سفير انگليس در يمن در گفتگو با یک روزنامه سعودی به فرافکنی درباره نقش تهران در این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن امروز، در مصاحبه‌ای اختصاصی با ادموند براون، سفیر انگلیس در یمن، نظر لندن را درباره بحران این کشور و راه‌های برون رفت از این بحران جویا شد. 

سفیر انگلیس در پاسخ به پرسشی درباره نقش ایران در یمن  و استفاده نیروهای مردمی این کشور از موشک زلزال گفت: ما از گزارش هایی که اشاره می‌کند ‌ایران سلاح به یمن منتقل کرده است، نگرانیم و ایران را  تشویق می‌کنیم که نشان بدهد می‌تواند بخش سازنده‌ای از راه حل بحران یمن باشد که این کار با تقویت ثبات و نشان دادن پایبندی به وحدت، حاکمیت، استقلال یمن و سلامت اراضی آن ممکن است.

الشرق الاوسط که از وا‍ژه «کودتای حوثی‌ها» در سپتامبر 2014 استفاده کرد پرسید، انگلیس به کودتای حوثی‌ها (خیزش مردمی در یمن) و سیطره آنها بر صنعا چگونه نگاه می‌کند؟

براون با مطرح کردن ادعاهایی علیه جنبش مردمی انصارالله، پاسخ داد: انگلیس با اقدام حوثی‌ها مبنی بر توسل به خشونت برای سیطره بر صنعا و بخش های دیگری از کشور، مخالفت کرد و به همین سبب بود که قطعنامه دوهزار و دویست و شانزده را تایید کردیم؛ قطعنامه ای که به مثابه چارچوبی بین‌المللی برای آتش بس فوری و دائمی در یمن مشخص است. 

وی در این مصاحبه، با ابراز تاسف از شکست مذاکرات صلح کویت( میان طرفهای یمنی،) مدعی شد: حوثی ها بارها در پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت شکست خوردند و از زور برای تحقق اهدافشان استفاده کردند و در این خصوص می‌توان به حملات آنها به مرزهای عربستان اشاره کرد. 

سفیر انگلیس در یمن در ادامه بدون اشاره به جنایات شنیع متجاوزان سعودی در یمن مدعی شد: اقدام حوثی‌ها و علی عبدالله صالح، در از بین بردن نهادهای یمنی، عامل اصلی ایجاد خشونت در این کشور است. براون این طرف ها را متهم کرد که می‌خواهند با آزاد کردن زندانی های خطرناک از زندان‌ها، عمدا یمن را بی ثبات کنند. 

به گفته براون، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن باید سخنان «تهاجمی» بر ضد جامعه جهانی را متوقف کند؛ سخنانی را که به ادعای وی فرصت دستیابی به صلح را در یمن از بین می برد.

سفیر انگلیس در یمن در ادامه هشدار داد، درگیری های داخلی یمن، به شدت بر بانک مرکزی این کشور تاثیر گذاشته است که این تاثیر از کمبود درآمد ناشی می شود. به گفته وی، نرخ ارز رسمی ریال به یکباره شاهد کاهش شدیدی بود و دو ماه پیش این نرخ، شانزده درصد کاهش یافت و شاهد کاهش بیشتر نیز خواهد بود. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار