فلور نظری در صفحه اینستاگرام خود از محدوده روانی و وجود مرز در این مقوله نوشت.

به گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان در فضای مجازی گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فلور نظری در صفحه اینستاگرام خود از احترام به مرزهای روانی دیگران گفت.

نظری در این پست نوشت: "مرزهای روانی یکدیگر را محترم بشماریم"  امشب در حال ترجمه متنی بودم که به واژه self respect برخوردم که معادل فارسی آن حرمت نفس یا احترام به خود است. واژه "احترام" ریشه در کلمه "حریم " دارد که اصطلاح "مرز روانی" در روانشناسی، را به نوعی می توان مترادف آن دانست.  روان انسان همانند بدن او واجد مرز است. همانگونه که جسم انسان مرزهای مشخصی به نام پوست و مخاط دارد، روان نیز قلمروی خاص خود را دارد.

در روانکاوی به این قلمرو، مرز من (ego boundry ) گفته می شود.  همانگونه که هیچ فردی حق تجاوز به مرزهای جسمی فرد دیگر را ندارد، تجاوز به مرزهای روانی دیگران نیز امری نکوهیده و ناپسند محسوب می گردد.

تجاوز به مرزهای روانی فرد دیگر، می تواند اشکال مختلفی به خود گیرد. مثل هر گونه توهین، تعیین تکلیف بیش از حد برای دیگری، کنترل، سلطه گری، کنجکاوی و سرک کشیدن در زندگی خصوصی دیگران، پرسیدن سوالات زیاد و بی مورد، بازی دادن یا دستکاری روانی فرد دیگر با اعمالی چون ایجاد احساس گناه، ترس یا هر نوع عمل دیگر. انسان محترم انسانی است که خود سرشار از احساس احترام و عزت نفس باشد. چنین فردی نه به مرزهای روانی دیگران تجاوز می کند و نه اجازه می دهد که دیگران به مرزهای روانیش تجاوز کنند.

مرز روانی مشابه مرزهای یک کشور است. همانگونه که وظیفه مرزبانان یک کشور، حفاظت از مرزهای آن کشور است، مرزهای روانی هر فرد نیز باید توسط او حفاظت شوند. این حفاظت و مرزبانی می تواند یک حالت نگاه، ژست بدنی، گفتن یک جمله صریح و مودبانه، ترک اتاق و عوض کردن صحبت باشد. 

فلور نظری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار