آتش‌بس در سوریه در حالی از شامگاه روز دوشنبه 12 سپتامبر اجرایی شد که ناظران با تردید و امید به آن می‌نگرند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آتش‌بس در سوریه از ساعت 19 (به وقت محلی) دوشنبه شب 12 سپتامبر اجرایی شد. هدف این آتش‌بس، پایان دادن به درگیری‌ها میان نیروهای دولتی سوریه و گروه‌های مسلح است.

این آتش‌بس در شرایطی برقرار شده است که جبهه النصره و داعش تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن آن انجام می دهند. علاوه بر آن گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه‌های خطرناک همپیمان با آن از جمله نورالدین زنگی نیز تمایلی برای همکاری در ادامه این آتش بس انجام نداده است.

برخی به این آتش‌بس با دیده تردید می‌نگرند، اما برخی دیگر نسبت به آن خوش‌بین هستند. افراد خوش‌بین به آتش‌بس بر این باورند که این زمینه را برای توقف خونریزی در سوریه ولو برای مدت اندک فراهم می‌آورد.

اما برخی دیگر از این حیث به آتش‌بس تردید دارند که از اجرای طرف‌های درگیر به آن اطمینان کافی ندارند.

به هر حال آمریکایی‌ها قبل از رفتن باراک اوباما به دنبال کسب دستاوردی هستند؛ هرچند که خود آمریکایی‌ها در ایجاد بی ثباتی منطقه نقش اساسی دارند.

ناظران امور سوریه امیدوارند این آتش‌بس بر خلاف موارد قبلی دوام بیشتری داشته باشد. این آتش‌بس زمینه را برای امداد رسانی به غیرنظامیان به ویژه در شهرها و مناطق تحت محاصره فراهم می‌آورد.

به هرحال، آتش بس در سوریه به بوته آزمایش گذاشته شده است و چنانچه دوام پیدا کند، می‌تواند اساسی بر رایزنی‌های سیاسی برای حل بحران سوریه قرار گیرد.

در ساعات اولیه اجرایی شدن آتش بس، آرامش نسبی در جبهه‌های درگیر حاکم شده است. این آرامش در مناطق مختلف سوریه به ویژه دمشق، حلب، ادلب حاکم است و فقط در قنیطره و درعا در جنوب تحرکاتی مغایر با آن صورت گرفته است.

روس‌ها نیز دقایقی قبل از برقراری آتش بس در ساعت 19 شب گذشته به وقت محلی، حملات خود را به حال تعلیق درآوردند.

این آتش بس، پس از آن برقرار شد که روسیه و آمریکا در روز جمعه درباره آن به توافق رسیدند. مهمترین بندهای این توافق نامه آنگونه که شبکه روسیاالیوم گزارش داده است، عبارتند از؛

-آتش بس به مدت 48 ساعت از ساعت 19 به وقت محلی و 16 به وقت گرینویچ روز دوشنبه 12 سپتامبر اجرایی می‌شود و در صورت دوام یافتن امکان تمدید آن به مدت 48 ساعت دیگر وجود دارد.

-دعوت طرف‌های درگیر به توقف حملات از جمله حملات هوایی و پرهیز از هر اقدامی در عرصه میدانی.

-نیروی هوایی سوریه از انجام ماموریت در مناطقی که معارضان در آن قرار دارند خودداری می‌کند. البته این مناطق هنوز مشخص نشده است. مناطق بسیاری وجود دارد که معارضان سوری با افراد وابسته به فتح الشام (جبهه النصره که روسیه و آمریکا آن را تروریست می‌دانند) ائتلاف دارند.

-تبادل اطلاعاتی از روز دوشنبه 12 سپتامبر میان مسکو و واشینگتن و مشخص کردن اراضی تحت کنترل فتح الشام و گروههای معارض.

-توافق درباره تضمین رسیدن کمک های انسانی بدون هیچ مشکلی و به شکل مستمر به همه مناطق محاصره شده یا دور افتاده از جمله در حلب.

-اجازه امداد رسانی از جاده کاستیلو که هم اکنون تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه قرار دارد.

-در صورت دوام آتش‌بس به مدت دو هفته، روسیه و آمریکا مرکز مشترکی برای حملات نظامی به داعش و فتح الشام ایجاد خواهند کرد. 

حملات هماهنگ شده آمریکایی‌ها و روسیه این امکان را به جنگنده های سوری می دهد که در مناطق دیگر عملیات انجام دهند.

-آمریکا و روسیه موارد نقض آتش بس از سوی طرف‌های درگیر را بررسی می‌کنند.

-پس از کاهش درگیری‌ها، شرایط برای روند سیاسی که تنها راه پایان دادن به درگیری است، فراهم می شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
جالبه آمریکا و روسیه که توافق کردند آتش بس شد
یعنی کل ماجرا زیر سر خودشون بوده
آخرین اخبار