پایگاه اینترنتی نشنال بیزینس ریویو در گزارشی به تبادلات تجاری اندک میان نیوزیلند و ایران به دلیل نگرانی از مجازات‌های آمریکا پرداخت.

نشنال بیزینس ریویو: تعاملات تجاری نیوزیلند و ایران تحت تاثیر مجازات‌های احتمالی از سوی آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشنال بیزینس ریویو در گزارشی به قلم "تینا موریسون" نوشت: حجم مبادلات تجاری و صادرات نیوزیلند به ایران در سطحی نبود که هنگام لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران، انتظار می‌رفت. هرچند تحریم‌های ایران به لطف امضای توافق هسته‌ای در ماه فوریه لغو شدند؛ هنوز نگرانی‌های بیشماری در ارتباط با نظام بانکداری ایران وجود دارد. تجار و بازرگانان نیوزیلند نگران هستند آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه نظام مالی ایران وضع و این موضوع به آنها زیان‌های مالی سنگینی تحمیل کند.

نیوزیلند نیز همزمان با لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، صادرات به این کشور را آغاز کرد؛ اما حجم مبادلات تجاری همواره محدود و به دور از ریسک بوده است. بانک‌های نیوزیلند مایل نیستند به دلیل برقراری تعامل تجاری با ایران از سوی آمریکا مورد مجازات قرار بگیرد زیرا مجازات‌های تعیین شده از سوی واشینگتن همواره به اندازه‌ای سنگین است که در مقایسه با تعامل تجاری صورت گرفته، ادامه همکاری‌ها مقرون به صرفه نیست.

"کارن اسکات هاومن،" مدیر اجرایی انجمن بانکداران نیوزیلند، در این باره گفت: تحریم‌های جهانی برای اعضای ما یک موقعیت پیچیده بوجود آورده است و موضوع تحریم اقتصادی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران لغو شده است و مقامات دولتی نیوزیلند تلاش می‌کنند به نزدیک شدن روابط میان دو کشور کمک کنند؛ بانک‌های نیوزیلند همچنان نگران تحریم‌های ثانویه از سوی آمریکا هستند و شرایط ایجاب می‌کند محتاط‌تر گام بردارند.

مقامات بانکی نیوزیلند در حال مذاکره با مقامات دولتی و کارشناسان دفتر دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا هستند تا سند اطمینان بخشی از آنها دریافت کنند که هنگام برقراری تعاملات تجاری با ایران، دارایی‌های آنها در معرض تهدید قرار نمی‌گیرد. به غیر از نیوزیلند، کشورهای زیاد دیگری نیز هستند که باوجود تمایل برای انجام تبادلات تجاری با ایران، نگران جریمه شدن از سوی آمریکا هستند. در صورتیکه آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند، نه تنها دارایی‌های بانک‌های نیوزیلند در ایران به خطر می‌افتد؛ بلکه عملکرد شعبات این بانک‌ها در آمریکا نیز متحمل زیان می‌شوند.

اسکات هاومن در ادامه افزود: ما به خوبی می‌دانیم ایران دارای ظرفیت بالای تجاری است و مایل به از دست دادن بازار این کشور نیستیم به همین دلیل در تلاش برای یافتن راه حلی مناسب در این باره هستیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار