با افزایش احتمال توافق ایران و عربستان به منظور تثبیت سطح تولید نفت، بهای طلای سیاه در سطح بازار جهان افزایش یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ پس از آنکه برخی منابع اعلام کردند عربستان سعودی قصد دارد در صورت موافقت ایران با تثبیت تولید نفت، تولید نفت خام خود را کاهش دهد بهای نفت خام در معاملات روز جمعه افزایش یافت.  

سه منبع آگاه به رویترز گفتند تهران هنوز با پیشنهاد عربستان سعودی  که پیش از نشست وزیران کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در هفته آینده ارائه می شود موافقت نکرده است.  

بلافاصله پس از اعلام این خبر، بهای نفت خام برنت دریای شمال و نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویلهای مدت دار بیش از یک درصد افزایش یافت.  

در ساعت 11 و 11 دقیقه به وقت گرینویچ، بهای نفت برنت در قراردادهای مدت دار با 39 سنت افزایش به 48 دلار و چهار سنت رسید.    
بهای نفت خام سبک آمریکا نیز در تحویل های مدت دار هشت سنت افزایش یافت و به 46 دلار و 40 سنت رسید.   
 
این درحالی است که به علت نا امیدی سرمایه گذاران از ثبات بهای نفت در مذاکرات هفته آینده اعضای اوپک در الجزایر، مبادلات روز جمعه در بازارهای جهانی با کاهش آغاز شده بود؛ اما پیشنهاد عربستان سعودی احتمال ایجاد هماهنگی به منظور تقویت بهای نفت در بازار را احیا کرد.
  
با تشدید مشکلات در پی کاهش شدید بهای نفت و افزایش فشارها بر بودجه عربستان سعودی، ریاض و تهران تلویحا برای انعطاف بیشتر در مواضع خود به منظور حمایت از قیمتها اعلام آمادگی کرده بودند.

در صورتی که با این پیشنهاد موافقت شود این توافق راهبرد کنونی عربستان سعودی را که اساس آن دفاع از سهم این کشور در بازارهای جهانی با وجود کاهش شدید قیمت نفت است به نفع دیگر کشورهای تولید کننده که تولید نفت برای آنها هزینه بالایی دارد تغییر خواهد داد.

این منابع اضافه کردند ریاض برای کاهش تولید خود به پایین ترین سطح اوایل امسال در مقابل تثبیت تولید ایران در سطح کنونی که به سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز می رسد آمادگی دارد.    

اعضای اوپک قرار است 26 تا 28 سپتامبر در حاشیه نشست جهانی انرژی در الجزایر که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت در آن حضور خواهند داشت نشست برگزار کنند. روسیه که در اوپک عضویت ندارد نیز در این نشست اوپک شرکت خواهد کرد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار