رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار لرستان گفت: ۷۹۹ لرستانی در شش‌ماهه نخست امسال به بیماری تب مالت مبتلا شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ چگنی شرفی در رابطه با بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان گفت : هزار و 709 عامل بیماری‌زا شناخته‌شده است که حدود 50 درصد از آن‌ها قابل‌انتقال از حیوان به انسان است.

وی افزود: سال 93، 133 هزار و 16 نفر بیمار شبه آنفلوآنزا به مراکز درمانی لرستان مراجعه کردند که از این تعداد 91 نفر بستری و سه مورد مثبت بود.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان به افزایش بیماران شبه آنفلوآنزا در سال 94 اشاره کرد و گفت: سال گذشته 146 هزار و 227 بیمار به مراکز درمانی لرستان مراجعه کردند که از این تعداد 15 نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بابیان اینکه در سال‌های 93 و 94 هیچ فوتی در بحث بیماری آنفلوآنزا نداشتیم، افزود: سال گذشته نمونه‌گیری از 547 نفر انجام شد که از این تعداد 71 نفر آنفلوآنزا داشتند.

چگنی شرفی گفت : در شش‌ماهه نخست امسال هزار و 310 مورد شبه آنفلوآنزا در لرستان داشتیم که از این تعداد 12 نفر بستری شد و پس از نمونه‌گیری مشخص شد که هیچ موردی مثبتی در استان نداشته‌ایم.

وی افزود: ازآنجایی‌که درمان بیماری آنفلوآنزا هزینه بالایی دارد درخواست می‌شود مدیریت بحران استان در این زمینه کمک کند چراکه کمبود واکسن آنفولانزا داریم و نمی‌توانیم برای تمام گروه‌های هدف واکسیناسیون داشته باشیم.

چگنی شرفی یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را CCHF دانست و افزود: کانون فعال این بیماری بیشتر در شهرستان سلسله و منطقه بیرانشهر است که با توجه به مشترک بودن مکان زندگی انسان و دام برای برطرف شدن آن باید زیرساخت‌ها تغییر پیدا کنند.

وی در رابطه با بیماری ثبت مالت گفت: بیماری تب مالت در کشور 70 درصد افزایش پیداکرده و لرستان نیز در این زمینه جز استان‌های نخست کشور است.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: تأمین هزینه واکسن این بیماری برای خانواده‌ها هزینه زیادی دارد به‌طوری‌که برای هر بیمه 500 تا یک‌میلیون و 150 هزار تومان هزینه دارد.

وی تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت را در سال گذشته دو هزار و 33 نفر برشمرد و گفت: تمام شهرستان‌های استان لرستان به‌نوعی درگیر این بیماری هستند.

چگنی شرفی افزود: در شش‌ماهه نخست سال گذشته هزار و 291 نفر و در شش‌ماهه نخست امسال 799 نفر به بیمار مبتلابه تب مالت شناسایی شد.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: راه‌اندازی دستگاه پیش سرد در کشتارگاه‌های لرستان کمک مؤثری برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار و CCHF است.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیشترین حیوان گزیدگی‌های استان را مربوط به سگ و گربه دانست و گفت: سال گذشته در استان سه هزار و 460 مورد سگ گزیدگی و 580 مورد گربه گزیدگی داشتیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار