67 هزار خون‌گیری درزمینه شناسایی بیماری تب‌مالت در دامداری‌های صنعتی قزوین انجام شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: در اجرای این طرح  12 مورد مبتلا به بیماری تب‌مالت شناسایی شده است .

سیدبهمن نقیبی افزود : همچنین در بیماری سل که بین انسان و حیوان مشترک است از تعداد 91 هزار تست در دامداری‌های صنعتی ، 46 دام به بیماری سل مبتلا بودند که میزان آن 5 درصد است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه تعداد آبله در دام ها به سه  مورد کاهش یافته است گفت : علت کاهش آن انجام واکسیناسیون به موقع دام و در دسترس بودن واکسن به میزان کافی بوده است .

وی عنوان کرد: بیماری تب‌برفکی در دام هم  از تعداد 25 کانون به 86 کانون افزایش یافته که این امر به دلیل کاهش شدید تولید واکسن و تأمین هزینه واکسن است.

مدیرکل دامپزشکی استان به دامداران توصیه کرد که همکاری بیشتر و گسترده‌تر برای جلوگیری از بیماری تب‌برفکی در بین دام داشته باشند چراکه با افزایش ویروس مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود.

نقیبی خاطرنشان کرد: همچنین بیماری زردی از 68 مورد به 30 مورد رسیده که این کاهش به دلیل کنترل ناقلان بیماری با افزایش مقدار قابل توجه سم‌پاشی بوده است .

وی با اشاره به  بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک هم گفت : این بیماری در استان‌های مرکزی، زنجان و البرز دارای تلفات قابل توجه بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در ادامه با اشاره به بیماری لمپی‌اسکین که برای نخستین بار به دلیل واکسیناسیون نامنظم وارد کشور شد گفت : با پیشگیری ، این بیماری از 26 مورد به 16 مورد کاهش یافته است  و با توجه اینکه بین انسان و حیوان مشترک نبوده و در سلامت انسان نقشی ندارد اما تبعات اقتصادی بسیاری به همراه دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار