رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد زیرساخت‌های مناطق آزاد تقویت شود و مناطق آزاد اقتصادی به سکوی صادرات تبدیل شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،محمدرضا پورابراهیمی در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران و فعالان اقتصادی منطقه آزاد ماکو افزود: آذربایجان غربی از پتانسیل‌های خوبی برای توسعه برخوردار است که باید به آن توجه جدی شود.

وی با تأکید بر اینکه مناطق آزاد باید در مسیر توسعه قرار بگیرند،خاطرنشان کرد: کلیات لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است و به زودی بعد از تصویب نقشه‌ های مناطق آزاد در دولت،کمیسیون اقتصادی مجلس جزئیات این لایحه را بررسی می‌کند.

پور ابراهیمی گفت: باید جذب سرمایه‌گذاری خارجی جزو اولویت‌های مناطق آزاد محسوب شود.

وی افزود: عملکرد مناطق آزاد در چند سال گذشته دارای نقاط ضعف و قوت بوده که به درستی باید نقاط قوت تقویت شود و اصلاحاتی برای رفع نقاط ضعف انجام شود.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف مبادلات اقتصادی با کشور ترکیه باید مشکلات منطقه آزاد ماکو رفع شود.

وی گفت: علاوه بر عمران و تقویت زیرساخت‌ها در مناطق آزاد باید در این مناطق جذب سرمایه‌گذاری خارجی جزو اولویت‌های کاری محسوب شود.

پور ابراهیمی افزود: مشوق‌های قانونی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در مناطق آزاد وجود دارد و باید این مناطق سکوی صادرات جمهوری اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: برخلاف برخی از صحبت‌ها کمیسیون اقتصادی مجلس مخالف ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیست و در این رابطه کلیات لایحه را به تصویب رسانده است.

پور ابراهیمی با انتقاد از عملکرد در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد،گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد از درآمدهای نفتی پیش بینی شده تحقق یافته و همچنین از مجموع درآمدهای پیش‌بینی شده برای اخذ مالیات و عوارض ۸۵ درصد تاکنون وصول شده است؛بنابراین باید به موضوع جذب سرمایه‌گذاری در کشور توجه ویژه شود.

وی افزود: باید درآمد مناطق آزاد اقتصادی به صادرات کشور ارتباط داشته باشد و هدف صادراتی در مناطق آزاد فراموش نشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تقویت منطقه آزاد ماکو گفت: باید مشکلات پتروشیمی و توسعه ماکو حل شود، همچنین به تکمیل فرودگاه این منطقه و موضوع آب مورد نیاز برای بخش کشاورزی و صنعت توجه ویژه شود. همچنین بحث استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی نیز در این منطقه مطرح است.

گفتنی است در ابتدای این نشست مسئولان و فعالان اقتصادی شهرستان ماکو و مرز بازرگان گزارشی از روند کاری سازمان‌های ذیربط خود به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه دادند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: اقتصادی ، صادرات ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار