30 درصد طرح کشوری تولید ترکیب ژنتیکی و اصلاح نژاد گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می شود.

اجرای 30 درصد طرح تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از اجرای 30 درصد طرح کشوری تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند با ترکیب و اصلاح نژاد گوسفند لری بختیاری و رومانف در این استان خبر داد.

مهراب فرجی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده، این طرح طی سال جاری برای اصلاح نژاد 45 هزار رأس گوسفند در سراسر کشور انجام می شود که 30 درصد آن مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: اجرای این طرح در چهارمحال و بختیاری، از سال گذشته و با ترکیب نژاد گوسفند لری بختیاری و رومانف برای 3 هزار رأس آغاز شد.

فرجی اضافه کرد: امسال نیز تا کنون بیش از 3 هزار رأس میش مولد در قالب این طرح مورد تلقیح مصنوعی با اسپرم قوچ رومانف قرار گرفتند که با برنامه ریزی انجام شده، تا پایان سال به 15 هزار رأس در سراسر استان می رسد.

وی، با بیان اینکه گوسفند لری بختیاری نژاد ارزشمندی در دنیا با مزایای رشد و بهره وری بالا و بازاری شدن بره ها بعد از چهار ماه به شمار می رود ادامه داد: میزان بالای درصد چربی و تک قلو زایی از جمله معایب این نژاد است.

فرجی اضافه کرد: نژاد رومانف نیز نژادی با درصد کمتر چربی، چند قلوزایی بالا و امكان توليد مثل در تمام طول سال می باشد که ترکیب ژنتیکی آن با گوسفند لری بختیاری، سبب ایجاد نژادی با خصوصیات گوسفند لری بختیاری همراه با چند قلوزایی، میزان چربی بسیار پایین، بلوغ زودرس و زادآوری بالا می شود که تمامی این اهداف در نسل دوم این ترکیب تحقق می یابد.

وی با بیان اینکه بخش عمده اعتبار اجرای این طرح از منابع ملی و استانی و بخشی نیز با مشارکت دامداران تأمین می شود، از دامداران متقاضی خواست: با مراجعه و ارائه درخوست مکتوب به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه از مزایای این طرح بهره مند شوند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار