برج تاریخی مشهد کاوه در دوران قاجار در روستای مشهدکاوه چادگان ساخته شده است و هم اکنون در حال تخریب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،برج تاریخی مشهد کاوه در دوران قاجار در ورودی این روستا احداث شده بود تا از قلعه مصطفی قلی خان مشهدی مراقبت کند.

از این برج در حاضر جداره غربی متصل به برج و قسمت محدودی از بنای قلعه با فاصله تقریبی 40 متر از برج باقیمانده و بقیه تقریبا تخریب شده است.

در این مکان قلعه‌ای بوده با چهار برج دیده بانی که طی زمان‌های گذشته و به علت عدم توجه، سه برج آن تخریب شده و تنها یک برج باقی مانده است که این برج نیز متاسفانه 60 درصد تخریب شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی چادگان   اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته، این برج در شورای ثبت استان به تصویب رسید که نسبت به ثبت این آثار و همچنین مرمت و بازسازی آن اقداماتی انجام شود، انتظار داریم مردم نیز در امر بازسازی همکاری‌های لازم را داشته باشند تا این اثر تاریخی بازسازی شود.

نوراله عبدالهی بیان داشت: برج کاوه دارای حجم استوانه‌ای کاهنده با قطر پایه 6.80 متر (مساحت 36 متر مربع) و ارتفاع نهایی 10.04 متر از معبر مجاور بوده است که قطرآن در بالا به حدود 3 متر کاهش می‌یابد و ضخامت جداره در ارتفاع حدود 180 سانتی متر است، مصالح استفاده شده در بنا خشت است که با ملات گل به هم چسبانده شده‌اند.

وی گفت: برج مراقبت مشهد کاوه با این ارتفاع و این قطر در شهرستان چادگان بی نظیر است و مانند ندارد و یکی از آثاری است که گوشه‌ای از نحوه مناسبات سیاسی و حکومتی را بیان می‌دارد.

عبدالهی اظهار داشت: پرونده برج مشهدکاوه آماده شده و در روند ثبت است و به عنوان آثار جزو نیاز به مرمت به مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام شد و در نوبت مرمت قرار گرفته است.

این برج در مکانی قرار دارد که مردم و دانش‌آموزان تردد روزانه دارند که اگر مرمت و بازسازی نشود امکان حادثه و فروریختن در فصل زمستان و بارندگی زیاد است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حاجیلو
۱۶:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
سلام ممنون ک این خبر را منتشر کردین
ولی فقط مشکل مردم مشهدکاوه تخریب شدن
برج تاریخی این روستا نیست
اگه میشه به مسولین بفهمونین ک مقبره اسطوره
ایرانیان کاوه آهنگر نیز در این روستا قرار گرفته
تا رسیدگی کنند