تبریز؛

ظرفیتهای آذربایجان شرقی

با وجود شهره آب وهوای آذربایجان شرقی به سردسیری در زمستان و خنکی در تابستان، این استان خون گرم، همواره گرما بخش حیات ایران اسلامی بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛پیشرو بودن آذربایجان در حوادث 150 ساله گذشته از قیام تنباکو گرفته به رهبری میرزا جواد مجتهد تبریزی تا نقش آفرینی در مشروطیت و احیای قیام 19 دی قم در 29 بهمن و دفاع مقدس، گوشه ای از افتخارات این استان همیشه سرافراز است. غیرت و ولایتمداری مردمان این سرزمین، طمع بیگانگان را در برهه های مختلف سیاسی اجتماعی از به یغما بردن حرّیت آن، ناکام گذاشته است.

غیرت آذربایجان شرقی به حوزه های سیاسی- اجتماعی محدود نشده و از دیرباز در حوزه ی مهم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی را در عمل تجربه کرده و از آزمون های اقتصادی هم سربلند بیرون آمده است؛ چه زمانی که در محاصره و اشغال بیگانگان به سر می-برد و چه زمانی که قحطی های مختلف را به چشم خود می دید، خم به ابرو نیاورد و با مردمانی مقاوم، اقتصادی مقاوم را برپا ساخت و سرانجام، توانست رتبه ی اوّل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد.

قرارگیری آذربایجانشرقی در مسیر ترانزیتی جاده ی ابریشم، بزرگترین بازار مسقف دنیا را برایش ارزانی داشته است و تجارت و بازرگانی این دیار از دیرباز، شهره ی جهانی داشته است. بیش از 90 درصد از حجم ترانزیت کالایی کشور از طریق جاده‌ها و کامیون‌های فعّال در راه‌های زمینی صورت می-گیرد؛ استان‌های غربی و شمال غربی کشور به عنوان قطب‌های اصلی، ترانزیت کالا، محسوب می شوند. سال گذشته، براساس گزارش سامانه هاي هوشمند تردّدشمار در سطح استان، بيش از 180 ميليون خودرو در محورهاي مختلف آذربايجان شرقي تردّد كرده اند. که 20 درصد مربوط به وسايل نقليه ی سنگين و 80  درصد مربوط به وسايل نقليه ی سبك بوده است که بیانگر اهمیت ترانزیتی این استان و جاذبه های گردشگری آن است.

قرارگیری خانه ی ابدی و مزار 400 شاعر و ادیب و دانشمند در مقبرة الشعرای تبریز، اوّلین مدرسه، اوّلین چاپخانه، اولین شهرداری و صدها اوّلین دیگر، بلوغ فرهنگی- اجتماعی این دیار را از گذشته تا کنون، وصف و هر سال، هزاران گردشگر و مهمان داخلی و خارجی را سمت خود دعوت می کند. 

جدای دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، مردم این دیار، همواره به دستاوردهای مختلف اقتصادی انقلابشان هم بالیده اند: احداث بزرگترین مجتمع مس خاورمیانه، سوّمین قطب فولاد و خودروسازی کشور، تبدیل شدن به پایتخت شیرینی و شکلات خاورمیانه، تبدیل شدن به قطب بزرگ کارگاه سدسازی کشور، اجرای بزرگترین پروژه ی آبرسانی خاورمیانه در آذربایجان شرقی و تأمین آب آن تا 50 سال آینده، ایجاد 43 شهرک و ناحیه ی صنعتی در جای جای آذربایجان شرقی، ساخت بزرگترین واحد تجاری- صنعتی کشور، یعنی منطقه ی آزاد ارس، کسب رتبه ی نخست نوسازی و بهسازی روستاهای محروم در کشور و برخورداری 97 درصد روستاییان آذربایجان شرقی از نعمت آب آشامیدنی، برق، تلفن، گاز، خانه ی بهداشت و راه مناسب به طوری که قبل از انقلاب به 20 درصد هم نمی رسید، همه و همه بخشی از خدمات انقلاب کبیر اسلامی است به این مرز و بوم.

فراتر از این دستاوردهای عمرانی و صنعتی موجود و قابل مشاهده، که دوست و دشمن به آن ها معترف اند، نعمت امنیّت و برخورداری از رهبری و انسجام ملّی است که همچون خاری در چشم دشمنان اسلام و قرآن فرو رفته است چرا که، همواره شاهدیم، برای به یغما بردن آن ها در تلاش اند و سعی می کنند آب این دیار را به بهانه های مختلف، گل آلود کنند! امّا در طول تاریخ، استان های غربی ایران اسلامی  به دلیل خط مقدّم بودن در جنگ تحمیلی، مهد دفاع مقدس بودند که آذربایجان شرقی هم از پیشقراولان این عرصه بود و آذربایجان جانباز  در برهه های مختلف تاریخی، نشان داده که حتی، ایرانی تر از سایر ایرانی-هاست. میزان داوطلبان مردمی این دیار غیرتمند در دفاع مقدس، که با میل و اراده ی خود به جنگ رفته اند، از میانگین ملّی داوطلبان جنگ، بیشتر است و بیانگر وفاداری و تعلّق قوی آن ها به کشورشان است.

تاریخ دیار آذربایجان، اثبات کرده است که بذر و تخم نفاق و اختلاف در خاک آذربایجان، نروئیده و نخواهد روید؛ این سرزمین، زیر بیرق اهل بیت علیهم السّلام رفته و زیر پرچم بیگانه نرفته است و برای همین هم، الحق والإنصاف، رهبر فرزانه ، چه حکیمانه، «آذربایجان را سر ایران» نامیده اند.  مردم این دیار در برخورد با تفرقه ها و بحران های اجتماعی با بلوغ سیاسی رفتار کرده اند و اجازه نداده اند دعواهای خانوادگی آن-ها را بیگانگان سمت و سو دهند و این ویژگی برجسته، بیانگر ظرفیت و توان این ملّت غیرتمند در تعاملات ملّی و فراملّی است که هیچ وقت در گل آلودی آب جامعه، فریب تور و دام دشمن را نخورده و شعار «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» را در عمل به اثبات رسانده اند. و همین بیداری و آگاهی است که سربلندی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را همواره برایش به ارمغان آورده است.


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.