اصفهان؛

پایان عملیات مرمت پیشانی ایوان مجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان

پیشانی ایوان مجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان مرمت شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت : ایوان مجموعه جهانی کاخ چهلستون در بخش مرمت سازه چوبی، استحکام بخشی و قطعه گذاری و بخش چوبی شامل تابگیری سطوح چوبی، حمالها و اتصالات چوبی وابسته به پیشانی، موزون سازی سازه های چوبی پیشانی ایوان مجموعه جهانی کاخ چهلستون مرمت شد .

فریدون اله یاری افزود: کاخ چهلستون از جمله این بناهایی است که شاه عباس اول در باغ جهان نما به صورت کوشک یا کلاه فرنگی احداث کرد و در زمان شاه عباس دوم توسعه یافت و چهلستون نامیده شد.

وی گفت : ایوان اصلی بر بیست ستون استوار است که در دوران صفویه از آئینه کاری های بسیار زیبا پوشیده شده بود.

ایوان کاخ چهلستون مرکب از دو بخش است یک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفیع استوار است. چهار ستون وسط که بر روی ۴ شیر سنگی قرار گرفته و حجاری آن ها به گونه ای است که دو شیر به یک سر انسان نشان داده می شود. از دهان این چهار شیر آب فوران می کرد و به حوض مرمری تالار می ریخت. قسمت دیگر که کمی مرتفع تر است سردر ورودی تالار را تشکیل می دهد و در بعضی منابع آن را تالار آئینه نامیده اند.

این قسمت بر دو ستون قرار گرفته و سراسر آن مزین به آئینه کاری وسیع و پرکاری است که در آن آئینه های ریز و خوش نقش به صورت معرق در کنار آئینه های قدی و خشتی به کار رفته اند.

سقف تالار از قاب های چوبی و به اشکال مختلف هندسی ساخته شده اند. تصویر قرینه حوض مرمرین وسط ایوان در تزئینات سقف مشاهده می شود. این قرینه سازی شباهت بسیاری با ایوان عالی قاپو دارد.

نقاشی های موجود در تالار مرکزی کاخ که برخی از آن ها در عصر قاجار نقاشی شده اند شرح پذیرائی شاه عباس اول و دوم و شاه طهماسب از امرای ترکستان و همایون هندی و نیز جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان است.

دو تصویر دیگر که یکی روبروی در ورودی تالار و دیگری مقابل آن است جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول و جنگ کرنال در زمان نادر شاه افشار را به نمایش می گذارد.

این دو تصویر در اوائل عصر قاجاریه نقاشی شده اند. در دو طرف تالار ستون دار اتاق هایی است که در حال حاضر برای نمایشگاه های فصلی استفاده می شود. این اتاق ها نیز شامل نقاشی هائی است که برخی از آن ها شاهکار مسلم نقاشی به حساب می آیند. بیشتر این نقاشی ها در زمان حکومت ظل السلطان زیر لایه ای از گچ پنهان شده بود که با کمک کارشناسان و متخصصان از زیر گچ بیرون آمده و مرمت شده اند. استخر کاخ علاوه بر زیبائی باعث لطافت هوا می گردد. در چهار طرف این استخر مجسمه هائی قرار دارند که مربوط به عمارت چهلستون نیستند و به هنگام تخریب قصر سرپوشیده به این محل منتقل شده اند.

مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون از آثار تاریخی به جای مانده از دوران حکومت صفویان در اصفهان است که در سال 1389 تحت عنوان باغ های ایرانی به همراه چند باغ دیگر از جمله باغ فین کاشان، در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار