بعد از اجرای برجام پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در فضای اقتصادی مطرح شد که علی رغم گذشت یکسال از این ماجرا هنوز ایران به این سازمان ورود نیافته است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از اجرای برجام پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در فضای اقتصادی مطرح شد که علی رغم گذشت یکسال از این ماجرا هنوز ایران به این سازمان ورود نیافته است.

 این در حالی است که با توجه به بسته شدن پرونده هسته ای و اجرای برجام امیدها برای عضویت ایران در  wto بالا گرفت اما هم اکنون مسئولان دولتی براین باورند که عضویت ایران در این سازمان مستلزم زمان است چرا که زیر ساخت های لازم فراهم نیست.

حال جای سوال است که قبل از اجرای برجام مسئولان امر بر چه مبنایی رفع تحریم ها را عامل اصلی عضویت دانستند؟ که در شرایط کنونی رئیس اتاق بازرگانی  تهران از وزیر امور خارجه در خواست کمک در تحقق سریع تر این امر را کرده است.

فاطمه مقیمی عضو هئیت نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه موانع متعددی سد راه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است، اظهار داشت: اجرای برجام و رفع تحریم ها عامل اصلی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی نیست چرا که مستلزم فراهم سازی شاخصه های دیگری اعم از یکسان سازی تعرفه های گمرکی و نرخ ارز است.

وی افزود: علی رغم آنکه وزارت صنعت و معدن به عنوان متولی امر پیگیر این موضوع است اما  روابط دیپلماسی و ارتباطات وزارت امور خارجه راهکاری برای تسریع در این امر است .

مقیمی با اشاره به اینکه عضویت در wto پیش نیاز تجارت روان است، گفت: البته مانع عدم الحاق این امر تنها تحریم های هسته ای  و اجرای برجام نبوده و همواره تحقق این امر نیازمند مهیا شدن زیر ساخت های لازم است که از سوی وزارت صنعت در دستور کار قرار گرفته است.

عضو هئیت نمایندگان اتاق تصریح کرد: با وجود آنکه مجموعه اقدامات عضویت برجام دست یک مجموعه نیست لذا باید سازمان های دیگر اعم از ورات اقتصاد و گمرک در زمینه یکسان سازی نرخ ارز و تعرفه های گمرکی به کمک آیند تا این امر هر چه سریع تر تحقق یابد.

*** اجرای برجام مقدمه ورود به سازمان تجارت جهانی است

حسین سلیمی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  گرچه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی نیازمند موافقت سایر کشورها است اما از ورات صنعت و معدن به عنوان متولی امر انتظار می رود که با تلاش بیشتری نسبت به این امر حرکت نماید.

وی با اشاره به اینکه اجرای برجام از جمله مقدمات عضویت ایران در این سازمان است، افزود: تصوراتی مبنی بر آنکه با اجرای برجام همه مشکلات و موانع برداشته می شود امری نادرست است چرا که تحریم های ظالمانه طی سال های اخیر ضربه مهلکی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده که حل این مسائل یکدفعه اتفاق نمی افتد.

سلیمی ادامه داد: البته با اجرای برجام تحریم ها در بسیاری از زمینه ها اعم از حمل و نقل و نفت برداشته شده و پیش بینی می شود  که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ورود به wto عملیاتی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار