رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیشترین علت مراجعه‌کنندگان افراد مبتلا به سنگ کلیه، به خاطر بالا بودن ماده «اُگزالات» در ادرار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مژگان مرتضوی  امروز در نشست خبری گرامیداشت روز جهانی کلیه با شاره به اینکه هرساله دوم مارس هفته کلیه و روز جهانی آن اعلام می‌کنند، اظهار کرد: هدف از برگزاری برنامه روز جهانی کلیه ارائه خدمات به مردم برای آگاه شدن از بیماری کلیه است.

وی افزود: کلیه نقش مهمی در بدن انسان دارد و در صورت نارسایی در عملکرد دیگر سیستم‌های بدن تأثیرگذار است که باید مردم به آن بیشتر توجه داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: شعار امسال برای روز جهانی کلیه «بیماری‌های کلیه و چاقی» است که توسط خیریه حضرت ابوالفضل و دانشگاه علوم پزشکی سمیناری برای پزشکان و گروه نفرولوژی دانشگاه برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: این سمینار دارای امتیاز بازآموزی است و همایش مردمی برگزاری روز جهانی کلیه روز پنجشنبه 19 اسفند در میدان نقش‌جهان از ساعت 9 الی 12 برگزار می‌شود.

مرتضوی بیان کرد: افرادی که می‌خواهند از بیماری کلیوی خودآگاه شوند باید با انجام آزمایش خون کراتینه و ادرار می‌توانند از بیماری خود مطلع شوند.

وی در رابطه با بیماری سنگ کلیه ادامه داد: بیشترین علت مراجعه‌کنندگان افراد مبتلا به سنگ کلیه، به خاطر بالا بودن ماده «اگزالات» در ادرار است و با مصرف چایی، سبزیجات برگ سبز و شکلات از نوع کاکائویی میزان اُگزالات افزایش می‌یابد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.