مدیر تنظیم بازار مصولات و نهاده‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تشکیل زنجیره توسعه و صادرات کشمش را یکی از اولویت‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در استان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛احمد دهقان در اولین جلسه هیئت موسس زنجیره توسعه صادرات کشمش استان که در سالن جلسات ساختمان شماره یک سازمان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: تشکیل زنجیره‌های تولیدی صادرات محور و ایجاد برند واحد، نقش مهمی در توسعه صادرات، مدیریت عرضه صادرات محصولات کشاورزی و حضور پایدار در بازارهای جهانی دارد.
 
وی با اشاره به انتخاب ۶ استان به صورت پایلوت در این زمینه، گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، همدان، قزوین و مرکزی ۶ استان پایلوتی هستند که برای تشکیل این زنجیره انتخاب شده اند تا با تأسیس و راه اندازی این تشکل مشکلات عدیده تاکداران پس از تولید حل و ضمن ایجاد اشتغال، با مشارکت در خرید محصول اقدام به فروش و صادرات کنند.

دهقان با اشاره به هدف تشکیل این زنجیره‌ها در کشور، گفت: ارائه ساز و کار جهت ایجاد ساختاری منسجم و کارا از طریق هم افزایی توانمندی‌های اعضا به منظور مدیریت عرضه صادراتی محصول کشمش، حضور پایدار در بازارهای جهانی با رعایت استانداردهای بین المللی تحت یک برند در جهت افزایش سطح رقابت پذیری صادرات این محصول، کاهش موانع ناشی از اندازه بنگاه‌ها در پروژه‌های بزرگ صادراتی و حمایت از کار جمعی و مشترک از طریق ایجاد، توسعه و ارتقای زنجیره از دیگر اهداف تشکیل این زنجیره‌ها است.
 
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: آذربایجان غربی سالانه با قابلیت تولید بیش از ۱۰ هزار تن کشمش یکی از قطب‌های مهم صادراتی استان در کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشمش‌های تولیدی استان بازار خوبی در داخل و خارج از کشور دارد، افزود: علی رغم تولید مناسب و مقرون به صرفه بودن بالای آن، باغداران تمایل زیادی به عرضه و صادرات محصول به صورت تازه خوری دارند.

دهقان با اشاره به ساز و کارهای حمایتی و ترویج تولید بیشتر باغداران در این خصوص اظهار کرد: در راستای توسعه و ترویج تولید و کشت انگور و تبدیل آن به کشمش، باید اقدامات لازم برای تسریع در خرید حمایتی توسط متولیان فراهم و مقدمات تبدیل و فرآوری و صادرات آن در استان فراهم شود.

وی با ابراز امیدواری از راه اندازی واحدهای مکانیزه تولید و بسته بندی خشکبار به ویژه کشمش گفت: صادرات محصولات کشاورزی منوط به سورتینگ و بسته بندی مناسب با برند مشخص را شامل بوده و در صورت حمایت و هماهنگی کلیه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها آینده خوبی در زمینه توسعه صادرات کشمش در این استان رقم می‌خورد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.