دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت : تغییر الگوی مصرف مواد و مصرف ترکیبی انواع مواد یکی از معضلات حوزه مبارزه با مواد مخدر است

تغییر الگوی مصرف مواد یکی از معضلات حوزه مبارزه بامواد مخدربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حسین چناریان افزود : بهره گیری از شبکه های سایبری و فضای جازی به منظور گسترش باورها و نگرش های غلط و همچنین عرضه مواد مخدر یکی دیگر از معضلات این حوزه است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان خاطر نشان کرد: پیوند میان مواد مخدر، تروریسم و جرائم سازمان یافته تهدید جدی است و ضربات چبران ناپذیری به امنیت کشورها، بهداشت و اقتصاد آنها وارد می کند.

وی در ادامه افزود: 26 ژوئن مصادف با 5 تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده و برای اینکه بتوانیم از این فرصت برای یکی از موضوعات مهم اجتماعی که مردم و مسوولان درباره آن دغدغه دارند، خوب استفاده کنیم، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یک بازه حدود یک ماهه را از 20 خرداد تا 20 تیرماه به مناسبت گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر پیش بینی کرده است.

چناریان تصریح کرد: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، همه دولت ها و ملت ها را درگیر کرده و سازمان ملل ملت ها را مخاطب قرار داده و دولت ها را موظف کرده نسبت به این پدیده ای که به شدت به جهت آهنگ سریع تغییرات در حوزه اجتماعی و تکنولوژی و تولید خرده فرهنگ های متعدد موجب نگرانی جدی شده، عمل کنند.

وی افزود: روش های پیشگیرانه خوبی وجود دارد و تلاش های خوبی برای مقابله با عرضه مواد مخدر صورت می گیرد اما متاسفانه هم شاهد رشد تقاضا و شیوع مصرف مواد مخدر در دنیا و هم در عرضه مواد مخدر و روان گردان ها هستیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان درباره دلیل این افزایش عرضه و تقاضا، گفت: امروز مواد مخدر و روانگردان ها به عنوان ابزار سیاسی و اقتصادی در معادلات بین المللی گردش مالی قابل ملاحظه ای دارد و 1400 تا 1600 میلیارد دلار گردش مالی ناشی از قاچاق مواد است و یک میلیون نفر در عرصه قاچاق و عرضه مواد مخدر در دنیا فعال هستند که یکی از تهدیدات جدی است‌.

چناریان با اشاره به کاهش سن و رشد شیوع مصرف مواد مخدر گفت: امروز باید نگران ورود جوانان و نوجوانان به استفاده از مواد مخدر باشیم و ورود زنان و افراد تحصیلکرده و شاغل به استفاده از مواد جای نگرانی دارد.

چناریان بیان کرد: نشانه گرفتن نهاد خانواده، مدارس، دانشگاه ها، کارکنان محیط های صنعتی و اداری یکی از مشکلات جدی اعتیاد به مواد مخدر است و این موضوعات اهمیت بحث مبارزه با مواد مخدر را بیش از همیشه در دنیا نشان می دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با تاکید بر اینکه باید ملت ها در کنار دولت ها و با استفاده از همه امکانات در این زمینه تلاش کنند، گفت: مواد صنعتی و شیمیایی و روانگردان ها جزو مواد پرخطر هستند و باید خانواده ها و همه نهادهای موثر اجتماعی کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و پیشگیری خود را افزایش بدهند.

چناریان اظهار کرد: تهاجم فرهنگی، عوامل ساختاری معیوب اجتماعی و اقتصادی، عوامل فرهنگی، محیطی، خانوادگی و ... مجموعه ای است که با توجه به شرایط افزایش عرضه مواد مخدر، به توسعه نرخ شیوع به اعتیاد و نگرانی بیشتر در مواد صنعتی کمک می کند.

وی تصریح کرد: مواد مخدر تهدید جدی است و باید برای مبارزه با این پدیده هم افزایی بیشتری داشته باشیم. چناریان بیان کرد: در ایام هفته مبارزه با مواد مخدر 21 برنامه در استان پیش بینی شده که با مشارکت فرمانداران، سازمان های مردم نهاد و ... اجرا خواهیم کرد و همایش و جشنواره های مشارکتی با مردم برگزار خواهیم کرد که بیشتر جنبه آگاهسازی و پیشگیری دارد.

وی اظهار کرد: امروز مبارزه با مواد مخدر تبدیل به یک رویکرد اجتماعی شده و تاکید داریم که این رویکرد را بهتر بیان کرده و در جامعه جا بیندازیم و کارکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر را بیشتر شاهد باشیم که نیاز به فعالیت های اجتماعی دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار