به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اینکه شش سال پیش غضنفری وزیر صنعت وقت با هرگونه افزایش قیمت کالای صنعتی بهویژه خودرو مخالفت کرد و این امر را بر خلاف حقوق مصرف کنندگان دانست، اما قیمت این کالای پرمصرف بارها افزایش یافته است.
این در حالی است که دو روز پیش نعمت زاده وزیر صنعت در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر پایان عمر تولید پراید، اظهار داشت؛اواخر سال 97 هیچ پرایدی به دلیل نداشتن استانداردهای لازم تولید نخواهد شد، اما امروز خبر از افزایش قیمت آن غیر معقول به نظر میرسد.
بر این اساس طی دو سال گذشته قیمت برخی خودروهای داخلی با وجود کیفیت پایین آن چندین مرتبه افزایش را تجربه کرده است.
ولی ملکی عضو ناظر شورای رقابت عنوان کرد: شورای رقابت با توجه به تقاضای ایران خودرو و سایپا مبنی بر افزایش قیمت برخی از محصولاتشان در نهایت با افزایش قیمت مدل های پر تیراژ این دو شرکت خودروسازی موافقت کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس حداکثر افزایش قیمت پراید و تیبا یک تا 1.5 درصد و در مورد سمند و پژو 2.5 درصد به تصویب شورای رقابت رسید.
ملکی با بیان اینکه این مصوبه شورای رقابت بر اساس دستورالعمل تعیین قیمت خودرو و با توجه به معیارهایی همچون کیفیت خودرو، بهرهوری و قیمت تمام شده و نرخ تورم بخشی صادر شده است، گفت: مصوبه شورای رقابت برای اجرا به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
به گفته وی، طبق مصوبه امروز شورای رقابت قیمت پژو و سمند حدود 400 هزار و پراید و تیبا حدود 150 هزار تومان با افزایش همراه شد.
وی در پایان یادآور شد: شرکتهای خودروساز بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، قیمت جدید محصولاتشان را به مردم اعلام خواهند کرد.
بر اساس این گزارش از آخرین افزایش قیمت خودروهای مذکور کمتر از 15 ماه گذشته است. نکته قابل تأمل این است که طی این مدت نه تنها هیچگونه به روزآوری در ظاهر و باطن این خودروها حاصل نشده، بلکه به لحاظ ایمنی و استاندارد های بین المللی نیز فاصله معناداری وجود دارد.
به نظر می رسد این افزایش قیمت برای دوری از هجمه های رسانه ای و افکار عمومی در غوغای فروش و پیش فروش محصولات جدید این دو خودروسازی صورت گرفته و مادامی که انحصار صنعت خودورسازی در دست این دو شرکت باشد، سریال افزایش قیمت خودروهای داخلی قسمت آخر نخواهد داشت.
انتهای پیام/