وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات:

دولت باید اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد/ فرهنگ‌سازی دسترسی آزاد به اطلاعات لازم است

آیین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ساختمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دولت باید اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد/ فرهنگ‌سازی دسترسی آزاد به اطلاعات لازم استبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ساختمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران راه‌اندازی این سامانه، از جنتی و صالحی امیری (وزرای سابق و  فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی) تشکر کرد.

وی در این مراسم گفت: 45 روز به صورت آزمایشی این سامانه فعال شد و خوشبختانه به خوبی پیش رفته است. ما باید دولت مردمی و دولت پاسخگو باشیم و این با بهره‌گیری از ابزارهایی بین حاکمیت و مردم ممکن می‌شود. اجرای این سامانه نظارت مردم را بر ما بالا می‌برد. در واقع این سامانه نمونه‌ای از دموکراسی دینی است؛ چون باید همه کارها با شفاف سازی و رفع فساد پیش برود. این ارتباط دو سویه است. به نحوی که ابتدا وظیفه دولت است اطلاعات را در اختیار مردم بگذارد و از سوی دیگر مردم باید استفاده بهینه و درستی از آن داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار داشت: البته ما در این راه سه محدودیت داریم؛ امنیت ملی، منافع ملی و نظم عمومی که باید حفظ شود. الان 140 کشور از این سامانه بهره می‌برند و 90 کشور در تلاش برای اجرایی کردن آن هستند. پس می توان گفت سیستم جدیدی نیست. با این حال، ما احساس می‌کنیم که با راه اندازی این شبکه باید یک فرهنگ سازی و آموزش در دیگر دستگاه‌ها و مردم به وجود بیاید تا با این چارچوب یک گام به جلو برداریم و به نزدیک شدن مردم و حاکمیت کمک شود.

در ادامه صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اساسا در مباحث جدید قدرت ملی عواملی مثل قدرت دیپلماسی، رسانه، مغز تکنولوژی و اطلاعات تعریف می شود که مردم صاحب آن و امانتدار آن مسئولان هستند.

وی افزود: یکی از شاخصه‌های دولت‌ها و حکمرانی خوب، بحث دسترسی به اطلاعات است. الزاما دسترسی به اطلاعات محدود به دولت نیست. شفافیت از طریق دسترسی آزاد به اطلاعات و عدالت همگانی در این دسترسی ممکن می‌شود.

صالحی امیری در پایان تاکید کرد: نباید دسترسی به اطلاعات را محدود کنیم و هیچ منتی از جانب ما نیست؛ وظیفه ماست که اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم و باید با مردم رو راست باشیم. با راه اندازی این سامانه، اتفاق خوبی برای پژوهشگران و دسترسی آنها به اطلاعات می‌افتد. راه اندازی این سامانه، پیام جهانی دارد و می‌توان آن را به عنوان یکی از دستاوردهای نظام اسلامی به دنیا معرفی کرد.

جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، هم در این مراسم، بیان کرد: بودن یک سیستم نظارتی که بتواند ثروت ملی را در اختیار مردم قرار دهدو جلوی خیلی از فسادها را بگیرد، مهم است. طبیعتاً اگر این سامانه و نظارت‌ها به درستی شکل بگیرد، در حوزه سیاست و اقتصاد بیشترین تاثیر را خواهد داشت. اللبته باید چند ملاحظه را در اجرای آن در نظر داشت؛ اول اینکه بحثی به نام حریم خصوصی در نظر گرفته شده که باید تفسیر کامل شود. بحث بعدی محرمانه بودن جریان اطلاعات است که باید به آن توجه داشت.

در این مراسم، انتظامی دبیر کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات هم گفت: این قانون در سال 1388 تصویب شد و جمهوری اسلامی آن را تازه کشف نکرده است. دولت ها به عنوان امانتدار اطلاعات هستند و مالک اصلی آن مردم خواهند بود. این قانون تا سال 92 اجرایی نشد اما سال 94 به دستور رئیس جمهور به اجرا درآمد. این سامانه توسط سازمان فناوری اطلاعات به ثمر نشست و برای آن هشت ماه کار مطالعاتی شد و بررسی‌های تطبیقی با سایت های مشابه در دیگر کشورها انجام شد.

وی افزود: حدود 45 روز است که به صورت آزمایشی اجرایی شده و برای رفع اشکالات در این وضعیت خواهد ماند. تاکنون 34 دستگاه به آن پیوستند و 400 دستگاه را شامل می شود و حدود ده روز پس از اعلام به نهادهای مربوطه، اطلاعات باید ارائه شود.

انتظامی درباره اجرایی شدن این قانون و تاثیرات آن اظهار داشت: اجرای این قانون، از هر نوع فساد جلوگیری می‌کند و به مردم سالاری دینی و افزایش سرمایه اجتماعی و انسجام داخلی می‌انجامد.

در پایان مراسم،  صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتظامی  دبیر کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات، جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روی صحنه آمدند و از «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» رونمایی کردند.

 

 

انتهای پیام/

 

وزیر ارشاد: نباید دسترسی به اطلاعات را محدود کنیم/ با مردم رو راست باشیم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار