صندوق توسعه ملی با وضع قوانینی از قبیل محدودیت پرداخت وام در داخل کشور، عملا سرمایه گذاران را به سمت خرید کالاهای خارجی در حوزه انرژی سوق می دهد.

سیاست های تشویقی دولت چرخ توربین های بادی را چرخاند

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ايران، سرشار از منابع انرژی تجديدپذير و تجديدناپذير است. موقعيت جغرافيايی كشور ايران موجب شده كه منبع بسيار بزرگی از انرژی هايی خورشيدی و بادی در آن موجود باشد.

اين دو منبع انرژی تجديدپذير، رايگان و با محيط زيست سازگار هستند.بررسی آمار 10 ساله وزش باد در ايستگاه های سينوپتيك كشور ايران نشان داد كه بسياری از نواحی ايران، از جمله نواحی ساحلی دريای عمان و جزاير خليج فارس، نواحی ساحلی استان خوزستان و نواحی شرقی كشور به همراه چند نقطه پراكنده مانند: منجيل، رفسنجان، اردبيل و بيجار بادخيز هستند و در آنها توان توليد برق بادی، بويژه در فصل تابستان وجود دارد.

البته، در بسياری از نقاط ديگر كشور هم در زمان های محدودی از سال توان توليد برق بادی وجود دارد.

خرید یک توربین بادی از داخل، 1000 شغل ایجاد می کند

حمید یوسفی کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با شاره به توان داخلی برای تامین توربین های بادی اظهار کرد: قیمت توربین های بادی بستگی به شرایط تحویل، تعداد درخواست میزان نقدینگی و شرایط پرداخت دارد، در صورت حمایت،ما توانایی داریم که قیمت تمام شده را کاهش و با شرکت های خارجی رقابت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم بومی سازی صنعت انرژی های نو بیان کرد: :خرید از شرکت های داخلی به دلیل در دسترس بودن، پشتیبانی 24 ساعته، جلوگیری از خروج ارز، توانمندسازی تولیدات داخلی، کمرنگ کردن اثر تحریم بر اقتصاد و صنعت، ارجح بر تولیدات خارجی است.

یوسفی افزود:خرید یک توربین داخلی و نصب برای 1000 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد، حال با توجه به بکر بودن و ظرفیت بالای کشور برای استفاده از انرژی های نو، این بخش می تواند با ایجاد فرصت های شغلی باری از دوش دولت نیز بردارد.

این کارشناس در پایان با انتقاد از سیاست گذاری موجود برای سرمایه گذاری در این صنعت گفت:چالش بزرگ شرکت های فعال در حوزه انرژی های تجدیدپذیر منابع مالی است و به دلیل تامین وام از صندوق توسعه ملی که برای واردات کالاهای خارجی تخصیص داده شده، عملا سرمایه گذاران را به سمت خرید کالای خارجی سوق می دهد،در حالی که می توان با وضع راهکارهایی از خروج ارز کشور جلوگیری کرد و  تولیدات داخلی را تقویت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار