اسپوتنیک در گزارشی به هدف رئیس‌جمهور آمریکا از برگزاری رزمایش‌های اخیر ارتش این کشور در منطقه آسیا-اقیانوسیه پرداخت.

اسپوتنیک: دلیل قدرتنمایی اخیر ترامپ در آسیا-اقیانوسیه چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اسپوتنیک در گزارشی نوشت: قدرت‌نمایی ارتش آمریکا در غرب اقیانوس آرام در زمان سفر 12 روزه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به آسیا حامل پیامی جدی برای پکن است.

تحلیلگران معتقدند این رزمایش نشان می‌دهد که واشنگتن مصمم است سلطه‌اش در آسیا-اقیانوسیه را حفظ و بار دیگر بر حفظ تعهداتش در قبال شرکایش تاکید کند.

تحلیلگران در مصاحبه با اسپوتنیک افزودند چین به این قدرت‌نمایی واشنگتن از طریق مشابهی پاسخ نخواهد داد.

«الکسی فننکو» یک استاد مطرح در دانشگاه دولتی مسکو معتقد است رزمایش‌های دریایی گسترده آمریکا و ژاپن که جدیداً در غرب اقیانوس آرام اعلام شده‌اند پیامی خطاب به پکن و متحدان منطقه‌ای واشنگتن است.

فننکو در این باره گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا خودش را در شرایط شرم‌آوری می‌بیند. او در ماه مه بارها وعده داد مسئله هسته‌ای کره شمالی را حل کند، اما هنوز هیچ کاری انجام نداده است. از طرف دیگر، او جرات نمی‌کند برای حل این مشکل به زور متوسل شود. طبیعتاً سوالاتی برای متحدان آمریکا پیش آمده است که آیا واشنگتن واقعاً قدرتمند است و آیا هنوز هم به وظایفش متعهد است».

رویترز سه‌شنبه گزارش داد سه گروه ناو هواپیمابر آمریکا از جمله «یواس‌اس نیمیتز»، «رونالد ریگان»، «تئودور روزولت» و کشتی‌های جنگی همراه آنها برای نخستین بار در یک دهه در این منطقه رزمایش انجام خواهند داد. این خبرگزاری افزود «اینازوما» ویرانگر ژاپنی نیز در این رزمایش‌ها شرکت خواهد کرد.

این تمرینات سومین رزمایش‌های دریایی هستند که همزمان با بازدید رئیس‌جمهور آمریکا از چین برگزار می‌شوند. با اینکه ترامپ قدرتش را به نمایش می‌گذارد شواهد نشان می‌دهد که چین واکنشی مشابه نشان نخواهد داد.

فننکو در این خصوص می‌گوید: «چین یک کشور متخاصم نیست و همیشه از یک راهبرد صلح‌آمیز برای افزایش نفوذش بهره برده است. به همین دلیل واکنش چین به این رزمایش‌ها، نظامی نیست». به گفته فننکو پکن تمایل دارد همکاری با انجمن ملل آسیای جنوب شرقی را افزایش دهد و فعالیت‌های نظامی واشنگتن در منطقه نگرانی‌های جدی در میان ملت‌های جنوب شرقی آسیا ایجاد می‌کند.

«یانگ میان» یک تحلیلگر سیاسی در موسسه ارتباطات چین بر این نکته تمرکز کرده که هند نیز در میان کشورهایی است که در زمان سفر ترامپ به آسیا تمرین نظامی انجام می‌دهد. یانگ در مصاحبه با اسپوتنیک خاطرنشان کرد: «ترامپ به روشنی راهبرد هند-آرام (Indo-Pacific) را تنظیم کرده است که این راهبرد از آنچه باراک اوباما برای حفظ تعادل قدرت در منطقه آسیا-اقیانوسیه در نظر گرفته بود متفاوت است. راهبرد ترامپ نیازمند حفظ سلطه آمریکا در منطقه هند-آرام برای تقویت اتحاد آمریکا و هند است».

این دانشمند چینی معتقد است هدف واشنگتن این است که از هند به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای علیه چین استفاده کند. یانگ در ادامه گفت: «نفوذ هند در حال افزایش است و همزمان درگیر بحث با چین شده است. شینزو آبه نیز مخالف گسترش نفوذ چین است».

این تحلیلگر چینی تاکید کرد  مانورهای دریایی مذکور کره شمالی را هدف قرار داده‌اند: آنها به پیونگ‌یانگ هشدار می‌دهند در زمان بازدید 12 روزه ترامپ از منطقه آسیا-اقیانوسیه هیچ آزمایش هسته‌ای یا موشکی انجام ندهد. رزمایش‌های دریایی مشترک واشنگتن با ژاپن و هند در درازمدت پیامی را به پکن ارسال می‌کند: روابط هند و آمریکا در حال تقویت و  آنها سه بازیکن مهم در منطقه هستند.

وزارت خارجه چین در واکنش به رزمایش‌های مذکور هشدار داد ممکن است این تمرینات نظامی به تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره منجر شوند و از تمام طرفین خواست مشکل کره شمالی را از طریق مذاکره حل کنند. پکن بازدید سه روزه ترامپ از این کشور را نیز بسیار حائز اهمیت می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «سفر آتی رئیس‌جمهور آمریکا به چین مطمئنا یک موفقیت تاریخی خواهد بود».

آمریکا، کره جنوبی و استرالیا روز سه‌شنبه رزمایش‌های دریایی خود را به پایان رساندند. آمریکا و کره جنوبی اواسط ماه اکتبر تمرینات نظامی مشترکی را در دریای ژاپن و دریای زرد انجام دادند. 40 کشتی در این رزمایش‌ها به کار گرفته شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار