رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت:

جدایی دانشکده‌های علوم پزشکی؛ بزرگترین مانع توسعه فناوری در حوزه سلامت

وطن پور گفت: یکی از بزرگترین مشکلات و موانع توسعه فناوری در حوزه سلامت جدایی دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیگر دانشگاه‌هاست.

جدایی علوم پزشکی از دیگر دانشگاه ها؛ بزرگترین مانع در توسعه فناوری/ هزینه کرد بودجه‌ای سنگین برای پروژه‌هایی بدون بازدهیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در بیست و چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زیست پزشکی که امروز برگزار شد، از چالش‌های پیش روی این نهاد با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی خبرداد.

وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات و موانع توسعه فناوری در حوزه سلامت جدایی دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیگر دانشگاه‌هاست.

۳۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند

وطن پور با بیان اینکه متاسفانه همه ساله بودجه‌های سنگینی برای تهیه و به ثمر رسیدن پروژه‌ها و مقالاتی می‌شود که بازدهی مناسبی ندارند و نمی‌توانند مشکلات جامعه را حل کنند، تصریح کرد: این روند هرچه زودتر باید اصلاح شود تا شاهد پیشرفت کشور در توسعه علم فناوری حوزه سلامت باشیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند و تعداد زیادی از متخصصین پزشکی در سطح کشور با همکاری این شرکت‌ها محصولات مختلفی را تولید و به بازار داخل و خارج کشور عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: دیگر نیازی به جسد برای آموزش دانشجویان نداریم و این افراد می‌توانند با نرم‌افزار‌های تخصصی‌ای که وجود دارد تحت آموزش‌های مورد نیاز قرار می‌گیرند و آناتومی بدن را به خوبی آموزش می‌بینند.

وطن پور تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده بودجه صندوق های پژوهش و فناوری ۳ برابر شده و بسیاری از دانشگاه‌ها برای تشویق و حمایت به این صندوق‌ها ارجاع داده می‌شود.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت در خصوص چالش‌های پیش‌رو در حوزه کاری خود گفت: یکی از چالش‌های پیش روی ما استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری است زیرا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید مجوز آن را صادر کند و گاهی به خاطر موضوعات رایج اداری با مشکلات مختلفی مواجه می‌شویم. همچنین معاونت علوم و فناوری تنها مرجع در کشور است که می‌تواند برای تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان مجوز صادر کند و به همین دلیل گاهی مدت‌زیادی باید برای صدور یک مجوز صبر کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی ما شیوه حمایت از پروژه‌های فناوری است، زیرا بارها تلاش کردیم که بودجه‌های حمایتی هر چه زودتر به دست پژوهشگران برسد اما صندوق نوآوری و شکوفایی همیشه سعی دارد این طرح‌ها را در قالب تسهیلات ارائه کند که به دلیل مشکلات ضامن و سفته و غیره برخی نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وطن پور یادآور شد: ارتباط علوم پزشکی و مهندسی در توسعه فناوری‌های پزشکی نقش بسیار مهمی دارد به همین دلیل ما آماده برقراری ارتباط بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر پزشکی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار