استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان گفت:بزرگترین زلزله ثبت شده در دنیا 9.5 ریشتر است و زمین توانایی تولید زلزله ای بالاتر از این حد را ندارد.

همه گسلهای کرمان خطرناک نیستند/زمین توانایی زلزله بیش از9ریشتر را نداردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،عباس سیوندی عصر یکشنبه در سمینار بررسی علمی پدیده زلزله گفت: زلزله کرمانشاه هیچ ربطی به زلزله های اخیر رخ داده در شمال استان کرمان ندارد ،تمامی گسل های ایران فعال هستند که 17گسل نیمه فعال در استان کرمان داریم.

سیوندی اظهار کرد: انرژی زلزله هایی مانند کرمان و کرمانشاه معادل انفجار چندین بمب هسته ای است.

وی  تصریح کرد: بیشترین خرابی مربوط به زلزله های سطحی است، زیرا انرژی سریع به سطح زمین منتقل می شود.

محمد رضا سپهوند استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک کرمان نیز در این سمینار گفت: کشور ایران یکی از مناطق بزرگ زلزله خیز دنیا است و گسل های زیادی در استان کرمان وجود دارد اما همه گسل های کرمان فعال و خطرناک نیستند.

وی افزود: بزرگترین زلزله یکصد سال اخیر در 6 مرداد سال 60 در منطقه سیرچ استان کرمان به قدرت 7.3 ریشتر ثبت شده است.

وی با اشاره به وقوع زلزله 6.2 ریشتری در هجدک کرمان گفت: قدرت این زلزله معادل انفجار 6 هزار و 89 تن انرژی تولید کرده است.

استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی تاکید کرد: هنوز عامل قطعی فعال شدن گسل ها در این منطقه مشخص نشده است و باید بررسی های بیشتر انجام شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مطالعات انجام شده نشان می دهد که احتمال وقوع زلزله ای بیشتر از 5.3 در گسل کوهبنان متصور نیست.

سپهوند با اشاره به اینکه شهر کرمان بر روی گسل های متعددی بنا شده است تاکید کرد: اثرات زلزله احتمالی بر بناها و سازه در مناطق مختلف شهر متفاوت است و بستگی به نوع خاک و نحوه ساخت دارد.

وی تصریح کرد: پیش بینی زلزله به طور دقیق امکان پذیر نیست و باید سازه ها و منازل استحکام و ایمنی داشته باشند ودر واقع تنها راه برخورد با زلزله مقاوم سازی است.

انتهای پیام/ح

همه گسلهای کرمان خطرناک نیستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار