مدیر کل اداره دامپزشکی استان یزد با بیان این که هیچ کانون جدیدی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان شناسایی نشده است گفت: هر چند این منزله وضعیت آرام حاکم بر استان است ولی مشکل کاملاً رفع نشده و ویروس همچنان در حال چرخش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ علی اکبر حدادزاده مدیر کل اداره دامپزشکی استان یزد با اشاره به این که هیچ کانون جدید آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یزد شناسایی نشده است گفت: هر چند مشکل کاملاً رفع نشده و ویروس همچنان در حال چرخش است، اما استان همچنان در وضعیت آرامی به سر می‌برد.

وی در مورد ضرورت رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در راستای مقابله با انتشار این ویروس در استان، تصریح کرد: باغداران به لحاظ استفاده از کود‌های دامی و همچنین پرورش‌دهندگان طیور ملزم به رعایت نکات ایمنی هستند ولی قرنطینه مرغداری‌ها به ویژه مرغ تخم‌گذار نیز به دلیل حفظ امنیت زیستی به شدت قبل همچنان ادامه دارد.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان با اشاره به برخی نکات بهداشتی و حائز اهمیت در مورد مقابله با شیوع انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان افزود: ورود و خروج افراد به مرغداری‌ها باید به طور کامل کنترل شود و علاوه بر آن نیز باید حوضچه ورودی مرغداری‌ها نیز همیشه حاوی مواد ضدعفونی و بهداشتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: مرغداران باید نهاده ‎‎‌های مورد نیاز را از منابع معتبر تامین کنند و انبار دانه و آذوقه پرندگان را از نفوذ هر گونه عامل بیماری‌زا حفظ و و مرغداری را به صورت روزانه کنترل کنند.

این مسئول در مورد لزوم دفن لاشه‌های تلف شده، تاکید کرد: هرگونه تلفات باید به اداره دامپزشکی اعلام شود و به هیچ وجه لاشه‌ها جز به صورت مدفون با آهک از سوی مرغداران، پاک سازی نشوند.

حدادزاده در پایان خاطرنشان کرد: شهروندانی که به صورت خانگی پرورش طیور دارند نیز در صورت مواجه با لاشه تلف شده به هیچ وجه آن را بیرون از خانه یا در سطل زباله قرار ندهند، زیرا به انتشار این ویروس منجر خواهد شد لذا بهتر است در همان خانه به دفن لاشه ترجیحاً با آهک اقدام کنند.

انتهای پیام/ ا

استان یزد در وضعیت به دور از آنفولانزای فوق حاد پرندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار