محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،از پرداخت 100 درصدی مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: سال 96، 108 هزارتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 203 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که وجه آن به طور کامل به چایکاران پرداخت شده است.
وی مجموع چای تولیدی سال 96 را 24 هزارتن اعلام کرد و افزود: هم اکنون کمتر از 3 هزارتن چای در انبارها باقی مانده است که با وجود افزایش تقاضا در روزهای آتی با کمبود تولید داخل روبرو خواهیم شد.
به گفته روزبهان تا کنون بیش از 85 درصد چای تولیدی کشور به فروش رسیده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس سازمان چای با اشاره به آخرین وضعیت قیمت چای در بازار بیان کرد: اگرچه قیمت چای در ابتدای دوره بهره برداری مناسب بود اما مجدد در بازار روند نزولی به خود گرفت که خوشبختانه در ایام پایانی سال قیمت دوباره افزایش یافت؛البته این افزایش قیمت با در نظر گرفتن منافع حقوق تولیدکننده و مصرف کننده بوده است.
وی حداقل نرخ هر کیلو چای ایرانی را 10 هزار تومان و حداکثر 40 هزارتومان اعلام کرد.
روزبهان از اجرایی شدن بیمه فراگیر باغات چای خبر داد و گفت: کلیه باغات چای با استفاده از تسهیلات صندوق حمایت از صنعت چای و همکاری اتحادیه چایکاران تحت پوشش بیمه قرار گرفته است . نرخ بیمه از محل فروش برگ سبز چای تحویلی سال آینده کسر خواهد شد.
رئیس سازمان چای حق بیمه پرداختی به ازای هر هکتار را 300 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه 95 درصد باغات چای به شبکه های نوین آبیاری مجهز نیستند و در ارتفاعات قرار دارند و از طرفی برای سال زراعی آینده آب و هوای خشک پیش بینی می شود، از این رو برای آنکه کشاورزان حداقل درآمد داشته باشند، بیمه فراگیر باغات چای اجرا شد تا در صورت بروز سرمای دیررس و سوختگی چایکاران با مشکل خاصی روبرو نشوند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به عملکرد سازمان در سال اقتصاد مقاومتی بیان کرد: با وجود کاهش نزولات جوی،روند روبه رشد تولید متوقف نشد به طوریکه ضریب تولید چای از 14 درصد در سال 93 به 22 درصد در سال 96 ارتقا یافت.
این مقام مسئول حمایت از چایکاران،بازگشت مجدد روحیه امید و نشاط به تولید کنندگان و رونق به صنعت چای را از اقدامات مهم سازمان در سال اقتصاد مقاومتی برشمرد.
وی ادامه داد: اقبال مردم به چای تولید داخل در سال های اخیر موجب شده است تا همه چای تولیدی به مصرف برسد و با رسوب چای در انبارها روبرو نشویم.
روزبهان با انتقاد از مصرف چای خارجی توسط دستگاه های حاکمیتی بیان کرد: با وجود آنکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که دستگاه های حاکمیتی مصرف تولیدات خارجی را بر خود حرام کنند تا تولیدکنندگان نگران فروش تولید خود نباشند اما در برخی سازمان های دولتی مصرف چای خارجی مشاهده شده است که نسبت به این امر معترض هستیم.
به گفته رئیس سازمان چای استفاده چای خارجی در دستگاه های حاکمیتی موجب شده است که به سبب آنکه تولید داخل در ماه های ابتدایی به فروش برسد و مطالبات چایکاران پرداخت شود، در اسفند ماه این امر صورت گیرد و به طبع آن بهای برگ سبز تولیدی با تاخیر به چایکاران پرداخت شود.
وی افزود: با وجود آنکه بسیاری از دستگاه های تولیدی شعار حمایت از تولید داخل را سر می دهند اما در عمل خبری از این موضوع نیست .انتظار می رود دستگاه های حاکمیتی به این موضوع که در افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال تاثیر بسزایی دارد، توجه کنند.
این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت تسهیلات پرداختی به چایکاران اظهار کرد: از ابتدای آذر ماه تا اسفند 96، حدود 18 میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد 4 درصد به کارخانه های چای سازی و چایکاران به منظور عملیات به زراعی،تغذیه، هرس باغات و نوسازی کارخانه ها پرداخت شده است و همچنان اخذ تسهیلات تا آذر ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.
روزبهان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه های پیش روی سازمان چای تصریح کرد: سیاست کلی وزارتخانه در سال آینده ارتقای بهره وری باغات چای در راستای ارتقای کیفی محصول تولیدی درجه یک و ممتاز است که این کار از طریق به زراعی مناسب باغات و توسعه آبیاری های تحت فشار محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه سازمان چای به دنبال افزایش مکانیزاسیون در توسعه آبیاری های تحت فشار در باغات است،انتظار می رود که سال آینده با حمایت بیشتر صندوق حمایت از صنعت چای این موضوع همانند بیمه فراگیر باغات تحقق یابد.
رئیس سازمان چای با تاکید بر ارتقای فن آوری تولید و برند سازی و اعتبار بخشی چای توسط کارخانه ها بیان کرد: برند سازی کامل چای ارگانیک داخل موجب آشنایی هر چه بیشتر مردم در بازارهای داخلی و خارجی با این چای خواهد شد.
به گفته وی با همکاری کارخانه های چای در صدد توسعه افزایش بهره وری، ارتقای کیفیت ، حمایت از صنعت چای و همگام شدن با فرآیند مدیریت بازاریابی در بازارهای جهانی هستیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/