مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:تعطیلی کارخانه‌های داخلی تولید کاغذ ارتباط مستقیمی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد چرا که ما بهره بردار کاغذ هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  وضعیت قیمت کاغذ و چگونگی تأمین آن به عنوان مهم‌ترین نیاز فعالان حوزه مطبوعات و نشر همواره در مرکز توجه متولیان فرهنگی کشور قرار داشته است به گونه‌ای که همواره به دنبال ارائه و اجرای راهکاری برای بهبود وضعیت دسترسی ناشران به این محصول هستند البته با وجود تمامی راهکار‌هایی که تا به امروز پیشنهاد و اجرا شده‌اند همواره و در مقاطع مختلف کوتاه و بلند زمانی، شاهد افزایش چشمگیر نرخ کاغذ هستیم که این امر متأثر از نوسانات بازار ارز و وابستگی به وارد کردن مواد اولیه کیفی خارج کشور است.

در روز‌های اخیر شاهد انتشار خبری مبنی بر متوقف شدن تولید کاغذ در کارخانه‌های داخلی بودیم و رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اعلام کرده بود که تولید کاغذ در کارخانه‌های داخلی به دلیل  حمایت نکردن متولیان متوقف می‌شود. این در حالی است که سال ۱۳۹۷ با نام سال حمایت از تولید داخلی آغاز شده و همه نهادها، سازمان‌ها و اقشار مختلف جامعه موظف هستند که حداقل در این سال از تولید داخلی حمایت کنند.

 در پی این مشکل که گریبان مطبوعات و نشریات  را گرفته است، سید عباس صالحی با انتشار پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

کاغذ در لیست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی قرار گرفت و از تفاوت ارزی، که دولت تامین می‌کند، برخوردار خواهد بود.

برای ناشران، نویسندگان و اصحاب مطبوعات، خبر خوشایندی است که دولت نیاز فرهنگی را چون نان غذا و دارو برای کشور مهم و اساسی می‌داند."

این خبر وزیر برای اهالی مطبوعات بسیار خوشایند بود و نوید پیش رو بودن رزوهای خوبی  برای این صنف  بود اما هنوز چند روزی از این خبر خوش نگذشته بود که  روز گذشته  قاضی زاده هاشمیعضو کمیته کنترل بحران کاغذ در مجلس خبری مبنی بر اینکه "کاغذ در لیست کالا‌های اساسی قرار نگرفت" داد که به سرعت در صدر خبر خبرگزاری‌ها قرار گرفت. 

عضو مجلس شورای اسلامی در کمیته کنترل بحران کاغذ در قالب این خبر اعلام کرده بود متأسفانه وزارت فرهنگ نتوانسته از حقوق ناشران و اهالی مطبوعات صیانت کند.

وی اظهار کرده بود:کاغذ برخلاف وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در لیست کالا‌های اساسی قرار نگرفت.

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین وضعیت کاغذ و تأثیر توقف تولید کاغذ در کارخانه‌های داخلی روی کار ناشران و فعالان حوزه مطبوعات گفت: تعطیلی کارخانه‌های داخلی تولید کاغذ ارتباط مستقیمی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد چرا که ما بهره بردار کاغذ هستیم.

وی بابیان اینکه متولی کاغذ در کشور نیستیم، افزود: ما به واسطه کاربران و ذی نفعان حوزه فرهنگ متولی کاغذ کشور نیستیم بلکه بهره بردار هستیم و نیاز سالانه کاربران حوزه فرهنگ که ناشران هستند، چیزی حدود ۵۰ هزار تن در سال است.

وی ادامه داد: عملا ظرفیت تولید کارخانه‌های داخلی از مدت‌ها قبل پاسخگوی نیاز ناشران نبوده و در عمل تولید ندارند و حداقل در سال گذشته تولیدات کیفی برای استفاده حوزه مطبوعات و نشر نداشته اند.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اینکه آیا کاغذ کالای اساسی به حساب می‌آید یا نه؟، خاطرنشان کرد: کاغذ جزء کالا‌های اساسی است و مبنای  موضوع دولت است.
انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار