پرونده تلخ مدرسه «معین» علی رغم تمام حواشی امروز در دستگاه قضا و مبتنی بر عدالت و به دور از جانبداری‌ها تعیین تکلیف می‌شود.

پرونده تلخ «معین» زیر ذره بین دستگاه قضا/ دانش آموزان؛ سرگردان میان وعده‌های نظام آموزشیبه گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هشتم خردادماه بود که رفتار غیراخلاقی ناظمی در یکی از مدارس غیردولتی پایتخت رسانه‌ای شد، موضوعی که به اذعان برخی خانواده‌های دانش آموزان این مدرسه پیش از این زمان هم وجود داشت، اما توجهی به آن نشده بود.

این برخورد ناشایست در نظام آموزشی به حدی دور از ذهن بود که مسئولان ارشد کشور خواستار پیگیری این موضوع شدند تا ابعاد آن بیشتر مشخص شود؛ به دنبال این مساله آموزش و پرورش هم در حیطه وظایف خود وارد عمل شد تا موضوع را بررسی کند و طی این بررسی‌ها عزل مدیر مدرسه در همان نخستین روز رسانه‌ای شدن ماجرا انجام شد؛ همچنین پس از آن در اقدامی نسبتا با تاخیر ۲۲خردادماه بود که شورای نظارت مدارس غیردولتی مقطع متوسطه اول این مجتمع آموزشی را منحل کرد؛ هرچند این موضوع در حالی جلو رفت که نمایندگان مجلس پیش از این اعلام از سوی مدارس غیردولتی خبر انحلال را داده بودند.

دستگاه قضا و نمایندگان مجلس هم پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دارند تا حقوق ضایع‌شده دانش آموزان را از مسیری صحیح دنبال کنند.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات از رفتار غیراخلاقی معلم مدرسه غیردولتی


سریال عزل و نصب‌ها به امید ساماندهی اوضاع آشفته معین

ماجرای مدرسه معین علاوه بر عزل مدیر مدرسه مدتی بعد استعفای ناصر کوهستانی رئیس آموزش و پرورش منطقه ۲ و جایگزینی آن با هوشنگ میرشفیعی را به دنبال داشت؛ تعییر و تحولاتی که به امید ساماندهی اوضاع آشفته منطقه انجام شد تا شاید اندکی از هیاهوی این ماجرای دور از ذهن برای نظام آموزشی کم شود.

شاید تغییر ریاست منطقه و انحلال مقطع متوسطه یک مدرسه معین تاکنون از سر و صدای این ماجرا غیراخلاقی کاسته باشد، اما بلاتکلیفی معلمان و خاطره تلخی که بر ذهن دانش آموزان مانده همچنان برقرار بوده و اعتماد عمومی به فضای تعلیم و تربیت خدشه دار شده است.

محمد بیرانوندی‌ عضو کمیسیون آموزش مجلس‌ در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تصمیم‌گیری برای مدرسه غیردولتی‌ غرب تهران اظهار کرد: برای پیگیری این موضوع جلسات متعددی با وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و وزارتخانه‌ برگزار کردیم و اکنون باید مراجع قضایی نسبت به این موضوع اعلام موضع کنند تا اقدامات بعدی انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس‌ تصریح کرد: در ماجرای مدرسه غرب تهران سهل‌ انگاری وجود داشته است اما در قوانین‌ سیاست‌های تنبیهی‌ برای این سهل انگاری در نظر گرفته شده است پس برخوردهای احساسی با این موضوع درست نیست.

بیرانوندی‌ درباره روند نظارت‌های کلی در مدارس غیردولتی عنوان کرد: باید نظارت‌های محکمی بر روند فعالیت‌های مدارس غیردولتی حاکم باشد چراکه این مدارس با هدف خدمات رسانی بیشتر به دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس‌ با اشاره به اینکه از این به بعد نظارت‌های بیشتر و دقیق‌تری بر روند فعالیت‌های مدارس غیردولتی‌ خواهیم داشت گفت: تمامی مراحل گزینش معلمان و نظارت بر عملکرد مدارس باید با دقتی بیشتر از گذشته برای همه مدارس‌ به ویژه مدارس غیردولتی در نظر گرفته شود.

خلف وعده آموزش و پرورش به دانش آموزان مدرسه معین

از همان نخستین روز‌های پرونده تلخ مدرسه معین آموزش و پرورشی‌ها از پیگیری جدی اوضاع دانش آموزان این مدرسه گفتند حتی ناصر کوهستانی رئیس وقت آموزش و پرورش منطقه ۲ گفت که خانواده‌های دانش آموزان نگران آینده تحصیلی و نمرات امتحانی نباشند علاوه بر آن پس از انحلال مدرسه عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش تهران از ساماندهی معلمان و دانش آموزان این مدرسه خبر داد.

در ظاهر تمهیدات آموزش و پرورشی‌ها برای دانش آموزان مدرسه معین راضی کننده به نظر می‌رسید، اما روی دیگر سکه خانواده‌های دانش آموزان هستند که این خدمات را فرزندانشان دریافت  می‌کنند و آن‌ها باید از این وضع راضی باشند.

مادر یکی از دانش آموزان آسیب دیده از این ماجرای تلخ در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره وضعیت پسرش می‌گوید که هر مدرسه برای ثبت نام مراجعه می‌کنیم تا نام مدرسه قبلی را می‌شنوند از ثبت نام خودداری می‌کنند حتی برخی خانواده‌ها از آموزش و پرورش نامه گرفتند، اما باز هم در نام نویسی مشکل دارند که این موضوع باز هم ضربه روحی سختی برای بچه‌ها دارد و از این مشکل ثبت نام به شدت ناراحت هستند.

این ولی دانش آموز ادامه می‌دهد تنها همکاری که آموزش و پرورش با آن‌ها داشته در نحوه نمره دهی به دانش آموزان بوده، اما حالا که مدرسه‌ای پذیرش این دانش آموزان را انجام نمی‌دهد، نمره برایشان کارایی ندارد.

این موضوع در حالی که مطرح می‌شود که دو روز پیش علیرضا راه پیما رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش تهران همچنان بر ساماندهی ثبت نام دانش آموزان مدرسه تاکید دارد و در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: دانش آموزان این مدرسه در سایر مدارس ثبت نام شدند و اگر به طور موردی مشکل ثبت نامی وجود داشته باشد آن را بر طرف می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات از وضعیت دانش آموزان و معلمان مدرسه منحل شده «معین»/ رای دستگاه قضا اولویت اجرایی دارد 


التیام زخم روحی دانش آموزان به کمک مشاوران

فارغ از جزئیات حادثه آزار و اذیت جنسی دانش‌آموزان و مقصران این حادثه که دستگاه قضا آن را بررسی خواهد کرد؛ این دانش آموزان نیاز به مشاوره‌های روان درمانی دارند تا زخم روحی آن‌ها را آزرده التیام پیدا کند البته آموزش و پرورش در ابتدای شروع این ماجرای تلخ وعده مشاوره‌های رایگان برای دانش آموزان آسیب دیده را داد و خانواده‌ها در نخستین روز‌ها از این روند راضی بودند، اما حالا که مدتی است از این ماجرا گذشت گویی آموزش و پرورش این وعده‌های را به فراموشی سپرده است.

‎مادر یکی از دانش آموزان در این باره می‌گوید: روز‌های اول مشاوره‌ رایگان وجود داشت، اما چندی بعد به ما گفتند که فقط پنج شنبه‌ها رایگان خواهد بود و باید در این روز مراجعه کنیم در غیر این صورت هزینه‌های ساعات مشاوره باید پرداخت شود.

‎اظهارات این ولی نشان می‌دهد زخمی که حالا باید درمان شود تا به دمل چرکی در آینده تبدیل نشود در گیر و دار خلف وعده‌ها و ناهماهنگی قرار گرفته است که می‌تواند هشداری برای نظام آموزشی و جامعه باشد.

‎دستگاه قضا منجی دانش آموزان معین می‌شود؟

با وجود تمام اما و اگر‌ها برای این ماجرا و اظهارنظر‌های متفاوت و اتهامات وارده امروز دستگاه قضا ماجرای معین را ذره بین عدالت بررسی می‌کند تا به حقیقت موجود و تخلف ناشایست در نظام آموزشی رسیدگی شود همچنان که خانواده‌های دانش آموزان دلخوش به رای دادگاه هستند تا حقوق ضایع شده فرزندانشان را دریابند.

‎پرونده معین روی میز دستگاه قضاست و حالا دادگاه باید قضاوتش را این بار نه برای هر متهمی بلکه برای یکی از نمایندگان قشر مورد اعتماد که جامعه به آن اعتقاد داشته انجام دهد؛  فردی که خواه معلم رسمی خواه نیروی آزاد باشد اما زیر پرچم نظام  تعلیم و تربیت فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۶ تير ۱۳۹۷
یکی بیاد دقیق بگوید چه اتفاقی افتاده؟؟
-
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۶ تير ۱۳۹۷
چرا نظارتی بر استخدام و به کارگیری نیروهای ایشان صورت نگرفته و اصولا ایشان با استفاده از کدام امتیاز مدرسه تاسیس کرده ؟؟؟؟