وی با اشاره به 200 دانشگاه برتر جهان گفت: در دانشگاههای برتر جهان نسبت دانشجو به استاد حدود 11 نفر است؛ 20 درصد کادر علمی این دانشگاهها از اساتید خارجی هستند، درآمد تحقیقاتی این دانشگاهها 230 هزار دلار به ازای هر استاد است، 43 درصد مقالات تحقیقاتی با استفاده از درآمدهای پژوهشی تأمین میشود و 19 درصد بدنه دانشجویی این دانشگاهها دانشجویان خارجی هستند.
شریعتینیاسر در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در کشور ما سرانه اعتبار به ازای هر دانشجو در دانشگاههای دولتی به طور میانگین حدود 20 میلیون تومان است که با میانگین جهانی فاصله زیادی دارد؛ از لحاظ ارجاع مقالات، دانشگاه تهران با تعداد 154 ارجاع بالاترین رتبه را کسب کرده است و در صدر دانشگاههای کشور قرار دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص دانشگاهها و پژوهشگاههای برتر در رده بندی دانشگاههای جهان گفت: دانشگاههای صنعتی شریف، خوارزمی، امیرکبیر، الزهرا و اصفهان با تدوین و اجرای آیین نامه هستههای پژوهشی و ایجاد مدیریت همکاریهای علمی بین المللی اقداماتی را برای ارتقای علمی انجام دادند؛ از سوی دیگر پژوهشگاههای پلیمر و پتروشیمی، شیمی و مهندسی شیمی، مواد و انرژی، رنگ و پوشش، هوا و فضا هم با حمایت مالی از پروژههای مشترک، ثبت و برندسازی طرحهای علمی برای ارتقا گام برداشتند.
وی تحول در آموزش عالی را منوط به اقدامات از بالا به پایین دانست و گفت: حرکت پایین به بالا و طرحهای مجزا در هر دانشگاهها چندان اثرگذار نیستند؛ تجربه موفقیت دانشگاههای برتر نشان میدهد ارتقای دانشگاه نیازمند توجه جدی مسئولان حکومتی است؛ همه مسئولان و اساتید دانشگاهی از شرایط سیاسی و تحریمهای مالی آگاه هستند اما لازم است اعضای نظام علمی وارد دیپلماسی علمی شوند و برای ارتقای دانشگاهها قدم بردارند.
انتهای پیام/