استاندار خراسان رضوی گقت: هدر رفت شبکه آب مشهد به میزان ۳۸ درصد بهتر از متوسط کشوری است و کنترل مصرف آب با استفاده از هوشمند سازی شبکه و مدیریت فشار به منظور جلوگیری از جیره بندی انجام شده است.

هدر رفت آب در مشهد ۳۸ درصد بهتر از متوسط کشوری استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی افزود: در سال ۹۵ میزان مصارف آب شرب، بهداشت و صنعت در شرق کشور ۹۳۹ میلیون متر مکعب بوده و این میزان مصرف در افق ۱۴۲۰ دارای کسری به میزان ۸۵۶ میلیون متر مکعب می‌باشد ضمن آنکه طی این مدت در نوار مرزی شرق کشور در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۵ شاهد کاهش ۱۸ درصدی جمعیت روستایی و رشد ۲۵ درصدی جمعیت شهری عموما در حاشیه شهر‌های بزرگ بوده ایم.

وی ادامه داد: این وضعیت موجب شده در واقع تشدید خشکسالی‌ها منجر به رشد مهاجرت روستاییان به شهر‌های بزرگ منطقه از جمله مشهد شده است چنانکه رشد جمعیت شهری در تهران طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ هفت درصد و در مشهد ۲۳ درصد بوده است.

رشیدیان با اشاره به اقدامات انجام شده در استان برای مدیریت و بهره وری منابع آب استان گفت: برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت تامین منابع آب خراسان رضوی در افق ۱۴۲۰ نیز تنظیم و تصویب شد.

وی افزود: حمایت همه جانبه مدیریت استان از اقدامات پیشگیرانه اضافه برداشت از مخازن زیرزمینی از طریق نصب حدود ۱۰ هزار کنتور هوشمند، انسداد بیش از ۷۵۰۰ حلقه چاه‌های غیر مجاز، افزایش بهره وری آب در صنعت، معدن، کشاورزی، استفاده از ظرفیت سمن‌ها و دانشگاه‌ها از سال ۹۲ تا کنون، در مجموع باعث صرفه جویی آب به میزان ۶۰۰ میلیون متر مکعب شد.

انتهای پیام//ف. ن
 

خشکسالی باعث کاهش جمعیت روستایی شده است

برچسب ها: خشکسالی ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.