اداره بهداشت غزه هشدار داد کمبود دارو‌های اساسی در نوار غزه زندگی هزاران نفر از بیماران به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن را در معرض خطر قرار داده است.

نگرانی شدید از نبود دارو‌های اساسی در نوار غزهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری شین هوا، اداره بهداشت غزه هشدار داد کمبود دارو‌های اساسی در نوار غزه زندگی هزاران نفر از بیماران به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن را در معرض خطر قرار داده است.

ماهر شمیه، از مسئولان امور بهداشت و درمان نوار غزه گفت، کاهش دارو‌های اساسی و کمبود آن‌ها مراقبت‌های اولیه بهداشتی و برنامه‌های مربوطه را در معرض خطر قرار داده است.

وی افزود، از ۱۴۳ مورد دارو‌های مراقبت‌های اولیه بهداشتی ۱۰۰ مورد آن‌ها نایاب است و ۱۶ مورد دیگر از دارو‌های اساسی نیز تا سه ماه دیگر کمیاب خواهند شد.

شمیه هشدار داد، نبود دارو سبب می‌شود مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون دیابت، فشار خون و آسم تا سه ماه آینده با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.

­مدیر کل مراقبت‌های اولیه بهداشتی غزه با اشاره به مشکلات فراوان بیماران برای تهیه دارو از مراکز دولتی یا بازار‌های محلی از کاهش شیر خشک مکمل کودکان خبر داد. این مقام فلسطینی هشدار داد: «در صورت ادامه این روند باید منتظر چالش‌های دیگری باشیم.»

نوار غزه از زمان محاصره به وسیله نیرو‌های رژیم اشغالگر در ۲۰۰۹ با مشکلات طاقت فرسای زیادی روبرو بوده است. یکی از محدودیت‌هایی که رژیم اشغالگر برای ساکنان نوار غزه ایجاد کرده این است که بیماران نمی‌توانند بدون کسب اجازه از مقامات این رژیم برای درمان به جا‌های دیگر بروند.

اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت نوار غزه گفت، مقامات رژیم صهیونیستی از مسافرت ۶۰ درصد از بیماران غزه به خارج این منطقه برای درمان جلوگیری می‌کنند.

در پی جلوگیری از مسافرت بیماران نوار غزه به خارج از این منطقه برای درمان در سال گذشته میلادی حدود ۶۵ نفر از این بیماران جان خود را از دست دادند. مقامات اسرائیل با اینگونه اقدامات، کنوانسیون‌های بین المللی شامل کنوانسیون چهارم ژنو و قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض کرده اند.

از سوی دیگر، نیرو‌های امدادرسان نوار غزه نیز با کمبود سوخت برای روشن کردن دستگاه‌های مولد برق مراکز درمانی در زمان خاموشی روبرو هستند.

سازمان ملل متحد درباره نبود بودجه کافی برای خرید سوخت بیمارستانها، ایستگاه‌های تصفیه آب آشامیدنی، و دیگر تجهیزات ضروری و مهم در نوار غزه هشدار داد.

انتهای پیام/

کمبود شدید دارو‌های اساسی در نوار غزه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار