کدام یک از وزارتخانه‌ها گزارش عملکرد خود را اعلام کرده اند؟ /حسابرسی باید شفاف، قابل اتکا و برخط باشداکرمی گفت:خروجی حسابداری یعنی گزارشگری مالی در شفافیت مالی و بهبود تصمیم‌گیری های مدیران اثر گذار است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمت الله اکرمی، معاون نظارت  مالی و خزانه داری کشور در همایش روز ملی حسابدار، با بیان اینکه در دنیا یک هفته برای گرامیداشت حسابداران در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در ایران نیز ۱۵ آذر   بر قدردانی زحمات این قشر انتخاب شده است.

وی افزود: باید به حسابداران بویژه حسابداران عمومی توجه ویژه ای  شود چرا که حسابداری بخش مهمی در محاسبات کشوری است.

اکرمی تاکید کرد:خروجی حسابداری یعنی گزارشگری مالی نشان از اهمیت ویژه و حساس این بخش دارد.گزارشگری مالی در شفافیت مالی و بهبود تصمیم‌گیری ها اثر گذار است.چه در دولت چه در بخش خصوصی تصمیمات مدیران بر اساس محاسبات و گزارش های یک حسابدار اتخاذ می شود.

معاون نظارت  مالی و خزانه داری کشور گفت: مدیران چاره ای جز تصمیم گیری ندارند و این تصمیم گیری اگر برمبنای گزارش و اطلاعات صحیح نباشد، کل کشور را با مشکل مواجه می کند.

اکرمی، صورتحساب عملکرد سالانه خزانه داری کشور را نمونه ای از گزارشگری مالی دانست و گفت: خزانه داری کشور منابع کشور را تامین و مصارف را رصد می کند، نتوانستیم در  بخش خصوصی اهمیت این علم را جا بیاندازیم.

 معاون نظارت  مالی و خزانه داری کشور، ابراز کرد: آیا حسابداران می توانند عملکرد وزارتخانه ها را نشان دهند!؟ این طور نیست و سیستم حسابداری خوبی نداریم چرا که ما به جای تعیین عملکرد، فرآیند را بررسی می کنیم.دست مدیران خود را در وزارتخاته ها می بندیم تا فرآیند را صحیح انجام دهند بعبارتی کیفیت و عملکرد را فدای این امر می کنیم.

وی افزود: تعریف شفافیت در نهاد های بین المللی، دسترسی عموم به اطلاعات و  سیاست های مالی دولت  است؛ اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم شفاف عمل کرده ایم.

اکرمی گفت:در بحث شفافیت اگر حسابدار اطلاعات غلط را تصحیح کند طبیعتا یک کار صحیح و شفافیت مالی  اعمال کرده است.

وی بیان کرد:انتشار عمومی اطلاعات به صورت صحیح و روشن،به موقع و قابل اتکا بیانگر شفافیت است.آیا اطلاعات وزارتخانه ها شفاف بیا می شود؟

معاون نظارت  مالی و خزانه داری کشور گفت:در سال هایی تفریغ بودجه سال ۷۳ را محاسبه می کردیم که هیچ فایده ای نداشت، اما حالا بر خط و سالانه صورت می گیرد و این بیانگر همان به موقع بودن است.

اکرمی تاکید کرد: عدم وجود شفافیت در نظام مالی فساد را ایجاد می کند.

وی افزود: دین ما دین حسابگری است و در قرآن نیز به این موضوع صریحا اشاره شده است که حتی برای خرید نسیه و قرض خود سند دریافت کنید.این همان حسابداری تعهدی است.جالب است بدانیم که به حسابداری نقدی هم اشاراتی شده است.

انتهای پیام/

عدم وجود شفافیت در نظام مالی فساد را ایجاد می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار