مرزبندی های وزارت علوم و بهداشت ما را در استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و منع کرده است/ پژوهش با پول دولت به جای نمیرسد/ مسئولین تازه متوجه شده اند که چگونه از جوانان استفاده کنندمعاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ، بسیاری از مرزبندی هایی که وزارت بهداشت و علوم ایجاد کرده‌اند ما را در استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی منع می کنند و امیدوار هستیم که به سمت نوآوری حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر که ظهر امروز در دانشگاه شاهد برگزار شد، گفت: دانشگاه شاهد طی ۲۰ سال توانسته است به امکانات خوبی دست پیدا کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حضور دانشجویان در کشور اظهار کرد: قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم اما امروز تعداد آنها افزایش یافته است و این عدد نشان از رشد جمعیت دانشجویی دارد؛ ایران اکنون توانسته است رتبه اول در منطقه را کسب کند اما این عدد کافی نیست.

وی درباره سیستم دولتی و ساختار حکومتی اظهار کرد: این سیستم مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است، سبب شده تا دانشگاه ها به رسالت اصلی خود نرسند؛ رشد علمی ما بسیار خوب است اما قابل توجه مردم نیست و دانشگاه ها باید به فرهنگ متصل شوند.

ستاری با بیان اینکه طی سال‌های گذشته اشتباهات بسیاری داشته‌ایم ،گفت: فکر می‌کردیم که با پول دولت می توانیم به جایگاه خوبی برسیم با تاسیس پژوهشگاه و جذب هیات علمی بودجه های بسیاری را مصرف کردند.

استارتاپ ها حرکت بسیار خوبی برای اشتغال جوانان محسوب می شوند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اکنون بودجه پژوهش خوب است همچنین سرویس‌های خوبی هم به آزمایشگاه ها می دهیم و در هر حال حاضر از هر دستگاه چند مورد در آزمایشگاه ها وجود دارد.

وی با اشاره به پژوهش و دانشگاه اظهار کرد: اگر بخواهیم دانشگاه و پژوهش در جامعه وجود داشته باشند باید روش های قبلی خود را اصلاح کنیم، استارتاپ ها حرکت بسیار خوبی برای اشتغال جوانان محسوب می شوند زیرا به پول دولت احتیاجی ندارند.

ستاری گفت: پول پژوهش کم است و همین پول کم هم صرف هزینه‌های دیگر می‌شود؛ پژوهش با پول دولت شکل نمی‌گیرد در دنیا بیش از یک و نیم درصد پژوهش در بخش خصوصی انجام می‌شود و دانشگاه‌های ما هم باید به این سو حرکت کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره شرکت های دانش بنیان گفت: امروز بزرگترین استارتاپ های دنیا را در کشور داریم و رتبه اول منطقه هستیم اما رتبه برای مردم مهم نیست باید در تکنولوژی پیشرفت داشته باشیم و این موضوع برای مردم مهم است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

ایجاد اکوسیستم مناسب برای کشور ضروری است

وی با بیان اینکه ایجاد اکوسیستم مناسب برای کشور ضروری است، گفت: ایده های جدید در آموزش و پژوهش نیاز به اکوسیستم مناسب دارند دانشجویان ما به خارج از کشور می‌روند و دلیل اصلی این موضوع آن داشتن اکوسیستم است ما سال افرادی چون ابن سینا را داشتیم اما در شرایط فعلی با وجود هزینه های بسیار هیچ یک از دانشمندان را نداریم های بسیار دور را نداریم.

ستاری ستاری با بیان اینکه همه چیز پول نیست، اظهار کرد پژوهش با پول درست نمی شود مسئولین ما تازه متوجه شده‌اند که چگونه از جوانان بهره ببرند، ما برای رسیدن به اهداف خود به بخش خصوصی احتیاج داریم پژوهش هایی که به کمک بخش خصوصی ایجاد شوند و برای مردم جذاب باشند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امیدواریم  با روش های جدید بتوانیم اشتغال بیشتری را برای جوانان فراهم کنیم هیچ چیز بهتر از نوآوری در کشور نیست ما باید بتوانیم از نیروی کار در کشور استفاده کنیم.

ستاری درباره دانشگاه ها گفت: دانشگاه ها باید بدانند با پول دولت سقف حرکتش مشخص شده و بیشتر از آن نمی تواند حرکت کند، دانشگاه اکنون باید به سمت نسل چهارم حرکت کنند، بسیاری از مرزبندی هایی که وزارت بهداشت و علوم ایجاد کرده‌اند ما را در استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی منع می کنند و امیدوار هستیم که به سمت نوآوری حرکت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار