مدیر عامل شرکت عمران واحیا بافت فرسوده کاشان گفت: میراث فرهنگیبناهای ارزشمند ۹۰ ساله را در اصفهان و قم و زنجان و اراک خریداری و تملک می کند و نجات می دهد اما به کاشان که می رسد می گویند اعتبار برای تملک بناها نداریم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهندس مهدی هوشمندی نژاد ،مدیر عامل شرکت عمران واحیا بافت فرسوده کاشان در هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با تاکید بر اینکه میراث کاشان به طور قطع و یقین نگهدارنده و محافظ یک گنج و گنجینه حساس است گفت: بنابراین دقت نظر دوستان میراثی در حفظ حریم بناها نباید ما دوستان شهرداری آزرده خاطر کند اگر جایی حساسیتی دارند و تذکری به ما می دهند و مکاتبه‌ای می کنند فقط برای این است که کاشان، یک شهر خاص و شناخته شده ای است و مباحث حفاظتی آن خیلی دقیق باید رعایت شوذ.

وی تصریح کرد: اهمیت این مسأله به حدی است که اگر کوتاهی در حفظ میراث شود آنها قطعا از سوی مقامات بالادستی میراث در استان و حتی کشور مورد سوال قرار می گیرند.

به گفته وی، ما این مطلب مهم و حساسیت میراث در حفظ آثار و حریم بناها را درک می کنیم و از شهرداران مناطق هم که محدوده آنها در حریم بناها و بافت تاریخی قرار گرفته است باید این نکته را بپذیرند که آنها شهردار منطقه‌ای در شهر تاریخی کاشان با اهمیت بالای آن هستند و با سایر شهرها تفاوت دارد.

به گفته وی، فقط توقعی که ما از میراث داریم اینست که بودجه سال ۹۸ شهرداری کاشان را نگاه کنند اگر شهردار کاشان برای نجات بازار این شهر و بهسازی محوطه های فرهنگی تاریخی به طور مثال ۸ میلیارد تومان در نظر گرفته است به طور قطع میراث نیز همین میزان اعتبار را در همین زمینه تخصیص دهد.

مهندس هوشمندی نژاد، تصریح کرد: ما توقع داریم اگر رییس محترم میراث کاشان با جناب دکتر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و دکتر طالبیان و سایر مسوولان دلسوز این حوزه در سطح ملی مراوداتی دارد حتما خدمت این بزرگواران کمک آنها به سایر مرکز استان ها و شهرستان ها را متذکر شوند که چگونه دولت بناهای ارزشمند ۹۰ ساله را در اصفهان و قم و زنجان و اراک خریداری و تملک می کند و نجات می دهد اما به ما که می رسد می گویند اعتبار برای تملک بناها نداریم.

وی اظهارداشت: به عنوان مثال چگونه می شود که میراث کشور باکمک دکتر ایزدی و مهندس عشایری در شرکت بازآفرینی شهری ایران خرید کارخانه ریسباف اصفهان را مطرح کردند و آنرا با ۲۱۵ میلیارد تومان خریدند، تملک کردند و نجات دادند و همینطور در قم خانه لاجوردی زاده، در اراک هفته گذشته وارد تملک بانک قدیمی با هزینه میلیاردی شدند که البته بسیار به جا بوده درحالیکه کاروانسراهای چندصدساله در شهر ما از جمله کاروانسرای میرپنج، گمرک، تیمچه در بازار و در مجموع ۲۳ کاروانسرای ما در حال تخریب است بدلیل اینکه ما فقر مالی داریم.

به گفته وی، این شرایط محدودیت اعتباری و فقر مالی تا چه زمانی می خواهد ادامه پیدا کنید حدود ۱۰ تا ۲۰ سال است که این شرایط با این روند ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت عمران واحیا بافت فرسوده کاشان، مسأله مرمت قلعه خشتی جلالی را یادآور شد که هر دفعه می گویند دست به آن نزنید آیا ما فعالیتی نکنیم میراث فرهنگی بعد از ۱۰ سال یک طرح جامع و خوب برای مرمت آن دارد.

هوشمندی نژاد، اظهار داشت: آیا میراث فرهنگی طرح جامعی برای کاروانسراها ، بازار و تک بناهای ارزشمند و فاخر ارایه کرده است؟

وی، با تاکید بر اینکه میراث همواره باید در جلسات با دست پر و طرح های جامع مرمتی برای ما باشد تصریح کرد: اگر این طرح ها را ابلاغ کند دیگر بعد نمی تواند شهرداری را مواخذه کند که چرا در مرمت فلان بنا مصالح نامتناسب را انتخاب کردید.

به گفته وی، برای مورد صدور پروانه ای در یکی از میدان های شهر متاسفانه بعد از ۱۰ ها جلسه بازرسی که حتی شخص آقای شهردار نیز برای دفاع در یکی از جلسات آن حاضرشدند در مراجع ذیربط زیر سوال رفتیم که چرا پروانه تجاری صادرکردید اما نکته این جاست که استعلام ما از میراث رو کافی نمیدانند و هرچند پای نقشه ها هم از لحاظ ارتفاع و تراکم تأیید شده و مهر خورده است می گویند استعلام شما از میراث کافی نیست ملاک شما باید طرح تفصیلی باشد.

هوشمندی نژاد، گفت: ما حریم های مصوب را می پذیریم و اعتقاد داریم باید از میراث استعلام شود.

وی با تاکید براینکه شاید همه محدوده بافت نیاز به استعلام نداشته باشد و مردم را برای تک تک پلاک های آن دنبال استعلام نفرستیم گفت: به نظر می رسد می توانیم مردم را زیاد درگیر مکاتبات نکنیم اگر حریم بافت تاریخی مصوب است قطعا ابلاغ شود و اگر ثبت نشده است حریم تک بناهای ارزشمند را مطرح و مابقی را آزاد کنیم.

شایان ذکر است: هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با حضور مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی و مجموعه معاونین و کارشناسان این اداره، شهردار کاشان و مهندس نعناکار معاون شهرسازی،مدیران مناطق یک و چهار شهرداری، مهندس هوشمندی نژاد، مدیرعامل شرکت عمران واحیا بافت فرسوده کاشان برگزارشد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار