مجتمع فولاد خراسان بزرگترین مجتمع صنعتی شرق کشور که توانسته زنجیره تولید فولاد را در خراسان رضوی از مرحله گندله سازی، احیاء مستقیم، فولادسازی و نورد در سایت نیشابور تکمیل کند.

خودباوری، مقدمه شکوفایی تولید بومی

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سید حسن احمدی مدیر عامل مجتمع فولاد خراسان گفت: افزایش اتکا به توانمندی داخلی در تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید، یا آن چه که اصطلاحا «بومی سازی» نامیده می‌شود، بیش‌تر از جنبه «اقتصادی» مورد تاکید قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: اما واقعیت این است که اتکا به تولید بومی دستاورد‌های مهم اجتماعی، سیاسی و علمی را در پی دارد که گاه به مراتب مهم‌تر از ارزش اقتصادی صرف بومی سازی فرایندهاست.

وی افزود: کمک به ایجاد اشتغال، بومی شدن دانش فنی در کشور، مقابله با فشار‌های اقتصادی دشمنان که با ایجاد یاس و ناامیدی در مردم به دنبال جمع آوری برگ‌های برنده در نبرد‌های سیاسی و غلبه در مصاف‌های دیپلماتیک هستند، استقلال افزون‌تر در سپهر برنامه ریزی توسعه کشور و نهایتا جلوگیری از توقف تولید در شرایط بحرانی از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های هر چه بومی‌تر شدن فرایند تامین تجهیزات ضروری تولید در داخل کشور است.

احمدی گفت: کم‌تر کسی در این گزاره تردید روا می‌دارد که بومی شدن دانش فنی می‌تواند بذر توسعه مستمر و بلندمدت یک کشور باشد و شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین نمود‌های ایفای «مسئولیت اجتماعی» توسط صنایع مادر و بزرگ در کشور، کمک به استفاده هر چه بیش‌تر از توانمندی‌های متخصصان دانش ورز داخلی است.

وی افزود: کاهش وابستگی به خارج دسترسی آسان‌تر به قطعات و تجهیزات و در نتیجه بالارفتن زمان در دسترس بودن خط تولید، جلوگیری از خروج ارز از کشور، ایجاد اشتغال و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای پیوستگی دو حوزه حیاتی «دانش» و «تولید» را هم می‌توان در فهرست دستاورد‌های اقتصادی اهتمام به امر مبارک «بومی سازی» و ارتقای توان «ساخت داخل» جای داد.
 

بومی سازی حلقه به حلقه،کلیدِ تحقق راهبرد بومی سازی

 
مدیر عامل مجتمع فولاد خراسان ادامه داد: این شرکت که تا کنون به بومی سازی ۴ هزار قطعه مورد نیاز مجتمع دست یازیده است، در چشم انداز میان مدت خود به دنبال آن است که با نهادینه سازی دانش فنی و استفاده از توان قطعه سازان داخلی، این تعداد را به ۸ هزار قطعه «ساخت داخل» برساند.
 
احمدی گفت: یکی از گام‌های مهم مجتمع در سال‌های اخیر، راه اندازی «نمایشگاه دائمی بومی سازی» است که ویترینی از زمینه‌های همکاری با سازندگان داخلی را پیش روی طراحان، سازندگان و صنعتگران داخلی قرار داده است.
 
وی گفت: حدود چهار هزار قطعه مورد نیاز صنعت فولاد در داخل کشور، نمایی گویا از اهتمام بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی شرق کشور به این امر مهم و حیاتی است.
 
دبیر «شورای عالی ساخت داخل» در مجتمع فولاد خراسان افزود: در ساخت دو دستگاه استند نورد مجتمع فولاد خراسان ۲۷۴ قطعه ساختنی و ۲۴۲۹ قطعه استاندارد به کار رفته است. پیش از این کارتریج قفسه‌های نورد، از کشور ایتالیا و از سازنده اصلی آن تامین می‌شد.

مدیر پروژه استند‌های نورد فولاد خراسان در شرکت ارکو نیز در مراسم رونمایی از این قطعه مهم و ارزنده، گفت: در سال «حمایت از کالای ایرانی» ما توانستیم به نحوه مطلوب در ساخت این استند، حمایت از بومی سازی و ساخت داخل را تجربه کنیم.
 
انتهای پیام// س. ح
 


تولید دستگاه استند نورد فولاد توسط مهندسان داخلی

برچسب ها: فولاد ، بومی سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.