صادرات چای از هند به ایران که در پی تحریم‌های آمریکا به حالت تعلیق درآمده بود، دوباره از سر گرفته می‌شود.

صادرات چای هند به ایران از سر گرفته می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه اکونومیک تایمز در گزارشی نوشت صادرات چای هند به ایران که در پی بلاتکلیفی به علت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته می‌شود.

پایگاه اینترنتی این نشریه در گزارش خود نوشت: صادرات چای هند به ایران در حال احیا شدن است. چای‌کاران در هند گفته‌اند که آن‌ها درخواست‌هایی از ایران برای خرید چای‌شان دریافت کرده‌اند، تحولی که می‌تواند به طور بالقوه کاهش سال گذشته در انتقال محموله چای به این کشور غرب آسیا، بخاطر تردید‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا را جبران کند.

دولت آمریکا اواخر سال گذشته تصمیم گرفت هند را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کند. چای‌کاران بزرگ هند در گفتگو با اکونومیک تایمز گفتند خریداران ایرانی در حال بررسی و استعلام قیمت هستند و حتی ممکن است چای چین اول (بهاره) را که در ماه‌های آوریل تا مه وارد بازار می‌شوند، خریداری کنند. این امر می‌تواند رقابت با سریلانکا را که صادرکننده عمده چای ارتدوکس (سنتی) به ایران است، افزایش دهد.

«وی وک گوئینکا» رئیس اتحادیه چای هند به اکونومیک تایمز گفت: معامله با واحد روپیه-ریال بین هند و ایران، به صادرکنندگان چای هند کمک خواهد کرد. در واقع، خریداران ایرانی بسیار مایل به خرید چای ارتدوکس هندی هستند و حتی ممکن است چای چین اول بهاره را از هند خریداری کنند. ایران به طور معمول چای ارتدوکس چین دوم (درجه دو) را از هند خریداری می‌کند.

در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سریلانکا ممکن است به سختی با این کشور غرب آسیا تجارت داشته باشد، زیرا تجارت آن‌ها با دلار انجام می‌شود.

ایران حدود ۵ درصد از کل تولید چای جهان را مصرف می‌کند. این کشور هم چای‌کاری دارد و هم چای عمدتا از هند، سریلانکا و کنیا وارد می‌کند. ایرانی‌ها هر سال حدود ۱۰۵ هزار تُن چای مصرف می‌کنند که یک چهارم آن توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

هند سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس تولید می‌کند. چای ارتدوکس برگ‌های کامل چای است که با فرایند سنتی تولید می‌شود. هند بین ماه ژانویه تا نوامبر سال گذشته، ۲۷ میلیون و دویست و شصت هزار کیلوگرم چای سنتی به ارزش ۶۷۱.۶۹ روپیه به ایران صادر کرد.

پس از آنکه آمریکا در ژوئیه سال گذشته میلادی طرح‌های خود را برای اعمال تحریم علیه ایران اعلام کرد، صادرکنندگان چای هند که نگران این شرایط بودند، ارسال برخی از محموله‌های خود را به ایران متوقف کردند و برخی تولیدکنندگان چای هم به تولید چای غیرسنتی به جای سنتی روی آوردند.

علی‌رغم کاهش حدود ۱۰ درصدی تولید چای ارتدوکس، قیمت آن تغییری نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید سعید
۲۰:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
وقتی خودمون چایی کار داریم اخه دیگه چرا واردات .اگه واردات هیچ ضرری به تولید کننده داخلی نزنه (که میزنه) خیلی خوبه
آخرین اخبار