بهشتی پور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیاست واشنگتن فضاسازی علیه تعاملات اتحادیه اروپا و ایران است

کارشناس مسائل اروپا گفت: سیاست واشنگتن فضاسازی علیه اینستکس و به طور کلی تعاملات اتحادیه اروپا و ایران است.

سیاست واشنگتن فضاسازی علیه تعاملات اتحادیه اروپا و ایران استحسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ٬ بابیان اینکه سیاست آمریکا ایجاد اختلاف میان اتحادیه اروپا و ایران است، افزود: طبیعی است که رسانه‌های آمریکا هم متناسب با سیاست‌های این کشور پیش بروند، که درحال حاضر برنامه‌های آن‌ها در راستای اختلاف افکنی بین اتحادیه اروپا و ایران تعریف شده است.

بهشتی پور افزود:بر همین اساس هم به تازگی بلومبرگ اعلام کرد که سازوکار اینستکس باید رویکردی فرا‌تر از غذا و دارو داشته باشد، چرا که در حقیقت واشنگتن به اروپا فشار تا خواسته‌های آن‌ها را محقق سازد و اینستکس دقیقا مقابل سیاست‌های آمریکا است و بلومبرگ هم با زرنگی تلاش می‌کند به اختلافات اروپا و ایران در رابطه با این سازوکار مالی دامن بزند.

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به همسویی رسانه‌های آمریکایی با سیاست‌های کاخ سفید افزود: تحلیلی که کارشناسان رسانه‌های آمریکایی ارائه می‌دهند نباید ما را از اصل قضیه منحرف کند اینکه اتحادیه اروپا در ارائه طرحش تأخیر داشته است کاملا درست است و همچنین سازوکاری که به عنوان اینستکس ارائه کرده‌اند با آن چیزی که قرار بود باشد فاصله دارد.

بهشتی پور گفت: اروپا مدعی است اینستکس تنها مرحله اول همکاری با ایران است و به تدریج زمینه‌ای فراهم خواهند کرد تا تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. حال باید ببینیم آن‌ها چه اقدام عملی انجام می‌دهند.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: ایران تمهیدات بسیاری برای انجام امور خود در نظر دارد، با این حال اگر اروپایی‌ها تعهدات خود مانند کانال مالی سوئیس را به درستی محقق کنند حداقل بخشی از مشکلاتمان حل خواهد شد، چرا که ایران تنها به ظاهر در زمینه غذا و دارو تحت فشار نیست و در حقیقت برای انتقال پول به شرکت‌های طرف قرارداد اروپا با مشکل روبرو است.
وی افزود: کاری که سوئیسی‌ها کردند یا چیزی که اینستکس قرار است حداقل در این بخش انجام دهد چنین مشکلاتی را برطرف می‌کند و بتوانند مبادلاتی که لازم است را انجام دهند پس بنابراین در این جهت مشکلی نیست و ما اگر بخواهیم سختگیرانه با این قضیه برخورد کنیم می‌توانیم بگوییم قید کل آن را بزنیم
بهشتی پور ادامه داد: واقعیت این است که کشور مناصبات خود را با چین، روسیه، ژاپن، هند و کره جنوبی ادامه می‌دهد و تلاشمان این است که از راه‌های مختلف نیازمان را برطرف کند و منتظر این ننشسته است که ببیند اروپایی‌ها چه می‌کنند، اما این هم یکی از راه‌هایی است که می‌شود در پیش گرفته شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اینسنکس ، spv
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
ننگ بر دشمنان اسلام
آخرین اخبار