کارگران نیروی محرکه چرخ اقتصاد کشور هستند

هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران استفاده بهتری نماید، به توسعه و پیشرفت بیشتری دست خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، چرخه اقتصاد هر کشوری به عواملی مهم از جمله تولیدات ملی آن کشور بستگی دارد و استان یزد  در همه زمینه ها ظرفیت  بالقوه  اشتغالزایی را داراست.

استان یزد با تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالا، رتبه نخست در کشور به لحاظ تنوع معدنی  را به خود اختصاص داده است.

کارگران بازوان حرکت جامعه به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند و بی شک بخش عظیمی از پیشرفت‌های حاصل شده در مسیر اقتصادی کشور به برکت ایثار و مجاهدت این قشر جامعه است.

هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران استفاده بهتری نماید، به توسعه و پیشرفت بیشتری دست خواهد یافت.

کارگران ساده‌ترین سوژه‌ای هستند که به‌راحتی با نگاهی به اطراف می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، اما سخت است نوشتن از درد و سختی‌های کارگران، نوشتن از آن‌ها سخت است، اما نه به‌سختی کارگری.

کارگران نیروی محرکه چرخ اقتصادی کشور هستند

کارگر که باشی تازه می‌فهمی سختی یعنی چه، سختی یعنی اینکه بدانی چگونه نداری‌ات را با لحظه‌ به‌ لحظهٔ زندگیت گره بزنی و درحالی‌که به کودکانت لبخند می‌زنی، یک دنیا غصه را پشت چشم‌هایت پنهان کنی و صورتت را باسیلی سرخ نگه‌داری.

رونق تولید یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است

 رهبر معظم انقلاب  در دیدار با کارگران ، یکی از عوامل تحقق رونق تولید را کار جهادی و فوق العاده دانستند و افزودند: رونق تولید یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است و اگر اقتصاد مقاومتی محقق شود، تصمیم‌های سردمداران آمریکایی و صهیونیستی درباره نفت و مسائل اقتصادیِ دیگر، تأثیرگذار نخواهد بود.

مسئولان کشور قدر جامعه کارگری را بدانند/کارگران زمینه‌های سربلندی کشور را فراهم می‌کنند

ایشان خاطرنشان کردند: رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی، ،تحرک کاری، و اقتصاد مقاومتی در واقع زمینه‌ساز عزت ملی و نفوذ ناپذیری در برابر تصمیم‌های بیگانگان خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب گفتند: کار یک ارزش والا است و این موضوع باید به یک فهم عمومی در جامعه تبدیل شود تا جایگاه ارزشمند کارگر نیز شناخته شود.

اشتغال بیش از دوهزار نفر در صنایع نساجی

الهه اسلامی مشاور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: در مجموع ۱۰ درصد سرمایه گذاری و ۲۵ درصد سهم اشتغال استان مربوط به این صنایع نساجی است و هم اکنون حدود ۲۳ هزار نفر در این صنعت، مشغول به کار هستند.

وی افزود: استان یزد، رتبه نخست تولید محصول سنتی و رتبه دوم تولید پارچه پنبه ای، الیاف مصنوعی، ریسندگی نخ پنبه و پلی استر را دارا است.

کارگران نیروی محرکه چرخ اقتصادی کشور هستند

اسلامی ادامه داد: هم اکنون نساجی سهم هشت درصد تولید ناخالص داخلی استان و سهم ۴۲ و ۲۷ درصد در میان صنایع فلزی و غیرفلزی را دارا است.

وی گفت: ۱۶۰ واحد نساجی در استان فعال است که حدود ۲۳ هزار نفر در این واحد‌ها مشغول کارند و در واقع ۲۷ درصد سهم اشتغال مربوط به این صنعت است و ۱۰۰ درصد روفرشی و ترمه و ۸۰ درصد رومبلی ایران در استان تولید می‌شود.

ضربه جبران ناپذیر قاچاق بر صنعت نساجی در یزد

یکی کارگزاران در این حوزه می‌گوید: مشکل این صنعت قاچاق است این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی با بهره‌گیری از ۳۵ درصد ظرفیت تولید، حدود ۵۰ درصد نیاز داخل را تامین می‌کنند.

کارگران نیروی محرکه چرخ اقتصاد کشور هستند

وی می‌افزاید: افزایش ورود کالا‌های رسمی و غیر رسمی به داخل کشور، از عمده ضربه‌‏های حوزه قاچاق به تولید ‎‎کنندگان این حوزه است.

اشتغال ۱۱ هزار نفر درحوزه معدنی استان یزد

محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به شعار سال  از ثبت اشتغال ۴۵ هزار نفر در واحد‌های تولیدی و صنعتی یزد خبر داد و گفت: در حال حاضر سه هزار و ۲۸۵ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی و ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اسمی با اشتغال ۱۰۰ هزار و ۴۴۵ نفر در استان یزد وجود دارد.

وی افزود: استان یزد با صادرات ۴۲۰ قلم کالا از جمله کاشی و سرامیک، پسته، مقاطع فولادی و شیشه در دو سال گذشته به ۸۰ کشور دنیا جزء هشت استان برتر صادر کننده غیر نفتی کشور قرار گرفته و رشد صادرات غیر نفتی استان را به دو برابر کشوری رسانده است.

مسئولان کشور قدر جامعه کارگری را بدانند/کارگران زمینه‌های سربلندی کشور را فراهم می‌کنند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان یزد دومین استان معدنی کشور محسوب می‌شود، ۱۱ هزار نفر در این معادن مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  ادامه داد: استان یزد با تولید ۲۷ درصد نساجی رتبه دوم کشور و با تولید ۱۵ درصد از فولاد کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و توانسته خود را به عنوان چهارمین استان توسعه یافته صنعتی کشور معرفی کند.

توسعه کشور با نگاه کار آفرینی

محمد حسین ریاحی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه توسعه کشور با نگاه کارآفرینی میسر خواهد شد، افزود: با توجه به ماهیت اقتصاد تعاونی و همخوانی آن با مولفه‌های فعالیت‌های کارآفرینانه می‌توان با افزایش مهارت جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی به توسعه شرکت‌های دانش بنیان رسید.

وی  با تاکید بر اینکه جوانان می‌توانند در زمینه توسعه بخش تعاون در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش مهمی ایفا کنند، ادامه داد: طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی فرصتی مناسب برای انتقال دانش در فضای کسب و کار و انگیزه کارآفرینی را برای دانش آموختگان فراهم می‌کند چرا که در دانشگاه‌های کشور کسب مهارت همراه با دانش از تعادل و تناسب پایینی برخوردار است و این طرح می‌تواند باعث افزایش ارتباط بین دانش و مهارت برای دانش آموختگان باشد.

مسئولان کشور قدر جامعه کارگری را بدانند/کارگران زمینه‌های سربلندی کشور را فراهم می‌کنند

نبود امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران

محمد جواد کارگر یکی از کارخانه‌های استان یزد می‌گوید: در هر محیط کاری شرایط خاصی وجود دارد و محیط کار کارگران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

او می‌افزاید: چرخه پیشرفت اقتصادی با همت کارگران محقق می‌شود پس چرا آنطور که باید حمایت نمی شویم؟!!

مسئولان کشور قدر جامعه کارگری را بدانند/کارگران زمینه‌های سربلندی کشور را فراهم می‌کنند

 ورود کالا‌های قاچاق عامل  تعطیلی واحد‌های تولیدی داخل

امروزه  معضل  قاچاق کالا در کشور علاوه بر اینکه به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تولید کنندگان داخل است هزینه‌های زیادی نیز بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.

علیرضا یکی از دیگر از کارگران می‌گوید: به دلیل ورود کالا‌های قاچاق بسیاری از واحد‌های تولیدی تعطیل شده است.

او می افزاید: امید همه ماکارگران به حمایت مسئولان است چرا با وجود تولید کالا‌های باکیفیت داخل کالا‌های بی کیفیت وارد بازار می‌شود؟

 وی می‌افزاید: کم توجهی مسئولان دست تولید کننده داخلی را بسته و دست واردات خارجی را باز کرده است چرا نظارت جدی برکالای‌های  قاچاق نمی‌شود؟

استفاده از ظرفیت‌های داخلی  پایه‌های رونق تولید و اشتغال در کشور

آیت الله محمد رضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی کشور و تکیه به جوانان نقش مهمی در توسعه کشور و حل بسیاری از مشکلات فرهنگی و اقتصادی دارد و مردم و مسئولان باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند.

وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر برای بررسی نیازمندی‌ها و دوری از وابستگی به خارج ، افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و تکیه به جوانان از پایه‌های رونق تولید و اشتغال در کشور است.

مسئولان کشور قدر جامعه کارگری را بدانند/کارگران زمینه‌های سربلندی کشور را فراهم می‌کنند

امام جمعه یزد گفت: متاسفانه امروزه برخی افراد اصلا به توانایی‌هایی که در داخل کشور هست اعتقاد ندارند و تکیه به خارج از کشور دارند، این افراد باید چشم امیدشان به خارج را بردارند و با توکل بر خدا، زمینه استفاده از ظرفیت‌های داخلی را فراهم کنند.

کارگران نیروی محرکه چرخ اقتصادی کشور هستند

علیرضا یکی دیگر ار کارگران می‌گوید: اگر مردم از کالای ایرانی استقبال کنند اقتصاد جامعه بارور می‌شود.

او می افزاید: امیدواریم مسئولان استانی برای قرارداد‌های موقت کارگران چاره‌ای بیندیشند، چرا که نبود امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران است.

او می افزاید : امروزه کارگران حتی با تحصیلات عالیه نیز به فعالیت مشغول هستند، اما کرامت و ارزشی که باید در جامعه دارا باشند را ندارند.

او می‌گوید: از مسئولان می‌خواهیم بیشتر پیگیر مشکلات کارگری باشند تا کارگران نیز بتوانند با آسایش و آسودگی خاطر در صنایع کار کنند.

رفع موانع تولید به طور جدی در دستور کار دولت

محمد علی طالبی استاندار یزد  بر همکاری همه دستگاه‌ها برای رونق و توسعه اشتغال در استان تاکید کرد و گفت: رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، امروز به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد.

وی افزود: مجموعه ظرفیت‌های و قابلیت‌های توسعه‌ای موجود در استان یزد زمینه رونق این استان را به طور کامل فراهم کرده و مسئولان نیز باید تلاش خود را در عینیت بخشیدن به این موضوع بکار گیرند.

مسئولان کشور قدر جامعه کارگری را بدانند/کارگران زمینه‌های سربلندی کشور را فراهم می‌کنند

طالبی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی باید راهبردی‌تر از قبل مسائل و مشکلات استان را مورد بررسی قرار دهند و به مباحث اصلی توسعه استان بپردازند.

استاندار یزد به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و آن را یک فرصت و زمینه خوبی برای توجه خاص به نسل جوان و استفاده از دیدگاه و دانش و علاقه آن‌ها در برنامه‌های مختلف تاکید کرد.

طالبی گفت: باید با کمک کمیسیون کارگری شرایطی فراهم شود تا کمترین تعدیل نیرو و آسیب به جامعه کارگری وارد شود.

رئیس کارگروه تسهیل و رونق تولید یزد گفت: خط قرمز ما در استان در ارتباط با کارفرمایان، رعایت حقوق کارگران است.

در استان یزد ۴۲ هزار واحد صنفی پروانه دار فعال است و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ پروانه بهره برداری و ۸۰۰ کارت بازرگانی فعال صادر شده و زمینه اشتغال حدود ۲۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

استان یزد، چهارمین استان صنعتی کشور است و از نظر ذخیره معدن سرب و روی در کشور در صدر قرار دارد.

فراموش نکنیم بدون توجه به معیشت کارگران نمی‌توان تولید و اشتغال را رونق بخشید و به شکوفایی اقتصادی رسید.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

برچسب ها: اشتغال ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.