ایمانی گفت:طبق آمار از ابتدای فصل تا هجدهم اردیبهشت، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

خرید تضمینی گندم از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گذشت/ نیازی به واردات گندم نداریمعلیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل تا هجدهم اردیبهشت، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل شرایط مطلوب‌تر است.

وی افزود: هم اکنون برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، خوزستان و ایلام در حال انجام است.

ایمانی درباره تأثیر خسارت سیل اخیر بر مزارع گندم گفت: اگرچه سیل اخیر به اراضی استان‌های گلستان و خوزستان خسارت وارد کرد، اما به سبب وضعیت مساعد دیم زار‌ها و مزارع ناشی از بارندگی‌های اخیر، تولید گندم به ۱۴ میلیون تن خواهد رسید.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به آنکه بخشی از گندم تولیدی از سوی کشاورزان به عنوان خود مصرفی، بذر یا به بهانه افزایش قیمت و فروش در آینده در انبار‌ها نگه داری می‌شود، از این رو پیش بینی می‌شود که ۱.۵ تا ۲ میلیون تن میزان خرید از برآورد اولیه کمتر باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال برای چهارمین سال متوالی خودکفایی گندم ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و تأمین نیاز کشور از تولید داخل، نیازی به واردات نخواهیم داشت.

ایمانی از پرداخت به روز مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: از ابتدای فصل خرید تا کنون، بلافاصله پس از درج اطلاعات در سامانه بازرگانی دولتی بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.


بیشتر بخوانید: برآورد دقیقی از میزان خسارت مزارع گندم نداریم/ نیازی به واردات گندم نداریم


نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلو گندم را یک هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، دولت تمهیداتی همچون پرداخت کرایه حمل و رعایت افت پاکی را به کشاورزان پرداخت می‌کند تا هزینه‌های تولید پوشش داده شود.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم از استان خوزستان خریداری شده است، افزود: علی رغم سیل اخیر، پیش بینی می‌شود که میزان تولید گندم در استان خوزستان بیش از سال گذشته باشد که با این وجود امسال همانند سال‌های گذشته خوزستان مقام اول تولید و خرید را به خود اختصاص خواهد داد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به موهبت الهی، زحمات کشاورزان و شرایط مساعد بارندگی نگرانی از حیث تولید گندم در سال زراعی جدید نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

شرایط خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته مطلوب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار