کشاورزی یکی از بخش‌های پر ظرفیت در بخش صادرات بوده که مغفول مانده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل آب و هوای مناسب و اراضی مستعد زراعی و باغی در استان سالانه محصولات خوب با کیفیت بالایی برداشت می‌کنند که بخشی از این محصولات قابلیت صادراتی دارند.

عسل، سیب درختی، گیاهان دارویی، گل رز، لیموترش، صنایع تبدیلی و دام زنده محصولات بخش کشاورزی استان هستند که قابلیت صادرات دارند، اما این ظرفیت صادراتی که می‌تواند در رونق تولید، ایجاد اشتغال و توسعه استان نقش داشته مغفول مانده تا فقط به آمار‌های ۳ و ۴ دلار صادرات بخش صنعت دل خوش کنیم.

هدف گذاری صادرات محصولات بخش کشاورزی سال گذشته ۲ میلیون و ۵۱۵ هزار دلار بوده، اما خبری از میزان صادرات محصولات با کیفیت و دسته اول کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در آمار گمرک نیست، البته هستند دلالانی که محصولات کشاورزان را خریداری کرده و به نام استان دیگری صادر می‌کنند.

البته خواسته تولید کنندگان و صادر کنندگان بخش کشاورزی حمایت جدی مسوولان استان است که این مهم هر چه سریعتر باید عملیاتی شود.

کافی است تنها نگاهی به آمار تولید دو محصول سیب و گل رز داشته باشیم، سالانه ۲۱ میلیون گل رز شاخه بریده از ۱۸ گلخانه و ۱۱۰ هزار تن سیب برداشت می‌شود که به صورت جداگانه در هر یک از این محصولات توانایی صادرات ۵ میلیون گل رز شاخه بریده و ۳۵ هزار تن سیب وجود دارد که انتظار می‌رود حمایت مسوولان از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و کوتاهی دست دلالان موجب شود بخش پر ظرفیت کشاورزی به خوبی دیده شود تا محصولات از گمرک و نام خود استان به خارج صادر شود و رشد استان و ایجاد اشتغال را به همراه داشته باشد.

در جدول تدوین شده صادرات طی برنامه ششم توسعه، صادرات بخش کشاورزی در سال جاری دو میلیون و ۸۴ هزار دلار و برای سال آینده ۳ میلیون و ۱۹ هزار دلار پیش‌بینی شده که امیدواریم محقق شود.

انتهای پیام/ط

صادرات محصولات کشاورزی در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.