رئیس‌زاده گفت: لزوم اصلاح و پالایش سامانه بهین یاب وزارت صمت همواره احساس شده است به طوریکه در این سامانه ظرفیتی برای برخی واحد‌های تولیدی لحاظ شده است.

حذف ظرفیت‌های صوری بهین یاب و احیای تولیدمحمدمهدی رئیس‌زاده، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار  کرد: از وزارت صمت خبر می‌رسد، اقداماتی به منظور اصلاح سامانه بهین یاب که مجوز خرید مواد اولیه را صادر می‌کند در دست انجام است که این اقدام دیر، اما مثبت است.


بیشتر بخوانید: عمده کالا‌های کشاورزی بورسی می‌شوند 


وی افزود: لزوم اصلاح و پالایش سامانه بهین یاب وزارت صمت همواره احساس شده به طوری که در این سامانه ظرفیتی برای برخی واحد‌های تولیدی لحاظ شده است که آن واحد با ظرفیت کمتری مشغول به فعالیت بوده و یا دیگر تولید ندارد.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران افزود: در این سامانه ظرفیت‌هایی برای برخی واحد‌های تولیدی وجود دارد که به دلیل بروز نشدن اطلاعات، آن واحد با ظرفیت کمتر مشغول به فعالیت بوده و یا تعطیل شده است از این رو امکان خرید مواد اولیه برای یکسری واحد‌های تعطیل به جای واحد‌های فعال تولیدی وجود داشته که این موضوع در مسیر اصلاح قرار دارد.

رئیس‌زاده معتقد است که ثبت اطلاعات درست در سامانه بهین یاب بدون شک در احیای تولید و تامین نیاز واحد‌های تولیدی اثربخش خواهد بود.

مشاور امور بانکی اتاق بازرگانی ایران یکی دیگر از اقدامات برای حمایت از تولید را حذف سیاست قیمت گذاری دستوری بیان کرد و گفت: برای جلوگیری از بروز هر رانتی باید به سمت سازوکار عرضه و تقاضا پیش برویم؛ البته می‌توان در مواردی همچون کالا‌های اساسی و فعالیت‌های فرهنگی و اصحاب رسانه، یارانه‌ای در نظر گرفته که این روند نیز باید به شکلی شفاف صورت گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران به تبعات منفی ناشی از دلار ۴۲۰۰ تومانی و اجرای سیاست قیمت گذاری دستوری در مبادلات کالایی اشاره کرد و گفت: وجود این نرخ ارز در اقتصاد تبعات زیادی در حوزه قیمت گذاری دستوری کالا‌ها در پی داشت که با اصلاح این سیاست و حرکت به سمت قیمت گذاری واقعی کالا‌ها از طریق معامله در بورس می‌توان به سمت افزایش شفافیت اقتصادی در صنایع، جلوگیری از بروز رانت و فساد و ایجاد رونق در تولید حرکت کرد.

وی در بیان نکته دوم به امکان خرید اعتباری شرکت‌های کوچک و متوسط از بورس اشاره کرد و گفت: ساختار‌های موجود در بورس به‌گونه‌ای است که در حال حاضر واحد‌های تولیدی صاحب توان مالی بیشترین خرید را از بورس دارند و ممکن است شرکت‌های کوچک و متوسط در مقابل قدرت مالی این گروه‌ها نتوانند مواد اولیه مصرفی خود را تامین کنند و مجبور به خرید با نرخ بالاتر در بازار آزاد هستند. از این رو، بهتر است سازوکاری تعریف شود که شرکت‌های کوچک و متوسط نیز بتوانند نیاز خود را به راحتی از بورس برطرف کنند. چراکه اگر برای این دو مورد راهکار‌هایی در نظر گرفته شود، به طور قطع می‌توان گفت بهترین جایگاه برای احراز و ایجاد شفافیت در قیمت و معاملات بورس کالا است.

مسیر ناهموار تأمین مالی واحد‌های تولیدی

این عضو اتاق بازرگانی ایران به مشکلات موجود در تامین نقدینگی موردنیاز صنایع پرداخت و با اشاره به وجود مطالبات معوق هنگفت در شبکه بانکی گفت: ایجاد رونق تولید از طریق تامین مالی صنایع به توان و قدرت مالی سیستم بانکی و بورس بر می‌گردد تا از طریق این دو، نیاز مالی واحد‌های تولیدی مرتفع شود. اما بانک‌ها به دلیل مطالبات معوق ظرفیت قابل توجهی برای تامین مالی صنایع در اختیار ندارند و میزان سرمایه در گردش موردنیاز واحد‌ها به حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته، ولی توان مالی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نه تنها به این میزان رشد نکرده، بلکه به دلیل این حجم از مطالبات معوق کاهش نیز داشته است که در این زمینه باید در مطالبات معوق بانک‌ها بازنگری‌های لازم صورت گرفته، اقداماتی برای وصول این مطالبات و افزایش توان اعتباردهی بانک‌ها به کمک افزایش سرمایه آنها اجرایی شود.

وی با اشاره به وجود تنوع ابزار‌های مالی بازار سرمایه جهت تامین مالی صنایع گفت: لزوم فرهنگ سازی و آموزش نسبت به کارکرد‌ها و مزایای ابزار‌های مالی بازار سرمایه احساس می‌شود؛ چراکه اکثر شرکت‌ها از نیروی مسلط به این روش‌های تامین مالی در بورس آشنا نیستند و شرکت‌های کوچک و متوسط نیز از استخدام مدیران مالی خبره و آشنا به این روش‌های تامین مالی ناتوان هستند که در این زمینه لازم به نظر می‌رسد تا در وهله اول، آموزش‌های لازم به مدیران شرکت‌ها داده شده و در میان صنایع فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد. در وهله دوم نیز باید به سمت تربیت نیرو‌های متخصص به عنوان مشاور حرکت کنیم تا این افراد متناسب با موقعیت‌های مختلف به شرکت‌ها مشاوره دهند. در صورت حل این دو مورد، می‌توان فرهنگ استفاده از ابزار‌های مالی نوین در بازار سرمایه را در میان صنایع توسعه بخشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار