مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان گفت: کارگر ایرانی مهارت ندارد و یکی از دلایل اصلی وجود اتباع بیگانه در کارگاه‌های مهارتی تولیدی، نبود مهارت لازم توسط نیرو‌های ایرانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا جهانگیری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت با بیان اینکه مهارت‌آموزی یک موضوع اساسی در توسعه کشور است و امروزهمه به این باور رسیده‌اند، گفت: سال گذشته ۶۰ ساعت دوره مهارتی جدای از سیستم درسی دانش‌آموزان در مدارس گذاشته شد.
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که دانش‌آموزان باید بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی از مدرسه یک مهارت را داشته باشند، افزود: حذف کنکور بدون تقاضا حذف می‌شود، اما امروز می‌بینیم که عده زیادی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان متقاضی شرکت در رشته‌های تجربی و شرکت در کنکور هستند.
جهانگیری با اعلام اینکه ۵۸ درصد دوره‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال منجر می‌شود، تصریح کرد: دانش آموزان باید هدایت تحصیلی شوند و بتوانند از ابتدا مهارت آموزی را داشته باشند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه حدود سه سال است که شعار حذف کنکور داده می‌شود، اما می‌بینیم عملاً هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چرا که خود مردم تقاضا دارند، یادآور شد: طرح "ایران مهارت" برای معرفی شغل‌های مختلف به دانش‌آموزان اجرا شده و نتایج خوبی هم داشته است.
وی با بیان اینکه امکان وجود مدرسه تیزهوشان مهارتی در استان هست و ما در سال تحصیلی جدید پیشنهاد دایر شدن آن را داده‌ایم، تاکید کرد: شغل افراد باید بر اساس سلایق و علایق فرد ایجاد شود و این اتفاق ایجاد انگیزه بیشتر برای کار کردن می‌کند.
جهانگیری با اشاره به اینکه انتخاب شغل مسئله مهمی است، گفت: در جامعه افراد زیادی وجود دارند که از شغل خود ناراحت هستند و اگر از ابتدا در انتخاب شغل دقت می‌کردیم امروز این اتفافات نمی‌افتاد.
وی افزود: به تنهایی امکان پاسخگویی به نیاز‌های مهارتی کشور را نداریم و بهره‌وری دولت پایین است.


مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه در استان کرمان حدود ۶۰۰ موسسه خصوصی مهارت‌افزایی داریم که بیش از ۶۵ رشته را آموزش می‌دهند، تصریح کرد: جلوی توسعه کمی آموزشگاه‌ها در استان گرفته و به کیفیت آن‌ها پرداخته شده است.
وی با بیان اینکه بدون انسان توسعه یافته، جامعه توسعه یافته نخواهیم داشت و یکی از راه‌های رسیدن به توسعه مهارت‌افزایی است، یادآور شد: اجرای طرح کارآفرین مهارت بنیان در استان آغاز شده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه تمام مراکز آموزشی مهارتی ما آمادگی کامل برای پذیرش متقاضیان مهارت‌افزایی را دارند، بیان کرد: افزایش بهره‌وری در کشور مورد تاکید است که این موضوع هم با مهارت‌افزایی ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه در شهرستان‌های مختلف آموزش‌های مهارتی مورد نیاز آن شهرستان برگزار می‌شود و به‌عنوان مثال در شهربابک کارگاه آموزش خیاطی در حال برگزاری است، افزود: خانواده‌ها باید فرزندان خود را ترغیب به گذراندن دوره‌های مهارتی کنند چرا که به آینده شغلی آن‌ها کمک می‌کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان گفت: امسال با همکاری وزارت کشور و در استان‌ها دفتر اجتماعی استانداری در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی ۱۰ پایگاه و خانه مهارت راه‌اندازی شد و دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی در حاشیه شهر‌های جیرفت و سیرجان نیز در برنامه سال جاری اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان است، تصریح کرد: در زندان‌های استان و شهر کرمان نیز دوره‌های مهارتی برگزار می‌شود که بعد از رهایی از زندان منجر به ایجاد شغل شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه نیازمند راه‌اندازی نهضت مهارت‌آموزی در کشور هستیم و باید همه با هم دست به دست هم بدهیم تا مهارت افراد در جامعه افزایش پیدا کند، یادآور شد: ما باید نیروی ماهر برای تولیدکنندگان تربیت کنیم و صرف تحصیلات دانشگاهی جوابگوی تولید کشور نخواهیم بود.
وی با بیان اینکه امروز می‌بینیم که در اکثر شغل‌ها از اتباع بیگانه استان استفاده می‌شود و دلیل اصلی آن نبود مهارت در بین افراد جامعه ایرانی است، گفت: هزار و ۱۷۳ مدرسه طرح ایران مهارت را برگزار کردند که شامل بیش از ۱۳۰ هزار نفر در سال تحصیلی قبل می‌شود.


مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید نیز این طرح پیگیری می‌شود، افزود: همکاری خانواده‌ها در اجرای بهتر طرح بسیار موثر است تا فرزندشان شغل آینده خود را بهتر انتخاب کنند.
وی تصریح کرد: تعهد ما در مهارت‌آموزی سربازان در استان کرمان امسال ۸ هزار و ۶۵۰ سرباز که از سال گذشته این طرح در کشور آغاز شده است و در استان کرمان این مهم انجام شده و در نیرو‌های مسلح توانستیم برای ۱۴۶ مربی نیز دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.
جهانگیری از آموزش۸۰۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار در استان هم در طرح مهارت آموزی خبر داد.
وی افزود: در به روز کردن تجهیزات هم تا ۴و نیم میلیون تومان اعتبار هزینه کرده ایم و در کارگاه‌های استان هم استفاده شده است.
جهانگیری ابراز امیدواری کرد: نوآموزی و مهارت آموزی را برای همه به دنبال داشته باشیم.

یادآور می‌شود: شش مرداد ماه روز مهارت آموزی است و هفته منتهی به ششم مرداد ماه هفته ملی مهارت نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ب

نشست خبری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار