نژادپرستی نهادینه‌شده در نظام سیاسی و ساختار ذهنی مقامات آمریکا در سطوح مختلف این بار گریبان‌گیر مرد ۴۵ ساله جامائیکایی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، مأموران گمرکی فرودگاه بالتیمور آمریکا در اقدامی عجیب، یک مرد جامائیکایی الاصل را که از جزایر کارائیب به بالتیمور در ایالت مریلند  سفر کرده بود، بخاطر به همراه داشتن صرفاً سه شیشه عسل، نزدیک به سه ماه بازداشت کردند.

«لئون هاتن» مرد جامائیکایی الاصلی که به مدت ۱۰ سال در مریلند آمریکا زندگی می‌کرد، برای دیدن خانواده اش به جامائیکا رفته بود. این مرد ۴۵ ساله پیش از بازگشت، از یک غرفه کنار خیابانی مورد علاقه اش، سه شیشه عسل خریداری کرد تا در راه بازگشت آن را با خود به آمریکا ببرد. اما زمانی که هواپیمای وی در فرودگاه بین المللی بالتیمور- واشنگتن (BWI) بر زمین نشست، مأموران گمرک بدون هیچ توضیحی سگ‌های تجسس را بسوی ساک او فرستادند.

سه ماه بازداشت در آمریکا بخاطر سه شیشه عسل!

لئون هاوتن

طبق اعلام دیلی میل، این مرد جامائیکایی در ابتدا تصور کرد سگ‌های تجسس مواد مخدر در حال بوکشیدن مرغ سوخاری هستند که وی در اثاثیه‌اش داشت، اما زمانی که فهمید مأموران گمرکی، سه شیشه عسل وی را که از آن‌ها برای شیرین‌کردن چای‌اش استفاده می‌کند ضبط کرده اند، شوکه شد.

سه ماه بازداشت در آمریکا بخاطر سه شیشه عسل!

مأموران گمرک فرودگاه به این مرد جامائیکای الاصل گفتند به او مشکوک هستند، چون در حال انتقال «مت‌آمفتامین» (نوعی مواد مخدر با نام تجاری شیشه) مایع بوده است.

لئون هاوتن پس از این ماجرا در حالی که مأموران را صدا می‌زد، گفت: «من صد در صد مطمئن هستم که مواد مخدر ندارم. من تنها عسل دارم.»، اما پس از آنکه مأموران او را بازداشت کردند و به زندان انداختند، غش کرد.

دیلی میل در ادامه نوشت: هاوتن و «تری موریس» وکیل وی معتقدند که وی به دلیل نژادی (و رنگین پوست بودنش) با چنین رفتاری مواجه شده است. آن‌ها گفته اند: زمانی که لئون در بازداشت بود، بدون هیچ دلیلی و مدرکی از او در خصوص «گروه‌های بزرگ تبهکاری جامائیکایی» و تجارت مواد مخدر سؤال می‌کردند.

پس از گذشت بیش از دو هفته، نتایج آزمایشگاهی نشان داد شیشه‌ها حاوی عسل بوده است. رفتار تبعیض آمیز مقامات آمریکایی به همین جا ختم نشد و مقامات این کشور به این جواب آزمایشگاهی نیز بسنده نکرده و شیشه‌های عسل را به دومین آزمایشگاه در ایالت جورجیا فرستادند. مقامات آمریکایی بهانه کردند آزمایشگاه نخست از لحاظ تجهیزاتی برای تحلیل این مایعات (شیشه‌های عسل) مناسب نبوده است. پس از آن جواب تست آزمایشگاهی از ایالت جورجیا آمد و آزمایشگاه دوم نیز تأیید کرد این مرد جامائیکایی، تنها در حال انتقال عسل بوده است.

وی پس از آن، بعد از گذشت ۸۲ روز بازداشت (نزدیک به سه ماه) از زندان آزاد شد. بازداشت این مرد رنگین پوست جامائیکایی الاصل از سوی مقامات آمریکا در حالی انجام شده که وی دارای کارت سبز (گرین کارت) برای اقامت در این کشور نیز بوده است.

اما تبعات حمل سه شیشه عسل برای وی تنها بازداشت سه ماهه نبود؛ بلکه سبب شد وی در این مدت از شش فرزندش نیز دور بماند و دو شغل خود را نیز به عنوان کارگر نظافتچی و کارگر ساختمانی از دست بدهد.

دیلی میل به نقل از این مرد رنگین پوست جامائیکایی نوشت: می‌خواهم دنیا بداند این سیستم درست نیست. اگر من مردانی قوی در کنارم نداشتند، شاید آن‌ها من را در زندان رها می‌کردند و در این سیستم از بین می‌رفتم. الان دیگر می‌ترسم که سفر کنم؛ چرا که ما به صورت خودکار «گناهکار» هستیم و ممکن است سر از زندان دربیاوریم.

دیلی میل همچنین به نقل از مقامات گمرک و مرزبانی آمریکا نوشت که آن‌ها در جواب پرسش در خصوص پرونده این مرد جامائیکایی الاصل مدعی شده اند قوانین مرتبط با حریم خصوصی به آن‌ها اجازه نمی‌دهد در خصوص این پرونده اظهارنظر کنند.

گفتنی است رفتار و اظهارات تبعیض آمیز علیه رنگین پوست‌ها در آمریکا اتفاق تازه‌ای نیست. پیش از این نیز چنین رفتار زننده‌ای از سوی پلیس و مقامات این کشور بارها گزارش شده است؛ بطوری که حتی به علت وجود قوانین تبعیض‌آمیز، جنبشی بین المللی تحت عنوان «جان سیاه پوستان مهم است» شکل گرفته است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی و در پی تبرئه شدن یک نیروی پلیس آمریکا از قتل یک نوجوان سیاه‌پوست به نام تریوان مارتین، این نهضت با هشتگ #BlackLivesMatter (جان سیاه پوستان مهم است) در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ با برگزاری تظاهرات گسترده خیابانی پس از کشته شدن دو سیاه‌پوست دیگر آمریکایی، در سطح این کشور معروف شد.

اما رفتار تبعیض آمیز تنها منحصر به پلیس آمریکا نبوده، بلکه بار‌ها دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز سخنانی تبعیض آمیز علیه مهاجران و رنگین پوستان بر زبان آورده است. ترامپ پیشتر در سخنانی با بیان اینکه چرا آمریکا باید از کشور‌هایی نظیر هائیتی، السالوادور و کشور‌های آفریقایی مهاجر بپذیرد، گفته بود: برخی از این کشور‌ها "کثافت خانه" (چاه توالت) هستند. (اینجا)

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار