سرپرست اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: توانمند سازی جوامع محلی، امسال در ۵ حوزه آبخیز شمال استان کرمان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی محمد میرزائیان سرپرست اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: گام نخست طرح توانمند سازی جوامع محلی حوزه‌های آبخیز، امسال با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۵ حوزه اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه این طرح در حوزه‌های آبخیز شهرستان‌های شهربابک، کرمان، راور، رفسنجان و زرند در حال برگزاری است، افزود: این طرح، جمعا در ۷ سکونت گاه روستایی با جمعیت ساکن و خوش نشین ۸ هزار و ۵۰۰ نفر که غالبا زندگی و معیشت آن ها، بسته به عرصه‌های منابع طبیعی است، اجرا می‌شود.

محمدمیرزائیان اهداف اجرای این طرح را آموزش، ترویج و مشارکت صاحبان نفع حوزه‌های آبخیز، تحلیل اقتصادی و اجتماعی حوزه‌های آبخیز و ارتقای مشارکت پذیری صاحبان نفع و عرصه نشینان حوزه‌ها عنوان کرد.

او با بیان اینکه در این طرح، ۵ تسهیلگر از کارشناسان نظام مهندسی به ۵ حوزه اعزام می‌شوند، بیان داشت: با اعزام تسهیلگران به حوزه‌های آبخیز و برگزاری جلسه‌ها با دست اندرکاران دولتی و محلی، زمینه هم گرایی بین دستگاه‌های دولتی فراهم آمده و با بازدید میدانی و برگزاری جلسه‌ها با معتمدین و دست اندرکاران محلی، پتانسیل، تعارض‌ها و چالش‌های پیش روی طرح شناسایی و در قالب گزارش تحلیل دست اندرکاران آماده می‌شود.

او افزود: در ادامه تسهیلگر حوزه با نشست‌های هم اندیشی و برگزاری کلاس‌های توجیهی و ترویجی با مردم روستا که صاحبان نفع حوزه آبخیز هستند، شاخص هایی، مثل: میزان وابستگی به عرصه‌های منابع طبیعی و پتانسیل‌های موجود در هر منطقه و قابلیت‌های جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی آن جوامع را ارزیابی و بررسی می‌کند و آن را در قالب یک گزارش تحلیل وضع موجود، ارائه می‌دهد.

سرپرست اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه در ادامه طرح، تسهیلگر پروژه با برگزاری جلسه ها، فرصت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه و پیشنهاد‌های مردم و مسئولان را جمع آوری و آن در قالب گزارش برنامه اقدام و عمل ضبط می‌کند، بیان داشت: پارامتر‌هایی مانند: نیاز‌های آموزشی و ترویجی به همراه ساختار‌های اجتماعی موجود در منطقه برای ایجاد تشکل‌ها از طریق بند پ ماده ۲۹ قانون احکام دائمی کشور و همچنین وضعیت تعارض‌ها و شناسایی دانش بومی به همراه نیاز‌های بین دستگاه‌ها در قالب تفاهم نامه، مد نظرقرار می‌گیرد.

او گفت: تدوین گزارش برنامه اقدام و عمل مشارکتی، نقشه راهی برای اجرای گام دوم طرح در سال آینده است تا براساس پیشنهادها، اولویت صورت گرفته تسهیلگر در منطقه، به اجرایی شدن آن‌ها کمک شود و با هم سویی دستگاه‌های دولتی، زمینه توانمند سازی جوامع محلی را فراهم آورد.

محمدمیرزائیان سه طرح، توانمند سازی جوامع محلی، طرح توانمندسازی جوامع محلی اجرای‌برنامه اقدام و عمل مشارکتی با جوامع محلی و طرح آموزشی، ترویجی ویژه دانش آموزان و کودکان گروه سنی الف و ب با عنوان طرح کودکان، دوستان طبیعت را از طرح‌های امسال حوزه آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره منابع طبیعی و آبخیز داری با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی عنوان کرد.
انتهای پیام /ی

اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی در کرمان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار