رییس حراست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان و دبیر پدافند غیرعامل از اقدامات پدافند غیر عامل این اداره برای مقابله با مشکلاتی چون حریق، آفات و بیماری‌ها و گرد و غبار سخن گفت.

پدافند غیر عامل، راهی برای مصون سازی منابع طبیعی از آسیب‌هابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، و بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان، شهرام قائم مقامیان رییس حراست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان و دبیر پدافند غیرعامل با بیان اینکه کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و لازم است در حفاظت از منابع طبیعی، نگاه ویژه‌ای به پدافند غیر عامل در بخش‌های مختلف: جنگل و مرتع، آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک و بیابیان و بیابان زدایی داشته باشیم، به تشریح اقدامات پدافند غیرعامل در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان پرداخت.

او با اشاره به اینکه آتش سوزی‌ها در اراضی منابع طبیعی و مراتع به خصوص در سال‌های پر بارش، خسارت‌های فراوانی به این مناطق وارد می‌کنند، بیان داشت: در راستای پدافند غیر عامل، این اداره در حوزه اطفای حریق اقداماتی چون؛ تشکیل ۴۸ اکیپ مردمی اطفای حریق با ۶۵۰ عضو، تجهیز اکیپ‌ها به امکانات اولیه اطفای حریق، خرید و استقرار ۷ دستگاه خودرو کمک دار اطفای حریق در مناطق بحرانی و تجهیز شهرستان‌های دارای مناطق بحرانی به امکانات اولیه اطفای حریق انجام داده است.

قائم مقامیان از به کارگیری دیده بان حریق در مناطق بحرانی و مناطق گردشگری در فصول بحرانی سخن گفت و افزود: این دیده بان ها، علاوه بر امور ترویجی و فرهنگ سازی به گردشگران، نسبت به گزارش هر گونه حریق، اقدام می‌کنند.

او از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پایگاه ملی اطفای حریق در شهرستان رابر در سطح ۹۰۰ متر مربع خبر داد و افزود: این پایگاه قادر است به استان‌های همجوار نیز پوشش و خدمات رسانی کند.

رییس حراست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان اجرای مانور‌های اطفای حریق در شهرستان‌های استان برای آمادگی هر چه بیشتر کارکنان یگان حفاظت به منظور اطفای حریق احتمالی را از کار‌های این مجموعه عنوان کرد.

او افزود: در راستای پدافند غیرعامل برای مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل‌ها و مراتع، کار‌های مختلفی، از جمله: رصد و پایش آفت جونده تشی در سطح ۳۰۰ هزار هکتار و گیاه نیمه انگلی لورانتوس در سطح ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال استان صورت گرفته است.

قائم مقامیان با بیان اینکه امسال براساس مفاد سند جامع مقابله با گرد و غبار برای مقابله با پیامد‌های فرسایش بادی و گرد و غبار اقداماتی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجرا است، گفت: این اقدامات شامل: نهالکاری در سطح ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار، کنترل هرز آب در سطح ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار، تله رسوب گیر به طول هزار و ۵۰۰ هکتار، کنترل و مدیریت چرا در سطح ۱۵ هزار هکتار، قرق در سطح ۱۰ هزار هکتار، بادشکن زنده به طول ۲۰۰ کیلومتر و غیر زنده به طول ۵۰ کیلومتر و مالچ پاشی در سطح ۲ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی شهرستان‌های شرقی استان است.

دبیر پدافند غیرعامل از اقدامات سایبری این اداره در راستای پدافند غیر عامل نیز سخن گفت.

پدافند غیر عامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت‌های غیر نظامی، فنی و مدیریتی است؛ بنابراین، در این نوع پدافند، تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. 

انتهای پیام/

پدافند غیرعامل عامل مصونیت منابع طبیعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار