کارشناسان اعلام کرده اند در حال ساخت و توسعه نسل جدیدی از تلسکوپ‌های فضایی برای کشف اسرار ماده تاریک هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته دانشمندان، انسان هنوز قادر به شناسایی ماده تاریک، که حدود ۶۸ درصد از وسعت جهان را تشکیل می‌دهد و هر لحظه بر میزان آن افزوده می‌شود، نیست.

کار بررسی درباره ماده تاریک به وسیله ابزاری جدید به نام ابزار طیف سنجی انرژی تاریک DESI انجام خواهد شد. دانشمندان به این منظور حدود ۵ هزار فیبر چشم روباتیک جدید در تلسکوپ زمینی مایال Mayall در رصدخانه ملی Kitt Peak قرار داده اند.
 

این تلسکوپ ۴ متری از سال ۱۹۷۳ عملیاتی شده است و حال برای ماموریتی جدید به روز رسانی و دوباره راه اندازی شده است. با استفاده از فناوری جدید، مایال قادر به محاسبه و تولید نقشه از زمین و میلیون‌ها کهکشان خواهد بود.
 

برای نوسازی و ساخت این تلسکوپ، بیش از ۵۰۰ محقق از ۷۵ موسسه علمی و دانشگاهی از ۱۳ کشور مختلف مشارکت داشته اند. با استفاده از نقشه‌های به دست آمده از DESI محققان قادر به بازگشت به زمان شکل گیری اولیه کهکشان ها، بررسی اثر نیروی گرانش و انرژی تاریک برای انبساط دنیا و فاصله ایجاد شده بین کهکشان‌ها و سیاره‌ها خواهند شد.

در قلب DESI حدود ۵ هزار حسگر فیبر نوری تعبیه می‌شود که هرکدام به طور مجزا به صورت روباتیک کنترل و هدایت می‌شوند. حسگر‌ها در پشت صفحه کانونی لنز‌ها قرار می‌گیرند و به این ترتیب امکان رصد با جزئیاتی فوق العاده را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند.

قرار است DESI به طور خودکار برروی مجموعه‌ای از کهکشان‌های منتخب تمرکز کند، نور تابش شده از آنها را جمع آوری و آن را بنا بر طیف رنگی به نوار‌های باریک تقسیم کند و به این ترتیب فاصله دقیق آنها با زمین به دست خواهد آمد. در نهایت محققان می‌توانند اندازه گیری کنند که جهان با چه سرعتی گسترش یافته است.
 

 DESI می‌تواند روی ۵ هزار کهکشان در یک زمان متمرکز شود، به این ترتیب در عرض حدود یک دقیقه پس از مطالعه برروی این تعداد کهکشان، DESI می‌تواند مطالعه بر روی ۵ هزار کهکشان جدید را شروع کند.
 

با فناوری جدید مطالعه برروی کهکشان‌ها، DESI در آینده یک نقشه سه بعدی از جهان تهیه خواهد کرد و میزان سرعت کهکشان‌هایی که از کهکشان راه شیری دور می‌شوند به دست می‌آید.
 

به گفته محققان، کهکشان‌ها به طور تصادفی و نامنظم در فضا پراکنده نیستند، بلکه از نوعی الگوی پیچیده تبعیت می‌کنند که با شناسایی آن می‌توان به تاریخ شکل گیری جهان دست یافت.

دانشمندان امیدوار هستند با بهره برداری و رصد کهکشان‌ها به وسیله DESI بتوانند به راز و رمز ماده تاریک و چگونگی انبساط جهان دست یابند.

منبع: universetoday
 
انتهای پیام/
 

جست و جو برای کشف اسرار ماده تاریک با ۵۰۰۰ چشم رباتیک انجام می‌شود

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.