یک کارشناس سکه‌های پیش از اسلام، مجموعه‌ای از سکه‌های تاریخی نادر را وقف موزۀ آستان قدس رضوی کرد.

سکه‌های ۲۵۰۰ ساله به موقوفات گنجینۀ رضوی پیوستبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدتقی صفار کارشناس سکه‌های پیش از اسلام، حدود ۲۰۰ سکه از دوره‌های مختلف تاریخی را وقف موزۀ آستان قدس رضوی کرد؛ این مجموعه‌دار سکه در دیدار با رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی حدود ۲۰۰ سکه را وقف آستان قدس کرد که دریک طلای هخامنشی با کیفیت عالی و متعلق به حدود ۵۰۰ تا ۳۵۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح، از قدیمی‌ترین سکه‌های این مجموعه است.

او تصریح کرد: این سکه در ضراب‌خانۀ سارد ضرب شده و بر روی آن تصویر شاه هخامنشی در حالیکه نیزه و کمان به دست دارد، ترسیم شده است.

کارشناس سکه‌های پیش از اسلام گفت: سکۀ ولایت‌عهدی امام‌رضا (ع) ضرب اصفهان در سال ۲۰۳ هجری یکی دیگر از نفایس نادر این مجموعه است.

صفار افزود: سکه‌های طلای ساسانی متعلق به دورۀ شاهپور اول و بهرام دوم، سکه‌های طلای سربداران و ملوک هرمز و سکه‌های طلای فاطمیون، ایلخانان و رومی‌ها بخشی دیگر از سکه‌های این مجموعه است.

او همچنین در ارتباط با سکه‌های نقرۀ این مجموعه تصریح کرد: سکه‌های نقره از دوره‌های اموی، عباسی، طاهری، آل‌بویه، سامانی، شدادیان، آل زیار، ایلخانان مغول، تیموریان، آق‌قویونلو، قراقویونلو، مرعشیان طبرستان، صفویان، افشاریه، زندیه و قاجار را شامل می‌شود.

کارشناس سکه‌های پیش از اسلام با بیان اینکه این سکه‌ها حاصل تلاش ۳۵ سالۀ وی در مجموعه‌داری است، هدف خود را از اهدای آن‌ها به آستان قدس رضوی، حفاظت بهتر از این نفایس ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این سکه‌ها در شرایط مطلوب برای آیندگان حفظ شود.

محمدتقی صفار پیش از این نیز تعداد ۱۱۰ عدد سکه را وقف آستان قدس رضوی کرده بود که سکه‌های ولایت‌عهدی امام‌رضا (ع) از نفایس آن مجموعه به شمار می‌رفت. وی همچنین چندی‌پیش تعداد ۱۳۰ سکه را وقف این موزه کرد که با مجموعۀ فعلی، تعداد سکه‌های تاریخی وقف شده از سوی این واقف بزرگ به بیش از ۴۴۰ عدد می‌رسد.
انتهای پیام//ج.ر
 

سکه‌های ۲۵۰۰ ساله به موزه آستان قدس رضوی پیوست

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.