بعد از طرح موضوع انتقال آب خزر در سفر سال گذشته روحانی به سمنان و مخالفت گسترده متخصصان به نظر می‌رسد شاهد عقب‌ نشینی این طرح دولت هستیم، یا خیر؟ در این گزارش مواضع موافقان و مخالفان این طرح را مرور می‌کنیم.

شوخی خطرناک با خزر / آیا سرنوشت دریای خزر همانند دریاچه ارومیه می‌شود؟ /وعده سرخرمن انتقال آب دریای خزر/انتقال آب از خزر به فلات مرکزی؛ چه کسی مسئول این تصمیم است؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بحث انتقال آب دریاچه خزر به فلات مرکزی ایران سالهاست که مورد بحث قرار گرفته است به طوری که در مهر امسال کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر به همراه ۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند اما این در حالی است که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی موافق است.

این داستان به حدود ۱۰ سال قبل برمی‌گردد، زمانی که وزارت نیرو از پروژه‌ای برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی خبر داد اما با وجود مخالفان این طرح لغو شد و مجدد این طرح دوباره بر سر زبان ها افتاد به طوری که مخالفان این طرح معتقدند انتقال آب از خزر به فلات مرکزی ایرانی آثار زیست محیطی مخربی همچون نابودی جنگل‌های هیرکانی برجا می گذارد.

طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی تا مدت‌ها معلق ماند تا این‌که در پی مصوبه هیأت دولت در سفر استانی سمنان در چهاردهم دی ۱۳۸۹ و در دولت دهم به وزارت نیرو و سرانجام در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ به شرکت «توسعه منابع آب و نیروی ایران» به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

به گفته برخی از کارشناسان اجرای این پروژه، ممکن است مسئولان ایران را نسبت به پروژه انتقال آب عادت بدهد و از این به بعد به جای حل ریشه‌ای مسائل به این گونه روش‌ها روی بیاورند.

«نه» کارشناسان به انتقال آب از خزر

دلاور نجفی کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مخالفت با اقدام سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی بسیار خطرناک است چرا که انجام چنین طرحی باید از دریای عمان به دلیل اقیانوس بودن انجام شود. سطح آب دریای خزر حدود ۲۸ تا ۳۰ متر از آب‌های آزاد پایین‌تر است، به همین دلیل انتقال آب بدون پمپاژ مقدور نخواهد بود.

او ادامه داد: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه استان سمنان خیانت محض است، چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و محیط زیستی مقرون به صرفه نبوده و خسارت بسیاری را به بار خواهد آورد.

شوخی خطرناک با خزر / آیا سرنوشت دریای خزر همانند دریاچه ارومیه می شود؟ /وعده سرخرمن انتقال آب دریای خزر

نجفی اضافه کرد: در طول مسیر پیشنهادی برای اجرای این طرح پنج ایستگاه پمپاژ در حوزه استان مازندران پیش‌بینی شده، اما هیچ گونه امکان مطالعه نقشه قابل بررسی برای نحوه انتقال نیروی برق به این ایستگاه‌ها در مناطق جنگلی داده نشده است.

این کارشناس زیست محیطی اضافه کرد: از سوی دیگر از هر ۵ لیتر آب دریا ۲ لیتر قابل شیرین‌کردن و ۳ لیتر شورآبه و پساب است. محیط زیست باید پیش‌بینی کند که با این حجم شورآبه و پساب قرار است چه کار کند.

اما رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اجرای این پروژه را بلامانع دانسته و گفته است ضوابط زیست محیطی مورد نظر این طرح براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یک ماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

انتقال آب از دریای مازندران به سمنان، مهاجرت نامتوازن جمعیت را به استان سمنان تشدید می‌کند، به طوری که شیرین کردن آب شور دریای مازندران شروع فرآیندی خطرناک در تخریب وسیع محیط زیست منطقه دشت مازندران است.

این کار علاوه بر پرهزینه بودن موجب می‌شود تا زندگی حدود چندین میلیون نفر ساکنان در دشت ساحلی گرگان، مازندران و گیلان نیز به تدریج در معرض خطر قرار گیرد. انتقال آب از دریای مازندران به سمنان در درجه اول به ضرر خود مردم استان سمنان و در مرحله بعد موجب آسیب به محیط زیست و زندگی مردمان مازندران است.

برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که اجرای پروژه مذکور دریای خزر را به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می کند و بر این موضوع تاکید می کنند که آب مورد نیاز استان سمنان می تواند از طرق دیگری مانند سد لار یا حتی مدیریت مصرف در این استان تامین شود.

اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان از صفر تا تهدید به استیضاح وزیر نیرو

 


بیشتر بخوانید: آیا سرنوشت دریای خزر همانند دریاچه ارومیه می‌شود؟


در این باره رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر به سمنان در چند روز اخیر انعکاس وسیعی داشته است، گفت: بحث اولیه در مورد این موضوع مربوط به سال ۱۳۹۱ است و بعد از آن که سازمان حفاظت از محیط زیست با آن مخالفت کرد، این بحث تا سال ۱۳۹۶ مسکوت ماند.

او ادامه داد: آنچه در حال حاضر مطرح است، ادامه بررسی طرح بوده که نیاز به برگزاری جلساتی با حضور معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران کل این سازمان در استان‌های مازندران و سمنان است. در این جلسات اطلاعات و مطالعات جدید که لزوم آن مطرح شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو اضافه کرد: اجرای پروژه در مرحله‌ای است که مطالعات زیست محیطی کامل شود و ارزیابی مطابق مصوبه هیات وزیران توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت بگیرد و آن‌ها اظهار نظر کنند.

هر چند که سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب موافقت کرده است اما وزیر نیرو می‌گوید که آنچه در این روزها رخ داده، نه موافقت با طرح است، نه مخالفت با طرح، نه موافقت مشروط است، نه بررسی مجدد طرح.

به پیشنهاد وزارت نیرو لوله‌کشی در مسیر خطر ریل نکا انجام و  با احداث تونل در جنگل و از زیر زمین انجام می‌شود به طوری که منابع طبیعی مازندران با لوله عبور آب ۱۱ کیلومتری از حاشیه جنگل‌های هیرکانی مخالفت کرده است.

لیاقتی کارشناس مسائل آب در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره  به موضوع انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفت: در واقع انجام این کار از لحاظ محیط زیستی نیاز به یک ارزیابی دقیق تری دارد چرا که پروژه انتقال آب خزر یک پروژه ملی است و شرکت، فرد یا دانشگاه خاصی نمی تواند به تنهایی آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

شوخی خطرناک با خزر / آیا سرنوشت دریای خزر همانند دریاچه ارومیه می شود؟ /وعده سرخرمن انتقال آب دریای خزر

او افزود: می توان منابع آبی در سمنان را  به نحوی مدیریت کرد که احتیاجی به این انتقال نباشد، تغییر الگوی کشت در سمنان می تواند عامل موثری برای کاهش مصرف آب باشد، این نوع پروژه‌ها از دهه ۶۰ میلادی گریبان کشور‌های در حال توسعه را گرفته و پول آن به جیب تولید کنندگان ادوات این پروژه‌ها می‌رود.

این کارشناس  با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: چرا دریاچه ارومیه خشک شده و سال‌هاست که در طی احیای آن هستیم؟ غافل از این که کسی به این سوال توجه نمی‌کند که چرا وضعیت دریاچه ارومیه باید به این نقطه برسد.

او بیان کرد: باید روش و تصمیم های نوینی را جایگزین این طرح ها کنیم؛ چرا که اگر در اطراف دریاچه ارومیه توسعه بی‌رویه کشاورزی نداشتیم، این اتفاق برای این دریاچه نمی‌افتاد در حال حاضر هم در مورد دریاچه خزر باید به عواقب آن توجه کنیم.

در جدول زیر برخی از اظهارات مرتبط با اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان نمایه شده است

شوخی خطرناک با خزر / آیا سرنوشت دریای خزر همانند دریاچه ارومیه می شود؟ /وعده سرخرمن انتقال آب دریای خزر

شوخی خطرناک با خزر / آیا سرنوشت دریای خزر همانند دریاچه ارومیه می شود؟ /وعده سرخرمن انتقال آب دریای خزر

به گفته برخی از کارشناسان و متولیان اجرای این طرح آن را امری لازم و مهم خوانده به طوری که بر این باورند که دیگر کشورهای منطقه از آب دریای خزر استفاده می‌کنند و ما تنها نظاره‌گر هستیم، عدم استفاده از این ظرفیت نوعی خودتحریمی است و باید از اجرای این طرح حمایت شود.

ناصر کامجو مدیر امور سد و نیروگاه مهاب قدس در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتقال آب دریای خزر به فلات ایران، گفت: در حال حاضر کشور ما یک کشور نیمه خشک است و متاسفانه به طور مساوی در پهنه و گسترده کشور آب نداریم.

او ادامه داد: برخی از استانهای شرقی در کشورمان با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند به طوری که انجام انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور با اینکه دارای هزینه های بالاییست می تواند ثمر بخش باشد.

مدیر امور سد و نیروگاه مهاب قدس اضافه کرد: به نظر من این طرح باید اجرا شود چرا که به غیر از فلات مرکزی در دیگر بخش های کشور نیاز به این طرح نیز حس می شود.

شوخی خطرناک با خزر / آیا سرنوشت دریای خزر همانند دریاچه ارومیه می شود؟ /وعده سرخرمن انتقال آب دریای خزر

کامجو در ادامه با اشاره به مخالفان اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، گفت: کسانی که مخالف اجرای این طرح هستند کارشناسی شده فکر نمی کنند، باید این طرح را اجرا کنیم و راهی به غیر از اجرای این طرح ها نداریم. البته یک راه دیگر این است که می توان از دریای عمان با توجه به اقیانوس بودن برای انتقال آب به مناطق خشک کشور استفاده کرد.

انتقال آب از دریای خزر به سمنان در سال ۹۱ و ۹۲ نیز کلید خورد، اما به دلایل نا معلومی متوقف شد، این روزها برخی از نماینده های مجلس شورای اسلامی گفته اند؛ اگر وزارت نیرو از این طرح عقب‌نشینی کند طرح استیضاح را پس می‌گیریم.

هم‌اکنون سرنوشت گنجینه‌ای ارزشمند از موهبت خدا که سرمایه همه ایرانیان است در گرو تصمیمی مهم برای اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به سمنان است و نه‌تنها اهالی شهرهای شمالی کشور،بلکه ملت ایران چشم‌انتظار تصمیم‌گیری صحیح هستند تا مصیبت زیست‌محیطی دیگری رقم نخورد. 

گزارش از رضا زارع

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۴:۵۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
دم ریس جمهور سمنانی گرم داره سمنانمونو گلستان و مازندران میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
همه رییس جمهورهامون مال استان سمنانن چه قبلی چه فعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
باسلام: به نظرمن به علت اینکه تا به حال برخی از مسئولین از خطه سمنان بوده اند آنها به این فکر افتاده اند تا از منابع ملی به نفع شهر و دیار خوداستفاده کنندآن هم به دلیل اینکه همه مسئولین به همشهری های خودشان قول امکانات و اشتغال مثل کارخانه های عظیم فولاد و غیره که به آب زیادی احتیاج دارندو اصلاً جاشون توی دشتای بی آب ایران نیست رو می دهند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
ممنون بابت گزارشتون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۴۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
عجب مطلب خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
جالبه مدیر مهاب قدس موافق اجرای این طرحه؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
بزرگترین خیانت، دستکاری و تغییر مصنوعی اکوسیستم است.
خزر هم مانند زاینده رود و دریاچه ارومیه فدایی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
مسئولین نظام بهترینها را برای مردم میخواهند حتی اگر خشک کردن ارومیه باشد حتما خیری دارد که ما از آن بی خبریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
سلام دآب سمنان را از اطرافش بگیرین
یا طرج بیاابانی قنات پپیادده کننین طرح خزر-غلیج فارس شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
یه شمال زیبا داریم لطفا اونو نابود نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
یه چند وقت دیگه ایران ودیگر کشور ها برا خرید اب اقیانوس ها وانتقال ان باید با دیگر کشور ها مذاکره کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
گزارش جالبی بود ممنون از خبرنگارش
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۲۳:۴۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
ترکمنستان دارد از اب خزر استفاده میکنه اذربایجان داره استفاده میکنه بعد دانشمندان ماه میگن نباید استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
میخاین ابرو رو بگیرین نزنین چشم رو کور نکنین
Iran (Islamic Republic of)
زرین
۲۳:۲۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
ااطهار نظرهاقانع کننده نیست چراکه هنور هیچ منبعی نگفته که خط ترازآب دریاچه خزر درطول سنوات گذشته چه بوده وچه نوسانی داشته ایا تراز
مثبت بوده یامنفی اگرمثبت باشدانتقال هیچ اثرمنفی براقلیم نخواهد گذاشت ولی اگر منفی باشد کسری حجم مخذن دردریاچه ایجاد میشود درانصورت نه ارزش علمی ونه ارزش اقتصادی دارد که انتقال انجام پدیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
باید تجربه کشورهای دیگری که از همچین طرحی استفاده کردند مد نظر قرار بگیرد بعد حداقل یک مناطره ای بین مخالفان و موافقان صورت بگیرد تا هر کدام از طرفین با دلایل و مدارک مستدل و علمی نظرخودشونو ثابت کنند و هر کدام که ثابت شد از اون پیروی شه
همچنین به نظر بنده حداقل چنین کاریو در یک مقیاس کوچک و شبیه سازی شده انجام بدن تا نتیجه مشخص شود البته طرحی که قابل تعمیم به طرح چنین بزرگی از هر نظر باشد.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۳:۰۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
جاده ای که از وسط پارک گلستان عبور کرد و ساخت و ساز در اطراف جنگلها و غارت منابع طبیعی ،زباله دانی جنگل سراوان ،ساخت ویلاهای متعدد در گردنه حیران ، تخریب جنگل برای احداث لوله و خط انتقال ،خدایا چرا دست از تخریب جنگلها بر نمی دارید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۰۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
مطرح کنندگان این طرح هنوز فرق بین آب شور و شیرین را نمی‌دانند.
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۳:۰۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
درسته که زمین گرده و مسیر اب بهتره از شمال به جنوب باشه ولی فلات البرز هزینه این کار را چندین مرتبه بالاتر میبرد اب باید از دریای عمان استخراج بشه بیاد تا وسط کویر سطح نسبتا صافی هم هست در ضمن اگر انتقال اب به مرکز ایران درست انجام نشه زلزله ها و فعال شدن گسل ها را به همراه داره
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۲:۵۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
سلام
لوله کشی آب دریا از دریای عمان ارزان تر است به این دلیل که اگر از دریای عمان آب را لوله کشی کنیم از محل دریا استان فارس و یزد و اصفهان و کرمان همه نیازمند آب هستند از همان ابتدا می شود آب را تصفیه کرد و فروخت
ولی اگر بخواهیم آب را از دریای خزر لوله کشی کنیم آن بالا که مشکل خشکسالی ندارند و این آب هم خریدار ندارد تا برسد به سمنان که نیازمند آب است
بنابراین اگر از جنوب لوله کشی کنیم هزینه انتقال آب را می توانیم از مردم بگیریم و خط لوله را جلو ببریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
احسنت
Canada
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اگر هر طرحی با تخقیقات و نظر کارشناسان داخل و خارج انجام بشه .در لینده اشکال بوحود نماید .کارشناسان در این رابطه نظر دهند .من با وحود تحصیلات عالی دارم .ولی علمی در این رابطه ندارم .به خودم اجازه نظریه نمیدهم .
Canada
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
چین چند تا روستا را از طریق کانال بهم پیوسته .بخاطر اینکه تولیدات کشاورزی این چند روستا از طریق جاده به شهرهای دیگه میرسید و ممکنه بود .خراب شود .از طریق این کانال تولیدات سریع تر حمل میشود .خوبه از تجارب کشور چین استفاده کنیم و باهاشون مشاورت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کلا همه صحبتها متین . ولی موضوع اصلی اینه که چنین طرحهایی رو چطور اصلا بهش فکر می کنن ؟ این طرح خیلی عجیبه ! جایی که مناسب نیست چه اصراری دارید که آب رو ببرید اونجا . بعدشم به فرض این کار رو کردید . چرا می خواید در سمنان بمب جمعیتی و بمب انسانی بسازید . شما رو به خدا یکم کتاب بخونید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اینکار شدنی نیست به این دلیل که سطح آب دریای خزر از سطح آبهای آزاد جهان هم پایین تر چه برسه بخواد به خشکی راه پیدا کنه که خشکی ایران کم کم بیش پانصد متر از سطح آبهای ازاد هم بالاتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
از مخالفین مخصوصا آنهایی که فنی هستند بپرسید چه مقدار تحقیق و مطالعه کرده اند؟چند برگ مقاله علمی در این زمینه نوشته اند؟جواب معلوم است .هیچ!پس چگونه نظر کارشناسی میدهن؟معلوم است همینجوری یهویی!؟
این مساله بیشتر گرفتار حواشی سیاسی است تا فنی؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
امیدواریم که از این کار منصرف شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اگه این کارو بکنین مثل ارومیه میشه
Canada
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کارشناسان اب .زمین .اکو سیستم .جنگلداری .بیابان زدایی ووو نظر بدهند که علم اش را دارند .از دانشمندان خارجی هم کمک بگیریم. تا کاری نکنم و کلی هزینه بشه .بعد متوجه شویم .اشتباه بوده .چونکه متاسفانه از این قبیل کارها زیاد انجام داده ایم .درست کردیم و بعد خراب اش کرده ایم .بخاطر یک عده فرصت طلب که خواستند پول هنگفتی به جیب زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
ظاهرا استان سمنان میخواد از روی زمین توسط شمالی ها محو بشه !!!!!!!!!!!
پس بهتره به آب خزر کاری نداشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
نباید این همه صنعت در استان سمنان درست میکردند که الان نیاز به آب داشته باشد.
صنایع آب بر باید در سواحل ایجاد شوند نه در دل کویر !!!!
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۴:۵۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
برای اینکه مردم سمنان در رفاه باشن و راحت زندگی کنن
Canada
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
سمینار در این زمینه بگذارید و از تمام دینا مجرب های این رشته را دعوت کنید .باید صد در صد کار کارشناسی شود .و بعد تصیمیم بگیریم .یک عده فرصت طلب بخاطر پر کردن جیب خودشون کار را شروع نکنند و بعد به جیب زدن پول .بگویند به مشکل برخورد کرده اند و کار کارشناسی نشده
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۹:۲۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
چرا ار دریای عمان نمیارن
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۰۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
چون ریس جمهور سمنانی دوس داره فقط سمنان آباد شه
بقیه استانهای حدفاصل دریای عمان تا سمنان مهم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
ایا کسی حرف کارشناسان را قبول دارد

باید کارشناس حوزوی ومومن باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
فقط اشتباه پشت اشتباه مگر طرح های قبلی نتیجه داده حالا خزر را خراب میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
انتقال آب از دو دریای عمان و خزر بهترین راه برای شهرهای تشنه مرکزی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
به اندازه کافی تو این سالها به طبیعت داغ وارد کردیم از مسولین عزیز خواهش دارم بخاطر پر کردن جیب یه عده غده سرطانی به اکوسیستم 60 میلیون ساله آسیب نزنند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۸:۱۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
آبادی همه ایران را در سر بپرورانیم.
نه یک گوشه از این سرزمین و از این زادگاه و خاستگاه و سرزمین آبا و اجدادی مان.
به جای کوته فکری بلند نظر باشیم تا در نظر جهان بلند باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اولویت اول ما آبادی ایران عزیز باشد .
به نظر من طرح انتقال آب از دریای خزر و دریای عمان پروژه های جهانی و بزرگند ،چه بسا این طرح آبادی نیمی دیگر از ایران عزیز و سربلند را در بر گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
در پروژه ها و طرحهای ملی اینقدر نه می‌آورید.
این پروژه ها و طرحهای فرا ملی شرق ایران را با آبهای دریای آباد خواهد کرد،چرا عدهای فقط ساز مخالفند و دلیل و منطق خاصی ندارند؟؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
پس بزاریم طبیعت کشورمون نابود بشه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۷:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
بهترین روش انتقال اب از دریای عمان و اقیانوس هند است به علت وجود گاز خدادادی در ان قسمت بسیار کم هزینه می شود البته فن اوری روز را فقط طلب می کند.
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۰:۱۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
چه جالب
ممنون از مطلبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
یادم است بچه بودیم .. اتصال. خزر به خلیج فارس مطرح شده بود .. انوقت هم همین حرفا نذاشت طرح اجرا شود

شاید الان کویر لوت هم جنگل شده بود
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۷:۲۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
سلام خوب معلومه طرح کاملا اشتباهیه،موافقان هم فقط سمنانه که فکر میکنن آب بهشون برسه با این روش درسته، من با نظر مخالفان این طرح کاملا موافقم، چرا باید با یک طرحی که اساسی روش مطالعه نشده و هر آن امکان داره اکوسیستم طبیعش بهم بخوره موافق باشیم؟ بهرحال انتقال آب دریای خزر کاملا اشتباهه.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۵۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
ممنون از شماها بابت این گزارش زیبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
طرحی که اجرا نمیشه سئوال نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
باید طبق نظراتی که قبلا گفته شده بود وبه فراموشی سپرده شد یک کانال بزنند که کشتی هم از آن عبور کند.هم درامد عبور کشتیرانی را دارد و هم باعث تغییر محیط زیست و اقلیم آب و هوا می شود.و اطراف آن سر سبز میشود و هم از آب آن استفاده می شود و هم باعث نفوذ آب به زمین می شود و سفره های آب زیر زمینی را افزایش می دهد. واز آب اقیانوس استفاده می شود و به دریای خزر لطمه ای نمی زند.
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۷:۵۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
مگه آب سربالام میره که کانال بزنن؟
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۵:۱۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
این کار شدنی نیست و اگر هم باشد مثل این است که بخواهید با شلنگ آبرسانی کولر کل (نه فقط زمین چمن) ورزشگاه آزادی را آب بدهید
این هم یکی دیگر از وعده و وعیدهای دولت است که شدن آن را منوط به پذیرش برجامهایش می داند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
دلیل و منطق پشت این نظر هست که شدنی نیست
شاید با استفاده از پمپهای قوی و هزینه سرسام آور بتوان آب دریای خزر را به فلات مرکزی رساند ولی این کار فقط جنبه نمایشی داشته و صرفه اقتصادی ندارد. ارتفاع سطح آب دریاچه ی خزر تقریبا منفی 60 پا از سطح دریاهای آزاد و ارتفاع متوسط کویر مرکزی 3500 پا از سطح دریاهای آزاد است.
عزیزان صرف نظر از هر گونه شعارهای انتخاباتی کمی فکر کنید چه کسی هزینه سرسام آور پروژه های نمایشی این دولت را باید بپردازد؟ مطمئن باشید اگر این کار شدنی بود طبیعت به رسم خود اکوسیستم را تغییر می داد
بر فرض اینکه این کار شدنی باشد، دست اندازی بشر به طبیعت جز نابودی آن چیزی به ارمغان نمی آورد.
کویر باید کویر و دریاچه باید دریاچه باقی بماند. ثمره تفکر و عمل انهایی که فکر می کنند بهتر از طبیعت زمین را می شناسند چیزی جز نابودی آن نیست. مصداق بارز آن دریاچه خشکیده آرال، ارومیه و هامون، پریشان و .... است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اخه چرا از دریای خزر ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
مردم شمالی ساکت نمیشینند...
ولی نمایندگان ۳ استان شمالی نباید اجازه این کار رو بدن...
Iran (Islamic Republic of)
x
۱۳:۳۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اساس این تئوری از دانشمندان استراتژیست روس سرچشمه می گیره؛ این پروژه توسط اوراسیاگراهای خزری روس که میخوان کشورهای اوراسیا رو به هم پیوند بدن طراحی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کلانتری به دلیل حمایت کو رکورانه از روحانی با این طرح موافقت کرده
France
کیوان
۱۳:۳۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
سالهاست،پروژه نابودکردن جنگلهای هیرکانی وجنگلهای زاگرس وجلگه هاودریاچه های وکوهستانهای برف گیروکلانقاطی که بارشهارادردرخودذخیره وبه مروربه صورت برف آبه یابصورت چشمه ورودیاسفره آب زیرزمینی آب کل ایران راتامین میکنند،باطرح جنگی وپول شیوخ خلیج وآمریکا!!!درحال اجراست تاایران رابه کویروخشکسالی برسانند،!ازگردنه حیران تاجنگلهاوجلگه های گیلان وباغات آن تامازندران وگلستان ووووباساخت وسازوتخریب به نام معادن وراه سازی ووووووخائینین محترم!همه دنیاشهرهاوکویرهاومناطق مرکزی کم آب کشورشان رابه آبهای آزادمرتبط بااقیانوس وصل وباآبهای جهان شهرهاوکشورشان راآبرسانی کرده وتغییراقلیمی ایجادمیکنند،نه بادریاچه محصور!!!
Iran (Islamic Republic of)
امییییییر
۲۲:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
فکر اینجاشو هم کردن ،جای هیچ نگرانی نیست
اگر در عکس دقت کنید لوله ای در دریای خزر کار گذاشته شده ،قرار شده این لوله به شکل کاملا مخفی در کف دریای خزر خوابانده شود و تا آب های مربوط به کشور روسیه برسد ،یعنی مبدا این لوله در آب های کشور های دیگر مجاور دریای خزر خواهد بود ،در اینصورت آب های ساحلی ما دست نخورده باقی میماند و آب موردنیاز از سهم آب کشورهای دیگر مجاور دریای خزر تامین میشود !
عزیزان شمال کشور اصلا ناراحت نباشند ،به آب های ساحلی خودمان کسی دست نمیزند ،هرچه هست از سهم دیگر کشورهای مجاور دریای خزر است !
فکر کنم با این توضیح اکثر مخالفان ،موافق اجرای این طرح میشوند
France
ا
۱۳:۳۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
وقتی یک عده بیسواد از روی بیفکری تصمیم میگیرن نتیجه میشه این... چرا باید این تصمیات حیاتی رو یک عده بیسواد بگیرن ؟؟ اسمش روش هست دریاچه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
جالبيش اينه كه كشوراي خزر هيچي نميگن و به كمين نشستن تا صدها ميليون دلار خرج اين قضيه كنيم بعد شكايت كنن و راحت تعطيلش كنن
ما اول بايد با اونا توافقنامه امضا كنيم و ازشون امضا بگيريم بعد شروع كنيم
البته امضا هم بكنن بعد از يه مدت كه اجرا شد و خزر خراب شد سازماناي بين المللي محيط زيست ميان شكايت ميكنن و جلوشو ميگيرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
جالبيش اينه كه كشوراي خزر هيچي نميگن و به كمين نشستن تا صدها ميليون دلار خرج اين قضيه كنيم بعد شكايت كنن و راحت تعطيلش كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کار کاملا انجام شدنی است بدون خشک شدن خزر
اولا تغذیه اصلی خزر از رود ول
ا است دوبی رودهای دیگر خیلی پایین است
روسیه ولگا را بیشتر سمت دریای سیاه هدایت میکند واین باعث افت ارتفاع خزر میشود ‌هرگاه ولگا به سمت خزر منحرف شود ارتفاع آب بالا می اید
ایران باید آب لازم را از روسیه بخرد وروسیه معادل آب فروخته شده از ولگا به خزر تزریق نماید
آنها از خدا خواسته یک درآمد مفت بدست می آورند موافقت می‌کنند اما قرار داد محکم باشد
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۷:۵۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
چی میگی واسه خودت، ما مرز مشترک مگه داریم آب به ما بده از ولگا؟
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۲۳:۳۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
یعنی دریای شمال خشک بشه مثل دریاچه ارومیه اهمیتی نداره !
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۰۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
به درک که دریای خزر خشک شه عوضش سمنان آباد میشه مردمش تو رفاه زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۱:۵۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
انتقال آب از دریا عمان خیلی بهتره هم میشه آب شرب شهر های جنوبی و مرکزی فلات ایران تامین کرد و هم می توان با آب در یای عمان در مرکز فلات ایران یه دریاچه زیبا درست کرد ولی انتقال آب از در یای خیزر هیچ صرفه اقتصادی نداره نه به خاطر اینکه آب دریا خشک میشه آب دریا خشک شدنی نیست تنها بخاطر اینکه باید درختای زیادی قطع بشه باید ایستگاه های پمپاژ زیادی نصب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
هر دو پروژه شمال و جنوب ایران خوبن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
مجبورید درباره چیزی که درباره آن تخصص که پیشکش ، اطلاعات کافی ندارید نظر بدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
بی مدیریتی تا چقدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
متسفانه تا وقتی مافیایی آب وجود دارند نظرات کارشناسی و فنی جایگاهی در پیشرفت و توسعه کشور نخواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
باید صبر کنیم ببینیم شاید از خشکسالی عبور کرده باشیم و نیازی به این کار نباشه . اگر نشد حتما باید از دریای عمان بشه و قضیه پساب و نمک هم خیلی مهم هستش حتما باید قبل از انجام طرح فکری بشه براش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
نمایندگان مخالف باید معرفی بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کارهای بزرگ و مفیدفقط شعارش مطرحه مگر دولت قبل در گذشته شروع نکرده بود
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
با این کار یقین کدورت بین شهرها صورت میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۰:۳۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
دریاچه زیبای ارومیه رو با همین تصمیمات غیر کارشناسی خشک کردین و الان هم دست به دعا هستید که در فلان باران یا سیل چند میلیمتر این دریاچه چند میلیمتر افزایش پیدا کرده ' دست درازی به اقلیم طبیعی و اکو سیستم محیط زیست رو قطع کنید شپا میخواین ابروی جای دیگه درست بشه همیشه دوتا چشم سالم رو هم کور میکنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۱۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
واقعا عقلشون نمیرسه اگر انتقال آب میخواد صورت بگیره باید از دریای عمان باشه نه دریای خزر ؟
محیط زیست مازندران رو هم نابود کنید مثل خوزستان با سد گوتوند که نابود کردین الان نوبت مازندران هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اینها برای سرگرمی این کار را می کنند که اب مازندران به سمنان منتقل کنند که اگر هم شکست خورد خوب اشکالی ندارد هم پول کلانی به جیب می زنند هم برای انها چند روزی تبلیغات و منور اقتصادی روی ان می دهند بعد هم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۰:۲۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
نبابا می خوان بگن ماهم یکار کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اینها برای سرگرمی این کار را می کنند که اب مازندران به سمنان منتقل کنند که اگر هم شکست خورد خوب اشکالی ندارد هم پول کلانی به جیب می زنند هم برای انها چند روزی تبلیغات و منور اقتصادی روی ان می دهند بعد هم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
شهر فرنگ
۰۹:۳۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
باسلام ، به نظرم بهتر است از دریای عمان انجام بشه ، درست هست که هزینه ی اجرایی بالاتری دارد امّا از لحظا استراتژیک سرمایه گذاری بهتری است و در دراز مدّت بازده بیشتری دارد و سود آن از زیان آن کمتر خواهد بود ، اختلافات قومی کمتر ، ریسک پایینتر ، امکان گسترش فعالیت در صورت سودمند بودن بالاتر هست ،از دریای خزر هم برای فعالیّت های غیر از انتقال آب می توان استفاده کرد ، خصوصاً اینکه مردم آنجا نیازی به آب ندارند ، چرا سرنوشت استان های کم آب را در دست استان های بی نیاز از آب قرار میدن که خدایی ناکرده فردا فتنه بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
انتقال آب از دریای عمان باعث آبرسانی برای همه استانهای نواحی جنوبی تا مرکزی خواهد شد و طرح کاملتری به نظر میرسد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۲۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اجرای این طرح،کاملا تصمیم صحیح وکارشناسی شده است،چراکه قبلا نیز فلاتهای ایران دریا ودریاچه بودند و حیات گسترده ای درونشون جاری بوده....
کسانی که مخالف طرح انتقال آب ،چه از خزر و چه از عمان وخلیج فارس به فلاتهای ایران هستند،یا بدونه پشتوانه کارشناسی شده صحبت میکنند یا آب درون آسیاب دشمنان میریزند....
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۷:۴۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اون دریایی که میگی تتیس اسمش بوده و یه دویست میلیون سالی میشه که خشک شده. همچین میگه قبلا دریا بوده که کسی ندونه فکر می کنه تا دوسه سال پیش ملت توش شنا میکردن
Iran (Islamic Republic of)
محسن نوروزی
۰۹:۱۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
براستی مسئولان چه دولتمردان وچه نمایندگان اگر اکنون نیم نگاهی به سواحل دریای خزر در بندر ترکمن و بندرگز و گلوگاه و بهشهر بی اندازند خود متوجه خشکسالی و بی ابی این مناطق می شوند که به چه وضع اسفباری مبتلا گشته اند ... باید قوه عدلیه پای کار اید تا برای حل این مشکل چاره ایی اندیشیده گردد و با مقصران و تخریب کنندگان محیط زیست برخورد قانونی صورت گیرد به امید انروز ...
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۰۸:۵۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
خوبه دیگه خوزستانو خشک کردین اصفهان و قم رو گلستان حالا برید سراغ مازندران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اصفهان چه چوری گلستان شده .اصفهان از زاینده رو حق ابه داره که بهش نمیدن . جمعیت زیادی در اصفهان مهاجر هستند که از خوزستان .چهار محال و غیره در اومدن اونا هم اب می خوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
مگه قم و اصفهان ایران نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
خوزستان بیابان خشکی است که آبهای کوهستانهای اطراف بدان می‌ریزند محض اطلاع اهالی خونگرم خوزستان.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۲۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
برتی همینه خوزستان امسال بیشترین کشت برنج هندونه ونیشکر کاشتید بیشترین آب کشور دارید مصرف میکنید که یک صدمش استانهای مرکزی مصرف نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
آیا مسئولان امروز تصمیم گیرنده برای این منظور، مسئولیت عواقب آن را بر عهده میگیرند؟ آیا حاضرند تضمین لازم را بدهند یا فقط در مورد ف ای تی اف ای استدلال را علیه مخافان نظر خود بکار می برند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
خوب باتمام تفاسیرگفته شده که بهنظرمیزسد کفه ترازو به نفع عدم اجرای طرح انتقال از خزر است ولی طبق ضربالمثل قدیمی خودمان این چاه اگر آب ندارد نان که دارد بایستی دید چه کسانی ازاین پروژه مخرب سودهای نجومی میبرند خوب پدرآمرزیده ها این این آب را از دریای عمان وازقسمت اقیانوسی آن تامین کنید صرفه مالی آن هم بیشتراست مگر قسم خوردید حتما کل ایران را نابود کنید که اینچنین کمر همت بسته اید یک کمی هم عرق ایرانی داشته باشید بدنیست به خدا فرزندانمان هم میخواهند توی این سرزمین زندگی کنند البته مال شمارانمیدانم
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۷:۵۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
شرکت های سد ساز سود میبرن. همونایی که زمان جناب سازندگی میلیاردی به جیب زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
بابا زندگی مردم که شوخی بردار نیست. حتی فکرشم لرزه به تن مردم شمال انداخته. زندگی مردم شمال تماما وابسته به دریا است شما میخوای زندگی مردم سه استان مازندران،گیلان و گلستان رو فدای مردم سمنان کنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
انتقال آب به نواحی مرکزی و ایجاد یک رینگ سراسری شبکه آب کاری بسیار شایسته و پسندیده است اما نه به قیمت نابود کردن استانهای شمالی ،منابع آبی خزر محدود است این انتقال باید از خلیج فارس انجام گیرد چرا که مستقیما با آب اقیانوسها در ارتباط است
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۷:۵۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
با چه قیمتی؟ مترمکعبی هشتاد تومن خوبه؟ همه مثل شما نیستن که سه چار میلیون ماهی قبض آب بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
فکر شما محدوده نه آب خزر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
آب از در یای خزر به کویرهای جنوب کار بسیار منطقی تر و کم خرج ترس است برای آباد کردن بیابان‌های شمال و جنوب باید از هر دو دریا برنامه ریزی و برداشت داشت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
در تایید نظرت اشتباهی مثبت شد ،هر طرحی که برای آبادی این سرزمین باشد از طرف ما ایرانیان پسندیده خواهد بود ،هدف آبادی تمام سرزمین پدری و مادری است نه فقط یک گوشه از این سرزمین.
Germany
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
این همه باران آمده در سمنان خشکسالی هم دیگه تموم شده چه کاریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
آیا ما قادریم این اکوسیستم مصنوعی بوجود آمده که بر اساس آن با تغییرات وسیع زیست محیطی برای خود و جانداران دیگر مواجه خواهیم بود تا ابد حفظ کنیم؟ آیا با تغییر کلی بافت خاک مواجه نخواهیم شد آیا قادریم برای همیشه جانورانی که بر اساس این اکوسیستم مصنوعی شکل خواهند گرفت حفظ کنیم. آیا کشاورزی در آینده در مناطق دیگر با مشکل مواجه نخواهد شد. و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
زمانی سیستان و بلوچستان منطقه ای جنگلی و سرسبز بود به تاریخ مراجعه کن؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
آیا ما قادریم این اکوسیستم مصنوعی بوجود آمده که بر اساس آن با تغییرات وسیع زیست محیطی برای خود و جانداران دیگر مواجه خواهیم بود تا ابد حفظ کنیم؟ آیا با تغییر کلی بافت خاک مواجه نخواهیم شد آیا قادریم برای همیشه جانورانی که بر اساس این اکوسیستم مصنوعی شکل خواهند گرفت حفظ کنیم. آیا کشاورزی در آینده در مناطق دیگر با مشکل مواجه نخواهد شد. و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
این کار را نکنید دیگر
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۷:۵۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
ایرانیهاهمیشه ضررکرده اند....
آخرین اخبار