سرپرست فرمانداری ویژه دزفول، ورود شورای تأمین برای رفع چالش‌ها و بحران‌های مربوط به باغ ویلا‌های این شهرستان را الزامی دانست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد حیدری سرپرست فرمانداری ویژه دزفول در نشست شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان در سالن جلسات فرمانداری، گفت: در گذشته حوزه منابع آب شهرستان دزفول بر اساس سلایق و فشار‌های سیاسی عمل می‌کرده و هرج و مرج‌های فراوانی در سامانه زیرساخت آب شهرستان به وجود آمده که علاوه بر نبود نظارت کافی، اراده‌ای برای ساماندهی این وضعیت نیز وجود نداشته است.

او اظهار داشت: این روند تا جایی پیش رفته که در حال حاضر بخش قابل توجهی از اراضی بکر و حاصل خیز کشاورزی شهرستان به باغ ویلا تبدیل شده است، اما در طی مدت اخیر متولیان حوزه آب در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان، با یک رویکرد حاکمیتی به خوبی عمل کرده اند و به دنبال نظم و ساماندهی این حوزه هستند.

حیدری با بیان اینکه رسالت شورای حفاظت از منابع آب پاسداری و صیانت از سرمایه آب شهرستان است، بیان کرد: بر اساس آمارها، سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی شهرستان برای مصارف مختلف برداشت می‌شود که با توجه به وجود منابع آب سطحی مناسب همچون رودخانه دز این میزان مصرف آب زیرزمینی زیاد به نظر می‌رسد و لازم است با مدیریت متولیان حوزه آب این آمار کاهش یابد.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول با تأکید بر لزوم استفاده از علم و پژوهش‌های دانشگاهیان و متخصصان حوزه آب برای برنامه ریزی هرچه بهتر در حوزه منابع آب شهرستان، ادامه داد: پیوند بین گذشته و آینده به منظور دستیابی به یک برنامه اصولی و با چشم‌انداز روشن از سوی دستگاه‌های دولتی ممکن نیست؛ بنابراین با همکاری حوزه دانشگاه شهرستان همچون متخصصان و کارشناسان دانشگاه آزاد واحد دزفول باید یک طرح آینده پژوهی در خصوص منابع آب و سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان تدوین شود.

این مقام مسئول در خصوص اقدامات غیرقانونی صاحبان باغ ویلا‌ها در شهرستان در زمینه استفاده غیرمجاز از منابع آب، برق و سایر منابع، تصریح کرد: صاحبان باغ ویلا‌ها پس از تغییر کاربری اراضی کشاورزی بر اساس ضوابط تغییر کاربری عمل نکرده و هیچ حقوقی به دولت پرداخت نمی‌کنند، به همین دلیل این امر به چالش و بحران تبدیل شده است.

محمد حیدری افزود: بر اساس قانون، ساخت و ساز‌های صورت گرفته در باغ ویلا‌ها ظرف ۳ سال باید با حکم قانونی تخریب شوند؛ البته حکم تخریب به دلیل تبعات منفی زیادی که دارد، از سوی دستگاه قضایی کمتر صادر می‌شود و از سویی ادامه فعالیت این افراد برای ایجاد باغ ویلا نیز علاوه بر لطمه به حوزه کشاورزی، حاکمیت را ضعیف می‌کند.

او اظهار کرد: باید از سرچشمه جلوی افزایش ایجاد باغ ویلا‌ها و استفاده غیرقانونی آن‌ها از منابع آب گرفته شود، این هرج و مرج در حوزه کشاورزی و منابع آب دزفول زیبنده این شهرستان نیست؛ بنابراین نباید اجازه داد تا دلالان از خلا‌های قانونی سوءاستفاده کنند و با اقدامات غیرقانونی حاکمیت را ضعیف نشان دهند.

حیدری اذعان داشت: باید در جلسه شورای تأمین شهرستان و با حضور جهاد کشاورزی و امور آب، موضوع تغییر کاربری اراضی و به دنبال آن ایجاد باغ ویلا‌های غیرمجاز و حفر غیرقانونی چاه در این باغ‌ها مطرح شود و برای آن برنامه ریزی مناسبی طراحی و تدوین شود.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول در خصوص ساماندهی چاه های موقت خشکسالی در این شهرستان نیز گفت: باید متناسب با شرایط برای این چاه‌ها که همچنان مورد استفاده غیرقانونی کشاورزان قرار می‌گیرند، برنامه ریزی شود و یک شیوه نامه مشخص اعلام شود که در این راستا کشاورزان نیز باید عامل به قانون بوده و در صورت ابلاغ حکم پلمب و یا پر شدن چاه ها، از قانون تبعیت کنند.

انتهای پیام/گ

برخورد جدی با ساخت و ساز ویلا‌های غیرمجاز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار