مدیر پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عشایر از اتراق در حاشیه رودخانه های فصلی اجتناب کنند

حقیقت گفت: به دامداران و عشایر مناطق شمال غرب و جنوب توصیه می‌شود که از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها تا پایان هفته اجتناب کنند.

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌‌وگو با  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه از اوایل وقت امروز سامانه بارشی وارد مناطق غرب کشور می شود، اظهار کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی در مناطقی از غرب، جنوب غرب و بخش‌هایی از شمال غرب شاهد بارش باران و برف همراه با رعد و برق و کاهش نسبی دما خواهیم بود و بتدریج این سامانه از بعدازظهر مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های البرز و زاگرس را در بر می‌گیرد.

به گفته وی، امروز شدت بارش برای استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان، چهار محال و بختیاری و غرب کردستان پیش بینی شده است.

حقیقت ادامه داد: روز سه شنبه دامنه فعالیت سامانه بارشی علاوه بر مناطقی از غرب، جنوب غرب و بخش‌هایی از شمال غرب به شمال شرق، شرق و جنوب کشور گسترش می‌یابد.

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه روز سه شنبه میزان بارش از مناطق غرب و بخش‌هایی از مرکز بتدریج کاسته می‌شود، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی، روز چهارشنبه در شمال اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، بخش‌هایی از جنوب غرب، جنوب و شمال شرق کشور انتظار بارش پراکنده را داریم.

سامانه جدید بارشی اواخر هفته وارد کشور می شود

وی از ورود سامانه بارشی دیگر در اواخر هفته به کشور خبر داد و گفت: روز پنج شنبه با ورود سامانه جدید بارشی در مناطقی از شمال غرب، غرب و شمال کشور شاهد کاهش باران و افت دما طی ۲ تا ۳ روز آینده در سواحل دریای خزر هستیم.


بیشتر بخوانید: کشاورزان دیم کار در کشت گندم تعجیل کنند/وقوع بارش های رگباری در مناطق غربی کشور


حقیقت در توصیه‌ای به دامداران افزود: با توجه به شرایط جوی به دامداران و عشایر مناطق شمال غرب، غرب و جنوب توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها بواسطه رعد و برق و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها تا پایان هفته اجتناب کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و برخورد صاعقه به زنبورداران توصیه می‌شود که از اتراق در حاشیه رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

وی در توصیه‌ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: دیم کاران جنوب غرب، جنوب، شمال غرب و شمال کشور که تاکنون اقدام به کشت نکردند، طی امروز و فردا کشت را انجام دهند تا بتوانند از بارندگی‌های پیش رو استفاده کنند، ضمن آنکه در مناطق جنوبی به سبب آنکه کاهش و افزایش دمای قابل توجهی نداریم، کشاورزان مناطق گرمسیری هر چه سریع‌تر کشت گندم را انجام دهند.

حقیقت میزان بارش در فصل پاییز را نرمال ارزیابی کرد و گفت: براین اساس کشاورزان در آغاز سال زراعی جدید مشکلی در آبیاری سطحی ندارند و برای مابقی سال نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت.

وی در پایان تصریح کرد: اگرچه میزان بارش در پاییز امسال نرمال و فراتر از نرمال است، اما با مدت مشابه سال قبل به هیچ عنوان قابل قیاس نیست، به همین خاطر از کشاورزان تقاضا داریم که همچنان در مصرف منابع آبی صرفه جویی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار