تشکیل خانه مطبوعات از جمله موضوعات مهمی است که در صورت شکل گیری بسیاری از مشکلات این عرصه برطرف می شود.

گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه اخیر هیات مدیره خانه مطبوعات کشور، مسئله تشکیل خانه مطبوعات شهر تهران عنوان و بررسی شد. براساس آخرین اخبار، تشکیل خانه مطبوعات شهر تهران بستگی به تایید معاون مطبوعاتی دارد که باید دید محمد خدادی این درخواست اهالی رسانه را تایید می‌کند یا خیر.

نظر مدیرمسئولان مطبوعاتی درباره تشکیل خانه مطبوعات شهر تهران/ جاودانی: معاون دستور دهد ما اطاعت می‌کنیم

در همین راستا با چند تن از مدیرمسئولان مطبوعاتی و همچنین مدیر کل ارشاد استان تهران گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

واگذاری کار‌ها به سازمان های مردم نهاد، کار مثبتی است

حسین احمدی مدیر مسئول روزنامه هنرمند درباره تشکیل خانه مطبوعات شهر تهران به خبرنگار ما گفت: اگر تشکیل این خانه در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر واگذاری کار‌ها به گروه‌های خصوصی و سازمان های مردم نهاد،کار مثبتی است. زیرا اعضای این گروه و NGO‌ها از بدنه صنف مربوطه هستند و از بالا به مسائل و افراد نگاه نمی‌کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر آنچنان که باید، به گروه‌های مردمی بها داده نشده است. اگر مشکلات صنفی از طریق این تشکل حل و فصل شود باعث خوشحالی است و شاید بتوان از این طریق حق و حقوق خبرنگاران و حوزه مطبوعات را مطالبه کرد. از طرفی تجربه نشان داده هر وقت که یک کاری را به دست مردم می‌سپارند نتیجه بهتری حاصل میشود.

نظر مدیرمسئولان مطبوعاتی درباره تشکیل خانه مطبوعات شهر تهران/ جاودانی: معاون دستور دهد ما اطاعت می‌کنیم

احمدی اظهار کرد: البته گاهی اوقات مدیران برای خودنمایی می‌گویند که ما کار را به اصناف می‌سپاریم، ولی در عمل اصلا اینگونه نیست. زیرا متاسفانه اکثر رویداد‌ها در کشور ما براساس رانت پیش میرود. باید دقت کرد که اگر خانه مطبوعات شهر تهران هم تشکیل می‌شود چه اختیاراتی دارد؟ از کدام رسانه‌ای که محکوم به تعطیلی است می‌تواند دفاع کند؟ کسی که مدیر آن می‌شود به اسم خانه مطبوعات سوء استفاده نکند و...

منیره الوند غیاثوند رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان تهران درباره لزوم تشکیل این خانه در شهر تهران گفت: چرا تشکیل نشود؟ هرچه تشکل‌های ما مطبوعاتی‌ها بیشتر باشد موفقیت و برد بیشتری خواهیم داشت. از طرفی تهران با وجود این تعداد خبرنگار و رسانه‌های فعال خانه مطبوعات ندارد و مشکلات معیشتی خبرنگاران موضوعی است که ربطی به جناح چپ و راست ندارد و همه اهالی رسانه با آن درگیر هستند، بنابراین بهتر است راه حلی اندیشیده شود.

خبرنگاران در حال حاضر از هیچ یک از امکانات و مزیت‌های جامعه استفاده نمی‌کنند

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما خانه مطبوعات شهر تهران می‌تواند در کاهش مشکلات خبرنگاران موثر باشد، بیان کرد: قطعا می‌تواند و البته به عملکرد اعضا هم بستگی دارد. اگر رسانه‌ها و خبرنگاران عضو خانه شوند می‌توانند از یکسری امکانات که همه اصناف و مشاغل از آن‌ها برخوردار هستند و فقط ما برخوردار نیستیم استفاده کنند. متاسفانه خبرنگاران در حال حاضر از هیچ یک از امکانات و مزیت‌های جامعه استفاده نمی‌کنند، چرا باید اینطور باشد؟ در صورتی که اقتصاد، معیشت، درمان، مسکن و چندین مشکل اساسی دیگر می‌تواند از طریق تعامل و همکاری تا حدودی برطرف شود.

نظر مدیرمسئولان مطبوعاتی درباره تشکیل خانه مطبوعات شهر تهران/ جاودانی: معاون دستور دهد ما اطاعت می‌کنیم

احد جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تهران درباره تشکیل خانه مطبوعات شهر تهران نیز گفت:در هر استان یک خانه مطبوعات داریم در آئین نامه هم وجود دو خانه مطبوعات در یک استان پیش بینی نشده است. ضمن اینکه خانه مطبوعات یک نهاد غیردولتی است. البته چنانچه آئین نامه تنظیم شود و معاون مطبوعاتی هم دستور تشکیل این مجموعه را صادر کند ما اطاعت خواهیم کرد اما به نظرم خیلی هم لازم نیست.

وی در پاسخ به اینکه خانه مطبوعات استان تهران نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های خبرنگاران شهر تهران باشد، اظهار کرد: تاکنون چنین چیزی را به من نگفته اند، اما اگر مواردی درباره مشکلات و مطالبه خبرنگاران باشد حتما پیگیری و رفع خواهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار