در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هوش مصنوعی با علوم شناختی ارتباطی ندارد

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: تفاوت‌های بسیار زیادی بین انسان و الگوریتم‌های هوش مصنوعی وجود دارد.

سعیدرضا خرد پیشه، استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان پیشرفت هوش مصنوعی و اهمیت آن گفت: در ابتدا باید گفت که هوش مصنوعی دارای قدمتی به اندازه علم کامپیوتر است و از همان زمانی که علم کامپیوتر شکل گرفت، نسخه‌های هوش مصنوعی هم ایجاد شدند.
 
او اظهار کرد: الن تورین که از پدران علم کامپیوتر به شمار می‌رود یکی از پدران هوش مصنوعی هم هست. تورین و همکارانشان کسانی هستند که هوش مصنوعی را تعریف کردند و بیان کردند که چه سیستمی را می‌توانیم به عنوان هوشمند در نظر بگیریم.
 
خرد پیشه در ادامه درباره میزان ارتباط هوش مصنوعی با علوم شناختی افزود: در مورد اینکه هوش مصنوعی زیرمجموعه علوم شناختی است باید اذعان کرد که در حقیقت به طور کامل اینگونه نیست، به خصوص در نسخه‌های اولیه الگوریتم‌های هوش مصنوعی که ارائه می‌شود، با اینکه هدف برخورداری از توانایی‌های شناختی انسان است، ولی روش هیچ ارتباطی با یافته‌های علوم شناختی ندارد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: یک مثال معروف در این زمینه ماشین هوشمند deep blue است که در زمان خودش سر و صدای زیادی به پا کرد. این ماشین می‌توانست در مسابقات شطرنج شرکت کند و توانایی این را داشت که چند میلیون حرکت بعدی را پیش بینی و بهترین استراتژی را اتخاذ کند در صورتی که انسان هنگام بازی شطرنج اینگونه عمل نمی‌کند. درست است که هنگام بازی شطرنج با این ماشین، حس می‌کنیم با یه حریف هوشمند و قدرتمند رو به رو هستیم، اما این هوشمندی به واسطه یادگیری این ماشین یا برخورداری از یافته‌های علوم شناختی بدست نیامده است. هوشمندی این ماشین به طراح این سیستم و انجام طرح‌ها، الگو‌ها و محاسبات مختلف و مرتبط توسط وی برمی‌گردد.

هوش مصنوعی
 
خردپیشه در ادامه یادآوری کرد: در طراحی نرم افزار‌های این ماشین‌های هوشمند از الگوریتم‌های شناختی استفاده نمی‌شود و معمولا در نسخه‌های قدیمی‌تر الگوریتم‌های هوشمند معمولا طراح سیستم مجموعه از قوانین و قواعد را بررسی و برنامه‌ای را ایجاد و تولید می‌کرد که در شرایط مختلف بر اساس آنچه برنامه ریزی شده تصمیم می‌گیرد. اما انسان به عنوان یک موجود زنده و هوشمند دارای توانایی یادگیری، تحلیل اطلاعات، تفکر، استدلال و استقرا و تصمیم گیری در شرایط مختلف در طی فرایند زندگی است. 

هوشمند مصنوعی اغلب روی یک حوزه مشخص توانایی دارد

او در ادامه بیان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش توانایی محاسباتی و تولید کامپیوتر‌هایی با توان بالای پردازش از یک سو و نیاز سیستم‌های هوش مصنوعی به محاسبات پیچیده از سوی دیگر، توفیق بسیاری در طراحی ماشین‌های هوشمند و نزدیکتر شدن الگوریتم‌ها به انسان حاصل شده است. اما همچنان باید اذعان کرد که تفاوت‌های بسیار زیادی بین انسان و الگوریتم‌های هوش مصنوعی وجود دارد. انسان در واقع یک سیستم هوشمند همه منظوره است، ولی سیستم‌های هوشمند مصنوعی اغلب روی یک حوزه مشخص توانایی دارند. شاید بتوانند در حوزه خودشان بهتر از انسان عمل کنند، اما به مرحله‌ای نرسیده‌اند که دارای یک توانایی ترکیبی در حوزه‌های مختلف باشند.
بیشتر بخوانید: استفاده از ربات‌های هوشمند چند منظوره برای آشپزی آسان

الگوریتم‌های شناختی انسان هوش مصنوعی را ارتقا داده است

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: در زمان کنونی از الگوریتم‌های شناختی انسان در طراحی نرم افزار‌های ماشین‌های هوشمند استفاده می‌شود و هوش مصنوعی را ارتقا داده است، ولی روش‌ها و الگوریتم‌های دیگری برای هوش مصنوعی وجود دارد که در طراحی آنان از الگوریتم‌های شناختی استفاده نشده است. به عبارت دیگر ممکن است افراد و متخصصان علوم ریاضی یا کامپیوتر در مواجه با یک مسئله بخواهند یک سیستم هوشمند طراحی کنند و الهامی از فرایند‌های شناختی انسان یا موجود زنده‌ای نگیرند. برای مثال ممکن است از الگوریتم ژنتیک که فرایند تولید مثل و تکثیر ژن‌ها و نسل‌ها به شمار می‌رود برای طراحی یک سیستم الهام گرفته شود، ولی از الگوریتم‌های شناختی لزوما در در آن استفاده نشود.
هوش مصنوعی با علوم شناختی ارتباطی ندارد

هوشمندی یکی از ویژگی‌های شناختی انسان است

خردپیشه در ادامه بیان کرد: نکته‌ای که باید توجه داشت این است که هوشمندی را باید به عنوان یکی از ویژگی‌های شناختی انسان در نظر گرفت. بسیاری از ویژگی‌های شناختی انسان وجود دارند که هیچ ارتباطی با هوشمندی ندارد. به عنوان مثال آگاهی و برخورداری از خودآگاهی، ادراک و احساس که از ویژگی‌ها و توانایی‌های انسان به شمار می‌رود. البته ممکن است با طراحی یک الگوریتم خاص، یک هوش مصنوعی هم از این توانایی‌ها برخوردار شود، اما باز هم آن توانایی و قدرت ادراک درونی انسان را بدست نمی‌آورد. علوم شناختی در اینجا می‌تواند مثمر ثمر باشد، یعنی هر چه علوم شناختی پیشرفت بیشتری داشته باشد و یافته‌های این حوزه‌ها بیشتر شود، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند ارتقا یابند و توانایی بیشتری از توانایی شناختی انسان داشته باشند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار